Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kamerbrief inzake verslag Ecofin Raad (begroting)

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4
Den Haag | |Directie Integratie Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag | |

|Datum |10 augustus 2006                    |Behand|Marjan Schippers     |
|      |                                    |eld   |                     |
|Kenmer|DIE-1101/06                         |Telefo|070-3484246          |
|k     |                                    |on    |                     |
|Blad  |1/1                                 |Fax   |                     |
|Bijlag|1                                   |marjan.schippers@minbuza.nl  |
|e(n)  |                                    |                             |
|Betref|Verslag Ecofin Raad (begroting)     |                             |
|t     |                                    |                             |
Graag bied ik u hierbij het verslag aan van de Ecofin Raad (begroting) van 14 juli jl.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot

Verslag Ecofin Raad (begroting) van 14 juli 2006


1. Conciliatie met het Europees Parlement

Op 14 juli kwam de Ecofin Raad (begroting) bijeen ter bespreking van de ontwerpbegroting voor 2007. Voorafgaand aan de eerste lezing van de begroting door de Raad is traditiegetrouw een delegatie van de begrotingscommissie van het Europees Parlement ontvangen voor de zogenaamde conciliatiebijeenkomst. De inhoudelijke discussie over de begroting 2007 beperkte zich, conform verwachting, vooral tot het uitwisselen van wederzijdse standpunten, bijvoorbeeld over het externe beleid, de administratieve uitgaven en de betalingskredieten.

Onderzocht werd ook of Raad en Europees Parlement, de twee takken van de begrotingsautoriteit, het eens zouden kunnen worden over een aantal verklaringen, onder andere over de administratieve uitgaven. De Raad en het Europees Parlement hebben goede nota genomen van elkaars standpunten en verklaringen, maar gaven aan dat vooral in de tweede helft van het jaar hierover verder onderhandeld moet worden. Concrete resultaten werden nog niet geboekt.


2. Eerste lezing door de Raad van het Voorontwerp van de Begroting 2007 (VOB 2007) en vaststelling van de ontwerpbegroting 2007

De Raad heeft in eerste lezing met gekwalificeerde meerderheid de ontwerpbegroting voor 2007 vastgesteld. De ontwerpbegroting 2007 wordt nu aangeboden aan het Europees Parlement voor eerste lezing. De tweede lezing van de begroting 2007 door de Raad zal op 21 november 2006 plaatsvinden.

Op totaalniveau zijn de resultaten van het bereikte compromis dat er voor 2007 125,8 miljard euro aan vastleggingskredieten beschikbaar is (3,67% stijging ten opzichte van 2006; de Commissie stelde een stijging voor van 4,6%). De betalingskredieten bedragen in het compromisvoorstel 114,6 miljard. Dit is een stijging van 2,26% ten opzichte van 2006 in plaats van de door de Commissie voorgestelde 3,9%. De totale marges onder de Financiële Perspectieven voor 2007 zijn hiermee 2,6 miljard aan vastleggingskredieten en 9,1 miljard aan betalingskredieten. Het totaal aan betalingskredieten komt overeen met 0,98 procent van het EU-BNI (Bruto Nationaal Inkomen).

Een gekwalificeerde meerderheid van de Raad kon zich vinden in de voorgestelde ontwerpbegroting 2007. Nederland gaf aan het Voorzitterschap te zullen steunen tijdens de conciliatie, maar stelde zich niet te kunnen vinden in het afgesproken niveau van betalingen, vooral bij de structuurfondsen. Op basis van cijfers van de Commissie zelf, blijkt dat er voor het lopende jaar (2006) al een forse achterstand is in de uitputting van betalingskredieten ten opzichte van 2005 en de prognoses van de Commissie. Bovendien geldt dat in de opstartfase veel programma's nog niet direct tot betalingen zullen leiden. Voorkomen moet worden dat, net als in de beginjaren van de periode 2000-2006, weer forse overschotten op de begroting ontstaan. Daarnaast heeft Nederland aangegeven dat ten aanzien van de ontwikkeling van de EU-begroting, dezelfde economische realiteit moet gelden als op nationaal niveau, zeker ook gezien de budgettaire situatie in een aantal lidstaten.

Verder bleek dat, hoewel de voltallige Raad (op Spanje na) het principe van de efficiency operatie steunt, er bij een aantal - vooral nieuwe en zuidelijke - lidstaten behoefte is aan een nadere uitwerking hiervan, waardoor meer inzicht wordt verkregen in de gevolgen voor de Commissie. Op voorstel van de Commissie is besloten dat na de zomer hier in meer detail naar gekeken zal worden.

Voornaamste wijzigingen ten opzichte van het VOB 2007 van de Commissie:

. Agentschappen

De agentschappen bevinden zich door de nieuwe Categorie-indeling verspreid over diverse Categorieën (voorheen voornamelijk in de oude Categorie 3 voor intern beleid). Het aangenomen voorzitterschapsvoorstel bevat in totaal een korting van ruim 27 miljoen euro op de agentschappen, waarbij onderscheid is gemaakt tussen "oude" agentschappen, relatief jonge agentschappen en geheel nieuwe agentschappen. Bij laatstgenoemde agentschappen is het nieuwe agentschap voor buitengrenzen (Frontex) iets ontzien, gelet op bijzondere belang dat een meerderheid in de Raad aan dit agentschap hecht.

De overige belangrijkste wijzigingen in het VOB 2007 van de Commissie zoals door de Raad vastgesteld, worden hieronder weergegeven per categorie van de Financiële Perspectieven.

. Categorie 1a (Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid)

In deze nieuwe Categorie, waarin de belangrijkste "Lissabon" prioriteiten zijn ondergebracht, is overeenstemming bereikt over een door het voorzitterschap voorgesteld pakket aan beperkte kortingen, het opnemen van een tweetal proefprojecten en het inschrijven van 15 miljoen euro voor het vredesproces in Noord-Ierland. Dit laatste is conform afspraken gemaakt tijdens de Europese Raad in december 2005.

De vastleggingskredieten voor deze "Lissabon"-categorie komen hiermee op 8,8 miljard euro en de betalingskredieten op 6,8 miljard euro. De marge komt hiermee op 135,8 miljoen euro.

Tot slot is bij de betalingskredieten 175,8 miljoen euro gekort, in lijn met implementatiecijfers uit het verleden en het feit dat 2007 het eerste jaar van de Financiële Perspectieven is. In de opstartfase zullen veel programma's nog niet direct tot betalingen leiden (verplichtingen hebben niet altijd direct betalingen tot gevolg). Hiermee komen de betalingskredieten op 6,8 miljard euro, een daling van bijna 8,9 procent opzichte van 2006.

. Categorie 1b (Cohesie voor groei en werkgelegenheid)

In deze Categorie, waaronder nu gezamenlijk de structuur- en cohesiefondsen vallen, is een korting op de betalingskredieten van 425 miljoen euro overeengekomen. Wat Nederland betreft was een hogere korting meer op zijn plaats geweest, ingegeven door uitvoeringsgegevens uit het verleden op basis waarvan de door de Commissie veronderstelde uitputting voor 2007 te hoog wordt ingeschat. Nu al blijkt voor het lopende begrotingsjaar (2006) de uitputting fors achter te lopen bij de prognoses van de Commissie. Neerwaartse bijstellingen van de door de Commissie gevraagde betalingskredieten hebben in 2004 en 2005 niet geleid tot grote tekorten, integendeel, deze hebben mede bijgedragen aan sterk verbeterde, hoge uitputtingscijfers. Daarbij komt dat realistisch gezien niet verwacht kan worden dat structuurfondsenprogramma's die gestart worden onder de nieuwe Financiële Perspectieven, vanwege de gebruikelijke opstartproblemen, zullen resulteren in een hoog betalingsniveau.

De beschikbare kredieten voor 2007 zijn hiermee 45,5 miljard euro aan vastleggingskredieten en 37,4 miljard euro aan betalingskredieten.

. Categorie 2 (Landbouw en natuurbeheer)

In deze Categorie is een totale korting overeengekomen van 746 miljoen euro aan vastleggingskredieten en 788 miljoen euro aan betalingskredieten. De Commissie heeft de uitgaven voor het gemeenschappelijk landbouwbeleid de afgelopen jaren structureel fors te hoog geschat, derhalve werd besloten tot deze korting, waaronder een forfaitaire korting van 525 miljoen euro op de marktordeningen.

Door het genoemde besluit is de marge in deze Categorie verhoogd naar 1,88 miljard euro. Deze marge zal mogelijk, na ontvangst van de traditionele Nota van Wijziging later dit najaar, kunnen worden ingezet door de Raad in tweede lezing, indien marktontwikkelingen en/of de euro/dollar koers daartoe aanleiding geven.

. Categorie 3a (vrijheid, veiligheid en recht)

De nieuwe Categorie voor vrijheid, veiligheid en recht kent een beperkt aantal kleine aanpassingen waarmee de marge per saldo toeneemt met ruim 9,6 miljoen euro tot 75,3 miljoen euro. Het buitengrenzenfonds wordt door de Raad iets ruimer bedeeld (plus 7,7 miljoen euro). Voor het integratiefonds zijn de betalingskredieten met 6,5 miljoen euro neerwaarts bijgesteld.

De vastleggingskredieten komen hiermee op 562 miljoen euro en de betalingskredieten op 400 miljoen euro.

. Categorie 3b (Burgerschap)

Ook in deze Categorie worden enkele kortingen (16,4 miljoen euro) doorgevoerd, waarbij het grootste aandeel van de kortingen (9,4 miljoen euro) voor rekening van de agentschappen in deze Categorie komt. De beschikbare marge komt hiermee op 49,4 miljoen euro.

De vastleggingskredieten bedragen in de ontwerpbegroting 2007 nu 587 miljoen euro en de betalingskredieten 648 miljoen euro.

. Categorie 4, (Extern beleid)

In Categorie 4 is overeenstemming bereikt over kortingen op administratieve lijnen van een aantal programma's vanwege de relatief hoge stijgingen hierop ten opzichte van 2006 en onvoldoende onderbouwing door de Commissie. Ook op de regionale lijnen is een beperkte korting overeengekomen. Op macro-economische hulp vond, vanwege grote onderuitputting in voorgaande jaren, de grootste korting plaats. De Commissie had in haar voorontwerp de voorgenomen steun aan Irak gehalveerd (tot 83 miljoen euro). De Raad heeft in tweede lezing weer 17 miljoen euro toegevoegd aan het voorstel van de Commissie, waardoor het bedrag voor Irak in de ontwerpbegroting 100 miljoen euro bedraagt. De middelen voor het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid (GBVB) bedragen overeenkomstig het Commissievoorstel 159 miljoen euro.

In totaal bedragen de kortingen per saldo 109,7 miljoen euro. Resultaat van dit pakket is een marge van 219,7 miljoen euro. De totale omvang aan vastleggingskredieten bedraagt 6,6 miljard euro. De betalingskredieten komen uit op een bedrag van 7,3 miljard euro.

. Categorie 5 (Administratieve uitgaven)

In het compromispakket zitten de volgende elementen. De uitbreidingsgerelateerde uitgaven worden overgenomen, maar er vindt een taakstelling voor betere inter-institutionele samenwerking en efficiency inzet van IT plaats, variërend van 1,5 tot 2,5 procent, afhankelijk van implementatiecijfers in 2004 en 2005.

Het overeengekomen pakket in Categorie 5 betekent dat de Raad een marge zal laten van 285,2 miljoen euro. Het totaal aan vastleggingskredieten en betalingskredieten voor 2007 komt hiermee uit op 6,8 miljard euro.

Op voorstel van het Finse voorzitterschap is een verklaring overeengekomen voor een efficiency operatie voor de komende periode (Financiële Perspectieven 2007-2013). In deze verklaring wordt onder andere gesteld dat slechts 50% van de posten (exclusief die voor vertalingen) die vrijvallen door pensioneringen, opnieuw gevuld mogen worden.

|Tabel 1. Ontwerpbegroting 2007 - vastleggingen  |         |      |      |
|(in miljoenen euro's)                           |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Categorie|       |47.507|54.405,0 |54.282,7 |54.268,9 |14,2% |136,1 |
|1        |       |,9    |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Concurrentievermog|7.890,|8.918,0  |8.796,1  |8.782,3  |11,3% |135,7 |
|en                |2     |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Cohesie  |       |39.617|45.487,0 |45.486,6 |45.486,6 |14,8% |0,4   |
|         |       |,7    |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Categorie|       |56.550|58.351,0 |57.217,6 |56.471,1 |-0,1% |1.879,|
|2        |       |,7    |         |         |         |      |9     |
|Natuurbeh|       |      |         |         |         |      |      |
|eer      |       |      |         |         |         |      |      |
|incl:directe steun|43.320|45.759,0 |43.684,0 |42.954,0 |-0,8% |1.799,|
|en GLB1           |,0    |         |         |         |      |0     |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Categorie|       |1.160,|1.273,0  |1.174,4  |1.148,3  |-1,1% |124,7 |
|3        |       |9     |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Vrijheid,         |549,4 |637,0    |571,3    |561,7    |2,2%  |75,3  |
|veiligheid en     |      |         |         |         |      |      |
|recht             |      |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Burgersch|       |611,5 |636,0    |603,1    |586,6    |-4,1% |49,4  |
|ap       |       |      |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Categorie|       |8.400,|6.578,0  |6.702,5  |6.358,3  |-22,2%|219,7 |
|42       |       |8     |         |         |         |      |      |
|Extern   |       |      |         |         |         |      |      |
|Beleid   |       |      |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Categorie|       |6.603,|7.039,0  |7.002,3  |6.829,9  |3,4%  |285,2 |
|53       |       |5     |         |         |         |      |      |
|Adm.     |       |      |         |         |         |      |      |
|Uitgaven |       |      |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Categorie|       |1.073,|445,0    |444,6    |444,6    |-58,6%|0,4   |
|6        |       |5     |         |         |         |      |      |
|Tijdelijke        |      |         |         |         |      |      |
|compensatie       |      |         |         |         |      |      |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Vastleggingskredie|      |         |         |         |      |      |
|ten               |      |         |         |         |      |      |
|Totaal   |       |121.29|128.091,0|126.824,1|125.755,7|3,68% |1.577,|
|         |       |7,3   |         |         |         |      |4     |
|         |       |      |         |         |         |      |      |
|Betalingskredieten|      |         |         |         |      |      |
|Totaal   |       |112.07|123.790,0|116.418,1|114.612,8|2,3%  |7.447,|
|         |       |6,0   |         |         |         |      |9     |
|1 na transfer vanwege modulatie naar                       |      |      |
|plattelandsontwikkeling en suikerhervorming                |      |      |
|2 De marge voor 2007 voor Categorie 4 laat de middelen voor|      |      |
|de noodhulp reserve                                        |      |      |
|(234,5 mln euro) buiten   |         |         |         |      |      |
|beschouwing.              |         |         |         |      |      |
|3 Er is een bedrag van 76 miljoen euro voor de personeelbijdragen  |      |
|aan de pensioenregeling                                            |      |
|meegereke|       |      |         |         |         |      |      |
|nd.      |       |      |         |         |         |      |      |

---- --