Inspectie Werk en Inkomen

Nieuw klantinformatiesysteem CWI voldoet

De Inspectie Werk en Inkomen vindt dat CWI met het invoeren van een nieuw ICT-systeem een belangrijke stap heeft gezet om de dienstverlening te verbeteren. CWI-medewerkers kunnen informatie eraan toevoegen en eruit halen, maar ook werkzoekenden en medewerkers van UWV en sociale diensten kunnen via elektronische diensten op het systeem aansluiten. De ervaringen met dit nieuwe systeem kunnen goed van pas komen bij de ontwikkeling van het digitale klantdossier. Dit concludeert IWI in het vandaag verschenen rapport Het CWI-systeem Sonar in de praktijk.

Werkzoekenden kunnen tegenwoordig via internet de gegevens invoeren voor een uitkeringsaanvraag. Deze informatie komt vervolgens automatisch in het CWI-systeem Sonar. Overigens is het gesprek bij de CWI-vestiging daarmee niet overbodig, maar het kan wel efficiënter verlopen. De CWI-adviseur kan meer tijd besteden aan arbeidsbemiddeling omdat hij minder administratie heeft te doen.

Met Sonar kunnen de adviseurs van CWI gemakkelijk informatie over cliënten delen. Het gaat om gestructureerde statusinformatie: klantgegevens over werk en over de aanvraag van de uitkering. Ook medewerkers van sociale diensten en van UWV kunnen een deel van de informatie raadplegen via elektronische koppelingen van systemen. Een recente ontwikkeling is om re-integratiecoaches WW van UWV rechtstreeks toegang te geven tot Sonar. Dat kan vrij eenvoudig omdat ze zijn gehuisvest op CWI-kantoren. Als deze toegang er is, beschikken de re-integratiecoaches en CWI-medewerkers met de in Sonar vastgelegde informatie over gezamenlijke dossiers.

Verleden jaar heeft de staatssecretaris van SZW aan CWI opdracht gegeven om het voortouw te nemen bij het ontwikkelen van een digitaal klantdossier. Als dat er is, mogen de ketenpartners in de sociale zekerheid (CWI, UWV, sociale diensten) gegevens nog maar één keer vragen. Ze moeten daarbij elkaars informatie gebruiken. Verder moeten de ketenpartijen via het digitale klantdossier statusinformatie over de cliënt aan elkaar ter beschikking stellen. CWI heeft de eigen statusinformatie in Sonar vastgelegd. De ontwikkeling van het digitale klantdossier sluit goed aan op het Sonar systeem.

persbericht IWI, 11 augustus 2006

Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.