Google verandert reclame voorgoed

Vinden.net

Tijdens de jaarlijkse Search Engine Strategies-conferentie in het Amerikaanse San Jose gaf Google-directeur Eric Schmidt een kijkje in de toekomst van deze populaire zoekmachine. Belangrijkste bevinding: 1-op-1 advertising in zowel traditionele als online media heeft de toekomst. Zoekmachinespecialist Peter van der Graaf van Vinden.net geeft tekst en uitleg.

'Google is voornamelijk bekend om zijn zoekmachine, maar inmiddels is het bedrijf ook in het bezit van diverse andere mediakanalen. Al enige tijd kan men Google onderdelen gebruiken voor e-mail (Gmail), online fotoalbums (PicasaWeb), online video (Google Video), tekstverwerken (Writely), spreadsheets (Google spreadsheets), het maken van vrienden (Orkut), en het maken van een eigen weblog (Blogger).' aldus Van der Graaf. 'Sinds kort heeft Google ook een radiostation, een gratis draadloos netwerk, een traditioneel mediabureau en samenwerkingsverbanden (met o.a. MTV Networks en Myspace) om ook advertenties buiten de zoekresultaten te kunnen bieden. En dat heeft nogal wat gevolgen.' zo meldt de Google-specialist.


1-op-1-adverteren
Door het combineren van alle data die Google over het zoekgedrag en internetgebruik heeft verzameld, komt een duidelijk profiel naar voren waarop reclameuitingen kunnen worden toegespitst. Zo krijgt men in de toekomst tijdens het luisteren naar de radio alleen reclames die toegespitst zijn op zijn of haar interesses. Doordat deze reclames relevanter zijn, worden ze minder als tijdverspilling gezien en neemt het effect van radioreclame stevig toe, zo is de verwachting volgens Vinden.net.

Ander scenario. De recente samenwerking met MTV Networks moet ervoor gaan zorgen dat programma's van Nickelodeon of MTV gratis online te zien zijn. De reclameuitingen in deze filmpjes worden zoveel mogelijk toegespitst op de kijker. Elke keer dat het filmpje wordt bekeken, kan er een andere advertentie worden getoond. Adverteerders zullen 'zendtijd per bezoeker' betalen, waardoor het rendement aanzienlijk zal toenemen. Google heeft de benodigde techniek al in huis, het systeem zal spoedig online gaan. Een dergelijk systeem kan in de toekomst ook op digitale televisie worden toegepast.

Aanvulling op zoekmachinemarketing
Volgens Vinden.net zijn deze nieuwe vormen van reclame een ideale aanvulling op zoekmachinemarketing. Reclame via zoekmachines is vraaggestuurd; iemand weet al waar hij naar op zoek is en is eerder geneigd via reclameuitingen datgene te vinden. Reclame via andere media wakkert juist het zoekgedrag aan. Men weet nog niet dat hij op zoek is, maar de interesse wordt op dat moment gewekt. Met reclame die veel beter en precieser aansluit op de belevingswereld van de consument.

Technologie en toekomst
'Google is de ideale partij om interesses in kaart te brengen en de technologie te ontwikkelen om gepersonaliseerd adverteren mogelijk te maken.' zegt Van der Graaf van Vinden.net. 'Het meetbaar maken van het resultaat van een advertentie zal de grootste uitdaging worden. Daar zijn op dit moment nog geen pasklare oplossingen voor, maar gezien de snelheid van de ontwikkelingen hoeven we daar niet lang op te wachten.' 'Google zal in de nabije toekomst meerdere overnames doen en samenwerkingsverbanden starten en zo een stevige positie in de traditionele media verkrijgen. Dan is het een kwestie van tijd voordat andere partijen 1-op-1 adverteren en de technologische ontwikkeling daarvan zullen omarmen.' zo sluit Van der Graaf af. Men moet dus niet verbaasd zijn in toekomst reclame op naam en op maat tegen te komen. Wat men daar ook van kan vinden, het lijkt een ontwikkeling die de huidige reclame stevig op haar grondvesten zal doen schudden. En dat is ook wat waard.


--------------------------------------------
Over Vinden.net
Vinden.net is expert op het gebied van zoekmachine marketing. De diensten bestaan uit het adviseren en uitvoeren van zowel SEO (het scoren in normale (organische) zoekresultaten) als SEA (het adverteren in zoekmachines) campagnes. Vinden.net vertegenwoordigt SEMPO in Nederland. SEMPO is de internationale brancheorganisatie voor zoekmachinemarketeers.


------------------------------------------------