Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwegein, 16 augustus 2006

Van fijnproever tot seksgod

Europees onderzoek van PARSHIP naar flirten, versieren en daten legt verschillen per land bloot

Zijn de Nederlandse singles actievere flirters dan de Duitsers? Wie neemt het initiatief, de man of de vrouw? En wat kan je het beste doen tijdens de eerste date? Uit Europees onderzoek*, in opdracht van relatiebemiddelingsite PARSHIP, blijkt dat van globalisatie of Europese eenwording op het gebied van flirten, versieren en daten geen sprake is. Per land blijken nog grote verschillen; singles die geen fan zijn van de Nederlandse slag, zoeken hun heil dus over de grens.

Nederlandse single is matige flirter
In elk land blijkt dat meer dan driekwart van de ondervraagde singles graag een relatie wil. Alleen is niet overal de motivatie even sterk. In Nederland bijvoorbeeld doet slechts 8% van de singles echt zijn best om een relatie te vinden. Heel slecht is dit niet, want alleen de Duitsers en de Engelsen zoeken iets actiever (13%). Bijna de helft van de Nederlandse singles zegt wel eens te flirten. Dat is weinig in vergelijking met de Spanjaarden (75%) en de Oostenrijkers (77%), die het meest flirten. Daarbij gebruiken vrouwen andere tactieken dan mannen. Vrouwen leggen het initiatief bij de andere partij: ze worden liever verleid. Mannen gaan de uitdaging juist aan en hebben liever de touwtjes in handen.

Seks voor Nederlander minder belangrijk dan voor Italiaan Eén op de vijf Nederlandse singles hoeft niet perse een liefdesrelatie: het mag ook best vriendschappelijk en platonisch zijn. Seks vinden de Nederlandse singles minder belangrijk in een relatie, aldus 36% van de mannen en 48% van de vrouwen. Een goede relatie is volgens de Nederlandse single gebaseerd op inlevingsvermogen (84%) en lekker in je vel zitten (87%). Deze cijfers staan in schril contrast met de singles uit andere landen voor wie seks wel heel belangrijk is in een relatie. Vooral de Italianen (82% van de mannen en 87% van de vrouwen) en de Spanjaarden (87% van de mannen en 82% van de vrouwen) zouden niet zonder seks in een relatie kunnen.

Mannen vallen voor charmes, vrouwen voor intelligentie De Nederlandse single is erg kritisch bij het kiezen van een partner. Mannelijke singles gaan voor een knap uiterlijk (46%), temperament (63%) en charmes (68%) bij hun toekomstige partner. Vrouwen vinden het vooral belangrijk dat de partner intelligent is (80%). Ook veel vrouwen zeggen dat de partner moet openstaan voor het krijgen van kinderen (63%). De Nederlandse single vindt zichzelf overigens erg spontaan (58%) en stijlvol (37%).

Ga nooit bij een Nederlandse single eten
Als de date om een vervolg vraagt, kunnen Nederlandse singles beter geen eetafspraak maken. Het is namelijk maar de vraag hoe het met de kookkunsten van de Nederlandse single gesteld is. Nederlandse singles koken zelden zelf (slechts 31%). Bijna een kwart van de Nederlandse singles haalt regelmatig zijn eten bij de toko. Wil je een kok dan kan je beter op zoek naar een Duitser of Spanjaard: 50% van deze singles kookt regelmatig zelf.

Tips en feiten:

* Meer dan 90% van alle Europese singles vindt betrouwbaarheid het belangrijkste in een relatie.
* Nederlandse singles vinden seks veel minder belangrijk in een relatie, dan Italianen, Spanjaarden en Duitsers.
* Geen zin meer om te werken? De single miljonairs zijn vooral te vinden in Zwitserland.
* Ga naar Parijs met je date die je hebt gevonden via Parship. De meerderheid van de singles vindt Parijs de meest romantische stad van Europa.


* De onderzoeken die zijn gebruikt voor dit persbericht zijn: TNS NIPO, Online dating: aantrekkelijk of niet, oktober 2005; TNS NIPO, Single onderzoek 2005; Deel 1: Internationaal, oktober 2005, Ergebnisse Internationaler Vergleich, december 2005.

Over PARSHIP
PARSHIP is een relatiebemiddelingsite met inmiddels meer dan 1,8 miljoen leden. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die uitsluitend door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze 'matches' tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in tien andere Europese landen geïntroduceerd, waaronder Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie en toelichting over de onderzoeken zijn op te vragen bij (

Ingezonden persbericht