Gemeente Utrecht

voorlopige onderzoeksvragen ongeval kadetrap stadhuisbrug

Burgemeester en wethouders hebben een voorlopige versie vastgesteld van de onderzoeksvragen voor het onafhankelijk onderzoek naar het ongeval met de kadetrap aan de stadhuisbrug (zondag 6 augustus 2006). Het is de bedoeling dat het college de onderzoeksvragen dinsdag 22 augustus 2006 definitief vaststelt. De te benoemen onderzoekscommissie kan de onderzoeksvragen op eigen gezag aanvullen. De onderzoeksrapportage moet uiterlijk eind oktober klaar zijn.

Het college besloot vorige week een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar de gang van zaken voor, tijdens en na het ongeval. De gemeenteraad heeft daar (via de fractievoorzitters) met instemming kennis van genomen. De door het college voorgestelde onderzoeksvragen gaan over de vergunningverlening, toezicht bij het evenement, het eigendom en onderhoud van de trap, en de organisatie na het ongeval. De gemeenteraad heeft tot maandag aanstaande gelegenheid op de onderzoeksvragen te reageren en ze aan te vullen.

Uiterlijk eind oktober rapportage

Het onderzoek wordt zo spoedig mogelijk gestart. De onderzoekscommissie zal rapporteren aan het college van burgemeester en wethouders, uiterlijk op 31 oktober 2006 (of zoveel eerder als mogelijk).

Onderzoekscommissie

Het college zal de opdracht voor het onderzoek verlenen aan een commissie van drie gezaghebbende personen. Zij zullen geen functionele banden hebben (gehad) met de Gemeente Utrecht en moeten beschikken over de kennis van zaken om leiding te geven aan het onderzoek. De gemeente maakt ook zo spoedig mogelijk de samenstelling van deze commissie bekend. De onderzoekscommissie krijgt de vrijheid om de vastgestelde onderzoeksvragen op eigen gezag aan te vullen met andere vragen.

Andere onderzoeken

Inmiddels heeft het Openbaar Ministerie een onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeluk. Vandaag heeft ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid laten weten dat ze een eigen onderzoek instelt.

Bijlagen:


1. Brief B&W aan Gemeenteraad dd.16 augustus 2006: "Onderzoek n.a.v. ongeval kadetrap"


2. Onderzoeksvragen trapongeval

Noot voor de media:

Meer info via Bestuurscommunicatie, P. Bataille, 030.286.1140

Bijlage: onderzoeksvragen trapongeval

Vergunningverlening

1. Op welke wijze beoordeelt de gemeente Utrecht veiligheidsaspecten bij de vergunningverlening voor evenementen?
2. Hoe is de beoordeling van veiligheidsaspecten bij de vergunningverlening voor dit evenement verlopen? Wijkt de vergunning voor dit evenement wat betreft veiligheidsaspecten op enige manier af van het staande Utrechtse evenementenbeleid? Zo ja, op welke wijze?
3. Hoe specifiek/smart moeten vergunningen voor evenementen zijn en hoe ver moet de gemeente gaan met het benoemen van veiligheidsaspecten? Wat is de reikwijdte van vergunningverlening? Wat is juridisch en beleidsmatig wenselijk (gezien landelijke regelgeving en onderzoek naar eerdere rampen)? Hoe verhoudt zich dit tot de verantwoordelijkheid van organiserende partijen en de eigen verantwoordelijkheid van bezoekers?
4. Is de vergunning voor dit evenement wat betreft veiligheidsaspecten specifiek en uitgebreid genoeg volgens bestaande maatstaven (zie vraag 3)?
5. Is er bij de gemeente Utrecht (en bij haar partners) expertise beschikbaar waar het gaat om crowd-control?
6. Hoe gaan andere gemeenten met veiligheidsaspecten bij vergunningverlening voor evenementen om?

Eigendom en onderhoud van de trap

1. Wie was de eigenaar van de trap?

2. Wie was verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van de trap?
3. Was bij betrokken partijen duidelijk hoe eigendom, beheer en onderhoud geregeld waren? Zo nee, waarom niet?
4. Vonden inspecties plaats van de trap? Zo ja, met welk karakter en welke frequentie? Wanneer vond de laatste inspectie plaats? Met welke frequentie en met welk karakter worden de andere trappen op de werven geïnspecteerd?
5. Wat is de draagkracht van de standaardtrappen zoals deze op meerdere plaatsen op de werven aanwezig zijn?

Toezicht bij het evenement

1. Hoe functioneerde het toezicht tijdens het evenement?
2. Welke organisaties hielden toezicht op de veiligheid en openbare orde tijdens het evenement?
7. Was het toezicht tijdens het evenement geregeld overeenkomstig de vergunning?
8. Week het toezicht tijdens het evenement af van eerdere evenementen in Utrecht?

Organisatie na het ongeval

1. Hoe heeft het rampenplan gefunctioneerd?

2. Hoe is de nazorg verlopen, zowel richting slachtoffers als bevolking?
3. Hoe is de verzekering van de organiserende partijen van het evenement en gemeente geregeld?

---- --
| |Postadres: Postbus 16200, 3500 CE Utrecht
Bezoekadres: Korte Minrebroederstraat 2, Utrecht
Telefoon: 030 - 286 10 00
Fax: 030 - 286 12 24
Internet: www.utrecht.nl | |
|Aan de leden van de gemeenteraad    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|                                    |        |                               |
|Behandeld |Jan Bakker                |Datum:  |                               |
|door:     |                          |        |16 augustus 2006 \@ "d MMMM    |
|          |                          |        |yyyy"16 augustus 2006          |
|Doorkiesnu|1109                      |Ons     |                               |
|mmer:     |                          |kenmerk:|                               |
|e-mail:   |j.bakker@utrecht.nl       |Onderwer|Onderzoek n.a.v. ongeval       |
|          |                          |p:      |kadetrap                       |
|Bijlage(n)|vragenlijst               |        |                               |
|:         |                          |        |                               |
|Uw        |                          |Verzonde|                               |
|kenmerk:  |                          |n:      |                               |
|Uw brief  |                          |Bij antwoord datum, ons kenmerk en      |
|van:      |                          |onderwerp vermelden                     |
|Geachte leden van de Raad Geachte    |                                        |
|leden van de Raad,                   |                                        |
Zoals u weet heeft op 6 augustus jl. op de Oudegracht ter hoogte van de Stadhuisbrug het noodlottig ongeval met de kadetrap plaatsgevonden. De afgelopen week hebben wij ons vooral beziggehouden met de acute zaken die geregeld moeten worden ten gevolge van dit incident. U bent middels persberichten op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Op 14 augustus heeft een delegatie van ons college het presidium verslag gedaan van de gebeurtenis op zondagavond en de gang van zaken in de week daaropvolgend. Wij hebben bij die gelegenheid gemeld dat er naar deze gebeurtenis een onderzoek wordt ingesteld door het Openbaar Ministerie en dat op dat moment de Onderzoeksraad voor Veiligheid een verkennend onderzoek had uitgevoerd ter voorbereiding van de beslissing over een officieel onderzoek. Vandaag hebben wij de mededeling ontvangen dat er inderdaad door de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek zal worden ingesteld. Wij hebben toegelicht waarom wij als college een eigen onafhankelijk onderzoek willen instellen naar de gang van zaken voor, tijdens en na het ongeval. Het presidium heeft daarvan met instemming kennis genomen.

Wij zullen het onderzoek opdragen aan een commissie van drie gezaghebbende personen die geen functionele banden hebben of hebben gehad met de gemeente Utrecht en die kennis van zaken hebben waar het gaat om het leiding geven aan een dergelijk onderzoek. Het onderzoek wordt zo spoedig mogelijk gestart. De onderzoekscommissie rapporteert aan het college van B&W. Dit gebeurt uiterlijk 31 oktober 2006 of zoveel eerder als mogelijk is. De uitkomsten van het onderzoek zullen aan de raad worden aangeboden.

Bijgevoegd zijn de vragen waarop wij graag antwoord willen hebben. De onderzoekscommissie kan - op eigen gezag- deze vragen aanscherpen en /of aanvullen met andere vragen.

Wij willen u de gelegenheid geven op deze vragen te reageren en zo nodig aan te vullen. Wij vragen u dat te doen voor 21 augustus 2006 a.s. 10.00 uur bij Jan Bakker.

|Hoogachtend,                                                                   |
|                                                                               |
|Burgemeester en wethouders van Utrecht,                                        |
|                                                                               |
|De secretaris,                                                  De             |
|burgemeester,                                                                  |
|                                                                               |
|                                                                               |
|                                                                               |
|                                                                               |
---- --