Algemene omroepvereniging AVRO

PERSBERICHT

Hilversum, 6 augustus 2006

'DIPLOMATIEKE CRISIS DREIGT ROND ASBESTSCHIP OTAPAN'

HILVERSUM- Er dreigt een diplomatieke crisis te ontstaan rondom het asbestschip de Otapan dat onderweg is naar Turkije om gesloopt te worden. Het schip, dat jarenlang afgemeerd lag in Amsterdam, zou veel meer asbest en giftige stoffen bevatten dan de Nederlandse overheid aan de Turkse autoriteiten heeft verteld. Dat stelt woordvoerder Derk Byvanck van het European Platform On Shipbreaking (EPOS), een alliantie van diverse milieubewegingen, in het AVRO Radio 1 programma 1opdeMiddag.

Volgens EPOS is er een diplomatieke brief van het Turkse ministerie van Milieu onderweg naar Nederland waarin gevraagd wordt om een reactie van de Nederlandse Staat met betrekking tot de inhoud van het schip. Er zou in de brief worden verwezen naar een rapport waarin staat dat er minimaal 10 ton asbest in het schip aanwezig is, in plaats van de 1 ton die op de vrachtbrief staat. "Indien dit rapport juist is, dreigt er een diplomatieke crisis", aldus Byvanck.

Volgens EPOS is er in totaal (al het asbesthoudende materiaal bij elkaar opgeteld) zelfs 60 ton asbest op het schip aanwezig. Het platform baseert zich hierbij op een rapport van de Nederlandse Firma Van Eijk die het schip geïnspecteerd heeft. Bovendien zouden er andere giftige stoffen zoals POP's, PCB en TBT aanwezig zijn, terwijl die nergens genoemd worden door de Nederlandse overheid. Derk Byvanck stelt daarom dat het schip 'Illegal Traffic' is, en daarom niet de Turkse territoriale wateren op mag, maar terug zou moeten keren naar Nederland.

Het Ministerie van VROM dat verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van de Otapan stelt dat indien er daadwerkelijk meer asbest aanwezig mocht zijn, het in zakken naar Nederland vervoerd mag worden. Maar dan wel op kosten van de huidige eigenaar, de Turkse werf waar het schip gesloopt zal worden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken liet weten nog geen brief te hebben ontvangen. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil opheldering over de nieuwe onduidelijkheden. De PvdA heeft inmiddels naar aanleiding van de uitzending kamervragen gesteld.

De Otapan lag sinds 1999 voor anker in de haven van Amsterdam. De toenmalige eigenaar wilde het isolatiemateriaal, dat asbest bevatte, door eigen personeel laten vervangen. Bij de werkzaamheden werden echter diverse regels overtreden, waarop de VROM-Inspectie besloot het werk stil te leggen. Wat volgde was een jarenlang juridisch steekspel tussen de eigenaar en de Nederlandse overheid.
---