Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kamerbrief inzake Informatievoorziening over nieuwe Commissievoorstellen - 2

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4
Den Haag | |Directie Integratie Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag | |

|Datum |11 augustus 2006                    |Behand|Mw. J.E.H. Heere     |
|      |                                    |eld   |                     |
|Kenmer|DIE-1139/06                         |Telefo|070 348 48 76        |
|k     |                                    |on    |                     |
|Blad  |1/1                                 |Fax   |070 348 40 86        |
|Bijlag|1                                   |                             |
|e(n)  |                                    |                             |
|Betref|Informatievoorziening aan de Tweede |                             |
|t     |Kamer over nieuwe                   |                             |
|      |Commissievoorstellen                |                             |
Zeer geachte Voorzitter,

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij twaalf fiches aan te bieden die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):


1. Voorstel voor een beschikking van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een communautair programma ter verbetering van het functioneren van de belastingstelsels in de interne markt (Fiscalis-2013)

De Minister voor Buitenlandse Zaken,

Dr B.R. Bot

Fiche 1: Voorstel beschikking inzake Fiscalis 2013 Titel: Voorstel voor een beschikking van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een communautair programma ter verbetering van het functioneren van de belastingstelsels in de interne markt (Fiscalis-2013)


Datum Raadsdocument: 17 mei 2006
Nr. Commissiedocument: COM (2006) 202 final
Eerstverantwoordelijk ministerie: Financiën

Behandelingstraject in Brussel:
Raadswerkgroep Belastingvraagstukken, goedkeuring door de Ecofin. Tijdstip agendering voorzitterschap is nog niet bekend. Besluit moet worden genomen vóór het einde van de looptijd van het huidige programma (namelijk eind 2007).

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel: De Commissie stelt voor om het huidige Fiscalis programma - dat eind 2007 afloopt - voor te zetten in de periode van 2008 tot en met 2013. In een mededeling van 6 april 2005 (COM(2005)111) is de wenselijkheid van een voortzetting van het Fiscalis 2007 programma uitgesproken. Het Fiscalis programma is gericht op een goede werking van de belastingstelsels in de lidstaten. Het programma draagt hieraan bij door de samenwerking van de lidstaten op fiscaal terrein te bevorderen. Ten aanzien van Fiscalis geeft de Commissie aan dat het wegwerken van belastingbelemmeringen bij grensoverschrijdende economische activiteiten prioriteit heeft, alsook de strijd tegen belastingfraude. Het Fiscalis 2013 programma is gericht op de verdere versterking van de administratieve bijstand. Daarnaast streeft het naar een beter begrip en betere implementatie van het gemeenschapsrecht, betere samenwerking, verdergaande verbetering van admini-stratieve procedures voor belastingadministraties en belastingplichtigen en het verspreiden van goede uitvoeringspraktijk. Het Fiscalis 2013 programma maakt deel uit van de Lissabon-strategie waarmee het concurrentievermogen van de Europese Unie moet worden versterkt.

Rechtsbasis van het voorstel: Art. 95 EG-verdrag

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Gekwalificeerde meerderheid, medebeslissingsrecht

Instelling nieuw Comitologie-comité: Nee

Subsidiariteit en proportionaliteit:
Subsidiariteit:
Positief. Hoewel de grootste verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van het accijns- en BTW-stelsel bij de lidstaten zelf ligt, zijn aanvullende maatregelen van de Gemeenschap nodig voor (de bevordering van) bepaalde vormen van samenwerking tussen de belastingadministraties van lidstaten. De coördinatie van de uitwisseling van ambtenaren, EU-brede seminars en het beschikbaar stellen van de nodige infrastructuur voor de uitwisseling van inlichtingen tussen lidstaten, kunnen het beste op het niveau van de Gemeenschap worden verwezenlijkt (gecoördineerd). Proportionaliteit
Positief. Het voorstel gaat niet verder dan nodig is om de doelstellingen van de goede werking van de interne markt te verwezenlijken. Dit onder meer doordat geen nieuwe regelgeving wordt voorgesteld en het voorstel zich beperkt tot het faciliteren van een verbeterde samenwerking tussen de lidstaten.

Consequenties voor de EU-begroting:
Totale budget Fiscalis 2013: E 156,9 miljoen over 6 jaar (2008-2013): 2008: E 20,6 miljoen, 2009: E 22,1 miljoen, 2010: 26,05 miljoen, 2011: 27,8 miljoen, 2012: 29,4 miljoen, 2013 30,95 miljoen. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van het budget van Fiscalis 2007 (67,25 miljoen).

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger: geen

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering): geen Contactambtenaar juridische afdeling:
Marian Bette, tel. 070 342 72 29, e-mail m.bette@minfin.nl

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: Datum inwerkingtreding van de beschikking is 1 januari 2008.

Consequenties voor ontwikkelingslanden: geen

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling: Nederland staat positief tegenover verlenging van het Fiscalis programma. Seminars, projectgroepen, trainingen en uitwisselingen op het gebied van Europese belastingen waar ambtenaren aan deelnemen die voor belastingheffing verantwoordelijk zijn, leveren hun bijdrage aan het beter functioneren van de interne markt. De administratieve samenwerking tussen belastingadministraties wordt op deze wijze bevorderd en bovendien draagt het positief bij aan kennisontwikkeling en verbreding op het gebied van het Europese fiscale recht. In het voorstel voor Fiscalis 2013 wil Nederland meer aandacht vragen voor instrumenten die de wederzijdse administratieve bijstand tussen lidstaten bevorderen. Dit betreft onder meer een intensivering van de inlichtingen-uitwisseling tussen lidstaten en het verlenen van bijstand bij invordering. Voor de uitwisseling van informatie tussen lidstaten op het gebied van de accijnzen op communautair niveau wordt op dit moment een geautomatiseerd systeem ontwikkeld, het zogenoemde 'electronic excise movement and control system' (EMCS). De daarmee samenhangende digitalisering van administratieve verplichtingen via het Fiscalis-programma wordt door Nederland ondersteund.

De verdubbeling van het budget dient duidelijker te worden gemotiveerd om te bezien of de EU-begroting niet zwaarder wordt belast dan noodzakelijk. Driekwart van de stijging is bestemd voor het versterken van de IT-systemen, zoals het EMCS-systeem, dat vanaf 2008 onder Fiscalis wordt gebracht. Daarnaast heeft het nieuwe programma een langere looptijd (6 jaar in plaats van 5). Bij de onderhandelingen over het voorstel in de raadswerkgroep zal worden gevraagd om een duidelijkere motivatie van het voorgestelde budget

Daarnaast zal Nederland, in verband met de reductie van de administratieve lasten, het belang benadrukken van een geïntegreerde benadering van douane en fiscale formaliteiten. Het budget past binnen de Financiële Perspectieven 2007-2013.


---- --