Gemeente Dordrecht


---

Nut drinkwateroefening bewezen

Frits Langschmidt

De operationele oefening voor het verstrekken van nooddrinkwater is geslaagd vinden de organisatoren. Meteen na de oefening hebben de betrokkenen van Stadsbeheer Dordrecht en Evides Waterbedrijf een korte evaluatie gehouden. Voor een aantal bewoners was het niet duidelijk waarom de oefening werd gehouden en wat met nooddrinkwater bedoeld wordt. Kennelijk is het zo gewoon dat er altijd water uit de kraan komt, dat mensen zich slecht kunnen voorstellen dat dat ooit kan ophouden.

Vandaag, 16 augustus 2006, werd in Dordrecht op drie plaatsen een nooddrinkwateroefening gehouden. In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat de oefening geslaagd is omdat de samenwerking tussen gemeente en Waterbedrijf Evides goed bleek te zijn en verliep zoals van tevoren was bedacht. Ook de technische aspecten van de uitvoering in de praktjjk kon worden getoetst.

Conclusies
De samenwerking in het beleidsteam en het uitvoerende team verliep goed en geheel volgens verwachting. Er werd snel en efficiënt gewerkt en de leden van de teams bleken goed op elkaar ingespeeld. Ook de technische kant van de operatie was goed op orde: de aansluitingen en de beschikbaarheid van dranghekken. Wel worden alle 49 tappunten in de stad nog bekeken op bereikbaarheid voor de grote vrachtwagens met flexibele waterzakken. Vooral bij het tappunt aan de Kinkelenburg was de medewerking van bewoners groot.

Registratie
Een belangrijke conclusie is dat de wijze van registratie nadere aandacht behoeft. Als drinkwater schaars is, is het van belang dat iedereen zijn eerlijke portie krijgt. Dan is een zorgvuldige registratie van groot belang. Wanneer slechts twee mensen bij de wagen staan om het water te tappen, is het bij grote drukte onmogelijk om ook nog eens een zorgvuldige registratie bij te houden en iedereen naar legitimatie te vragen. Voorkomen moet worden dat ingewikkelde administratieve handelingen tot lange wachttijden leiden en daardoor tot veel ergernis.

Verbeterpunten
Daarnaast is een aantal verbeterpunten gesignaleerd. Zo zijn de organisatoren van mening dat er nog duidelijker met omwonenden moet worden gecommuniceerd. Op de Noordendijk bleek bijvoorbeeld de waterwagen moeilijk te vinden. "Het is van belang dat wij nog concreter en exacter aangeven waar bewoners terecht kunnen", meent Joop Koetsenruijter. "Wellicht moeten ook verwijzingsborden worden geplaatst en kan een informatietelefoonnummer helpen." Daarnaast was het sommige bewoners niet duidelijk geworden dat zij zelf voor een emmer of flessen moesten zorgen. Het is wel verstandig om voor dit doel een jerrycan of iets anders in huis te hebben want zonder drinkwater houdt niemand het lang uit. Het is ook goed een kan of emmer in huis te hebben voor het geval de drinkwateronderbreking maar van tijdelijke aard is.

Redactie
F.C. Langschmidt
Communicatie

telefoon 078 - 639 69 03

email fc.langschmidt@dordrecht.nl

Informatie
L.P.G. Stenssen
Openbare Orde en Veiligeheid
telefoon 078 - 639 69 78