Gemeente Hilversum

Aanbestedingsdocument inhuur (senior)klantmanagers Gemeenten Hilversum en Weesp

15 augustus 2006

1. Inleiding
De gemeenten Hilversum en Weesp voeren samen met het CWI en het UWV een dienstverleningsconcept uit dat onder de noemer Wisselwerk is geïmplementeerd. Wisselwerk houdt in dat een werkzoekende uitkeringsgerechtigde na aanmelding gedurende een zoekperiode van enkele maanden diverse uitstroomgerichte instrumenten krijgt aangeboden. In elke fase wordt weer een nieuw instrument beschikbaar gesteld die het meest passend is bij de dan ontstane situatie van de individuele werkzoekende.

De gemeenten Hilversum en Weesp zoeken voor een periode van 1 jaar met een mogelijke verlenging van maximaal 3 keer één kalenderjaar (te bepalen door de gemeenten Hilversum en Weesp) in het kader van de reïntegratie van diverse doelgroepen (senior) klantmanagers die intensieve begeleiding aan klanten (uitkeringsgerechtigeden / werkzoekenden) bieden in de toeleiding naar de arbeidsmarkt.

Voor de periode van het eerste jaar is een beoogde inzet van 6 extra fte gewenst. Met kracht wordt benadrukt dat de gemeenten Hilversum en Weesp geen leveringsplicht hebben, maar de gevraagde omvang van de dienstverlening voor het eerste jaar is heel reëel.


2. Waarom Europees aanbesteden
In het kader van de totstandkoming van de Europese Unie geldt voor onder meer aanbestedende diensten de verplichting hun opdrachten, die een waarde van EUR 211.000 (Gemeentelijke overheid) exclusief BTW of meer vertegenwoordigen, Europees aan te besteden. In het onderhavige geval is daarvan mogelijk sprake.

Europees aanbesteden betekent normaliter, dat de opdracht in het EG Publicatieblad moet worden aangekondigd, zodat belangstellenden naar de opdracht kunnen meedingen. Teneinde tot een selectie van de beste aanbieding te komen, dienen bepaalde aanbestedingsprocedures in acht te worden genomen.

Reïntegratiediensten, maar ook detacheringsdiensten vallen echter onder de zogenaamde residuaire- diensten (2B diensten). Dit betekent dat bij deze diensten slechts een deel van de richtlijn diensten van toepassing is. Dit betreft alleen de voorschriften om de technische specificaties in de contractuele documenten op te nemen, de juiste technische voorschriften toe te passen, alsmede het publiceren van de aankondiging van de gegunde opdracht in het Publicatieblad van de EG. Voor het overige geldt de richtlijn niet bij residuaire diensten.

De gemeente Hilversum en Weesp hebben ervoor gekozen om deze opdracht te publiceren op de eigen website en een verwijzing naar deze publicatie (op de eigen website) te publiceren in een landelijk dagblad. De procedure kenmerkt zich door de omstandigheid dat de bedrijven de gegevens ter kwalificatie en de eigenlijke offerte in één keer moeten aanbieden.
De gemeenten Hilversum en Weesp kiezen voor kwaliteit tegen een zo gunstig mogelijk tarief. Dat betekent dat ook in deze aanbesteding de kwaliteit van de aangeboden dienstverlening nadrukkelijk onder de loep wordt genomen. Aanbieders wordt aangeraden hier nadrukkelijk rekening mee te houden.

Deze aanbesteding heeft tot doel om een overeenkomst te sluiten met twee (2) dienstverlener(s) die in staat zijn de gemeenten Hilversum en Weesp middels de inzet van klantmanagers en senior klantmanagers op professionele en passende wijze te ondersteunen bij de uitvoering van de werkzaamheden zoals beschreven in paragrafen 3, 4, 5 en 6 en bijlage 5 (zie de link aan de rechterkant van dit scherm), onder andere door verantwoordelijkheid te nemen voor de correcte uitvoering van het geheel aan voorwaarden en voorschriften, conform de eisen en uitgangspunten als neergelegd in deze offerteaanvraag.


3. Inkadering van de opdracht
Zoals aangegeven hebben de gemeenten Hilversum en Weesp samen met het CWI, het dienstverleningsconcept 'Maak werk van uw uitkering' ontwikkeld. Dit concept maakt deel uit van de brede samenwerking tussen de gemeenten, het CWI en het UWV dat onder de noemer Wisselwerk is geïmplementeerd.

Binnen het door bovengenoemde dienstverleningsconcept wordt met werkzoekenden na aanmelding (bij het CWI als
werkzoekende/uitkeringsgerechtigde) gedurende een zoekperiode van maximaal 2 maanden gekeken naar de mogelijkheden op de reguliere arbeidsmarkt. Als deze eerste weken niet resulteert in uitstroom naar een betaalde baan zullen nadat de eerste weken van de zoekperiode zijn afgerond de Wwb-klanten die op dat moment nog een uitkering (nodig) hebben een programma aangeboden van de WisselWerkAcademie voor een periode van 3 weken.

Nadat de WisselWerk Academie is afgerond krijgt elke klant, die nog geen reguliere baan heeft gevonden, een concreet aanbod voor 'werk'. De klant met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt (Fase 1 en 2/Categorie A) krijgt via een Work First gerichte wijze een arbeidsovereenkomst aangeboden dan wel een aanbod bij een reïntegratie bedrijf gericht op directe inzetbaarheid. De overige klanten krijgen een andere activiteit aangeboden. Uitgangspunt is dat voor iedere afzonderlijke klant maatwerk wordt geleverd met de kortste lijn naar uitstroom. Om de klantmanager daartoe in de gelegenheid te stellen zal een hele toolkit van in te zetten producten beschikbaar zijn.

De werkstage is bedoeld als een directe opstap naar werk. Aan de klanten die dat (nog) niet aankunnen wordt een andere activiteit aangeboden onder de noemer 'activerende participatie'. Wij verstaan daaronder dat de betrokken klanten, na afloop van de WisselWerk Academie, gedurende zes maanden opbouwend naar 20 uur per week, nuttige maatschappelijke taken uitvoeren. Doel hiervan is het verkrijgen van (zelf)inzicht in de mogelijkheden, wensen en beperkingen in relatie tot arbeid. Doel is tevens het opbouwen van arbeidsritme, arbeidshouding en weekstructuur.

In het dienstverleningsconcept WisselWerk wordt momenteel aan met name de nieuwe instroom de producten van de WisselWerkAcademie en vervolgens (vormen van) werk aangeboden. De gemeenten Hilversum en Weesp willen nu eveneens gebruik maken van de voorzieningen binnen Wisselwerk en die van het CWI voor het zittende bestand. Deelnemers worden ondergebracht in de volgende doelgroepen; jongeren 18 tot 23 jaar, alleenstaande ouders, niet-uitkeringsgerechtigden en nog nader te bepalen andere relevante subgroepen. Het zittende bestand (ongeveer 1400 klanten) zal gefaseerd worden begeleid richting arbeidsmarkt. Beide gemeenten gaan vooralsnog uit van ongeveer 500 personen op jaarbasis. Deze 500 klanten worden verdeeld in de hierboven geschetste subgroepen en nog nader te bepalen andere relevante subgroepen.


4. De opdracht: het programma van eisen
Wij zoeken in het kader van de reïntegratie van genoemde doelgroepen voor de komende jaren klantmanagers en senior klantmanagers. Zoals aangegeven zoeken de gemeenten Hilversum en Weesp deze ondersteuning voor een periode van 1 jaar met een mogelijke verlenging van maximaal 3 keer één kalenderjaar. Na afloop van elk jaar wordt besloten of de contracten weer met een jaar wordt verlengd dan wel er een nieuwe aanbesteding wordt gestart. Vooralsnog is de verwachte omvang voor het eerste jaar 6 klantmanagers (6 FTE's) die intensieve begeleiding bieden in de toeleiding naar de arbeidsmarkt van de diverse klantgroepen en 1 senior klantmanager. Onder intensieve begeleiding wordt verstaan minimaal 6 contacten/gesprekken per individu in een periode van 6 maanden, eventueel in samenwerking met een uitvoerder (het ingehuurde reïntegratiebedrijf). Voor meer informatie over het functieprofiel van de (senior) Klantmanager wordt verwezen naar bijlage 5 (zie de link aan de rechterkant van dit scherm).

De caseload van een full time (36 uur per week) (senior) klantmanager varieert van 80 tot 120 klanten. De in te huren (senior) klantmanagers zijn zakelijk, sturend, creatief en daadkrachtig, maar ook flexibel. Ze kunnen ingezet worden op meerdere doelgroepen dan wel activiteiten van een soortgelijk karakter. De senior is daarboven ook nog sturend en coördinerend en kan andere medewerkers coachen dan wel daaraan leiding geven.

De (senior) klantmanagers professionals hebben kennis van de locale arbeidsmarkt dan wel zijn in staat om deze kennis uitermate snel te verwerven en hebben een uitgebreide ervaring in het leggen van contacten tussen de klant en het bedrijfsleven of instelling die betrokken is bij deze klant.
Als resultaat wordt verwacht dat op een gedreven wijze met de doelgroep aan de slag wordt gegaan en een zo optimale (maximale) uitstroom wordt gerealiseerd. Uitgangspunt is dat voor iedere afzonderlijke klant maatwerk wordt geleverd met de kortste lijn naar uitstroom. Om de klantmanager daartoe in de gelegenheid te stellen zal een hele toolkit van in te zetten producten beschikbaar zijn. Onder optimale uitstroom verstaan de gemeenten Hilversum en Weesp een uitstroom uit de uitkering (dan wel instroom in (betaald) werk) van minimaal 30% van de in behandeling genomen klanten binnen 12 maanden na de start van de dienstverlening. Per half jaar wordt er door een leidinggevende van de gemeenten Weesp en Hilversum een voortgangsgesprek gevoerd, waarbij het algemeen functioneren en de gerealiseerde uitstroom (doelstellingen) aan de orde komen. In geval van een lagere realisatie op jaarbasis dan 30% hebben de gemeenten het recht zonder verdere verplichtingen en zonder discussie daarover aanbieder te vragen een medewerker te vervangen. Alsdan vervangt opdrachtnemer de betrokken medewerker(s).

De (senior) klantmanagers worden ingehuurd via een detacheringconstructie, directe aansturing vindt uitsluitend plaats door de gemeenten Hilversum en Weesp. De opdrachtnemer ziet na op correcte, tijdige en volledige aangifte en afdracht van alle verschuldigde belastingen en/of premies sociale verzekeringen betreffende de ingezette deskundige en vrijwaart de gemeenten Hilversum en Weesp van iedere aanspraak dienaangaande.

Wij vragen de aanbieder een prijs per uur te offreren voor de inzet van klantmanagers gericht op toeleiding en begeleiding. Dit tarief is een 'all inclusief' tarief zonder verder opslagen voor reiskosten (woon-werk en werk-werk), verblijfskosten, overhead en administratie.


5. Plaats van de werkzaamheden
De werkzaamheden worden verricht vanuit de Wisselwerk locatie van de gemeenten Hilversum en Weesp.


6. Een VOG / geheimhouding
Voor de aanvang van de werkzaamheden dient de aanbieder van de aangeboden medewerker(s) een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) per in te zetten medewerker te hebben overlegd. Tevens kan gevraagd worden een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen. De gemeenten Hilversum/Weesp verlangen dat de gebruikelijke regels ten aanzien van privacy en vertrouwelijkheid in acht worden genomen. De gemeenten zijn gerechtigd op grond hiervan de inzet van medewerker(s) te weigeren. De gemeenten hebben het recht, zonder opgave van redenen en zonder verdere verplichtingen, aanbieder te vragen een medewerker te vervangen. Alsdan vervangt opdrachtnemer de betrokken medewerker(s). De uitbrenger van de offerte dient volledige geheimhouding te betrachten naar derden met betrekking tot alle informatie die betrekking heeft op deze aanbesteding. De gedurende deze aanbesteding verkregen informatie mag uitsluitend ten behoeve van de realisatie van het uitbrengen van een offerte naar aanleiding van deze aanbesteding worden gebruikt. Indien de gemeenten Hilversum en Weesp, gegronde redenen hebben om hieraan te twijfelen, kan dit leiden tot diskwalificatie van de uitbrenger van de offerte, dit ter exclusieve beoordeling van de gemeenten Hilversum en Weesp. De opdrachtnemer ziet toe op de strikte naleving van de geheimhoudingsplicht door de in te zetten medewerkers, evenals eventuele onderaannemers en hun medewerkers. Indien u instemt met bovengenoemde voorwaarden wordt u verzocht in uw offerte hier melding van de maken.


7. Offerte
Uw offerte is ingericht volgens de in deze paragraaf genoemde eisen en wensen. Wij verwachten dat u op basis van bovenstaande een offerte indient waarin tenminste de volgende informatie is opgenomen.

7.1. Kwalitatieve en kwantitatieve inzet van personeel Allereerst vult u bijlage 1 (zie de link aan de rechterkant van dit scherm) in waarin u de bedrijfsgegevens invult. Tevens stuur u een kopie in van de inschrijving van uw organisatie bij de Kamer van Koophandel. Dit kopie is niet ouder dan 1,5 jaar. Dan beschrijft u in maximaal 3 pagina's A4 (lettertype 12, regelafstand 1,5) de volgende thema's:


1. Uw visie ten aanzien van de kwalitatieve inzet van personeel, d.w.z. de wijze waarop u kwalitatief goed personeel gaat leveren. U beschrijft eveneens de (locale) netwerken waarover u beschikt (dan wel geeft u aan hoe u deze in een sneltreinvaart gaat opbouwen) om op doelmatige manier de gemeenten Hilversum en Weesp van dienst te zijn;

2. Uw visie ten aanzien van de kwantitatieve inzet van personeel en op welke wijze u aan de behoefte aan de flexibele inzet van klantmanagers tegemoet kunt komen. U geeft tevens aan hoe u eventuele piekbelastingen gaat opvangen in combinatie met de continuïteit die u kunt aanbieden;

3. Informatie over de beschikbaarheid van personeel, waarbij nadrukkelijk de continuïteit van de dienstverlening van 1 september 2006 tot 1 september 2007 wordt beschreven. Verder wordt u verzocht aan te geven hoe u een continuering van de opdracht (met maximaal 3 keer één kalenderjaar) denkt te kunnen realiseren.

7.2. Curricula Vitae
Een Curriculum Vitea profiel van de in te zetten medewerkers(s) (maximaal 3 pagina's in A4 formaat (lettertype 12, regelafstand 1,5) per aangeboden medewerker conform bijlage 2 (zie de link aan de rechterkant van dit scherm). Het maximum aan CV's bedraagt 6. U rubriceert de CV's conform de volgorde dat u ze gaat aanbieden in het geval u de opdracht krijgt gegund. Tenslotte dient u de naam op te geven van de eindverantwoordelijke (namens uw bedrijf) medewerker en zijn/haar eventuele plaatsvervanger. Alleen de eerste 4 CV's worden meegenomen bij de beoordeling.

7.3. Referenties
U levert (conform bijlage 3, zie de link aan de rechterkant van dit scherm) een opgave van maximaal 3 organisaties waar u eerder opdrachten op het gebied van klantmanagement heeft uitgevoerd. U levert additioneel een inhoudelijke beschrijving van de historische ervaring tot al geleverde diensten op dit gebied. (Totaal maximaal 2 pagina's in A4 formaat (lettertype 12, regelafstand 1,5). U geeft tevens aan of de gemeenten Weesp en Hilversum deze refentie-adressen mogen benaderen.

7.4. Prijzen
Uw offerte bevat een standaard uurtarief (conform bijlage 6, zie de link aan de rechterkant van dit scherm) voor de inzet van een klantmanager en een senior klantmanager (excl. BTW) van de medewerkers die ten behoeve van de opdracht zullen worden ingezet. U geeft aan of er gebruik wordt gemaakt van derden. Indien hiervan gebruik wordt gemaakt dan verstrekt u naam, adres en telefoonnummer. U dient verder te bevestigen dat de gestanddoeningstermijn van de offerte drie maanden is, prijsverhogingen gedurende het eerste jaar van de opdracht zijn niet aan de orde. Elk jaar daarna is een indexering toegestaan van maximaal 2,5% over het oorspronkelijke tarief in het eerste kalenderjaar. U dient aan te geven dat het gehanteerde uurtarief in de offerte een maximum is en dat dit is inclusief alle kosten zoals overhead, reis- en verblijfkosten, druk- en verzendkosten en alle eerder genoemde kosten.

Aan de offerte zullen voor de opdrachtgever geen kosten verbonden zijn. U dient uw offerte in (3) drievoud in te dienen. Uw offerte heeft een geldigheidstermijn van tenminste (3) drie maanden.

Alle opgaven worden als bindend aanbod beschouwd. Tenslotte dient de offerte te zijn voorzien van een ingevulde bijlage 4 (zie de link aan de rechterkant van dit scherm). Juridische status van de organisatie (bijgevoegd model gebruiken)


8. Beoordelingscriteria


* De opdracht wordt verleend aan de uit economisch oogpunt voordeligste aanbieding waarbij gelet wordt op de Curricula Vitae van de in te zetten (Senior) klantmanagers (7.2), Kwalitatieve en kwantitatieve inzet van personeel (7.1), de Prijs (7.4) en de in de referenties getoonde ervaring bij vergelijkbare trajecten (7.3);

* Zolang niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt en nog geen schriftelijke en door beide partijen ondertekende overeenkomst tot stand is gekomen, is geen sprake van enige gebondenheid van de opdrachtgever. In dat geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of kosten dan ook;

* Na preselectie op basis van bovenstaande criteria zullen van de 2 aanbieders met de hoogste scores tenminste drie personen, die in aanmerking komen voor het vervullen van deze taak, worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. In dit gesprek zal onder meer worden geselecteerd op basis van de 'fit' tussen de aangeboden kandidaat en de inhurende organisatie. Een persoonlijk gesprek is dus onderdeel van de selectieprocedure. Deze gesprekken zijn gepland op vrijdag 15 september 2006. Zo spoedig mogelijk na de selectie zal gestart worden met de uitvoering, de geplande startdatum is medio september 2006.

Samengevat worden de offertes als volgt beoordeeld:

Weging Offertes
Item Onderdeel Weging Kwalitatieve en kwantitatieve inzet van personeel 7.1 25 pnt Curricula Vitea 7.2. 40 pnt Referenties 7.3. 10 pnt Prijzen 7.4. 25 pnt


9. Tijdsplanning
De tijdsplanning voor deze offerteprocedure is als volgt:


* Publicatie op Internet en advertentie dagblad (22 juli 2006)
* Verzoeken om nadere informatie over de procedurele of inhoudelijke aspecten van deze aanbesteding dienen uitsluitend per e-mail te worden gericht aan de gemeente Hilversum, e-mail: m.vandiemen@hilversum.nl, o.v.v.: "Aanbesteding klantmanagement". De deadline daarvoor is: 15 augustus 2006. Telefonische vragen worden niet in behandeling genomen. Vragen die na 15 augustus, 12.00 uur worden ontvangen, worden niet meer in behandeling genomen. Uiterlijk 18 augustus 2006 om 16.00 uur staan alle vragen en antwoorden geanonimiseerd op de website van de gemeente Hilversum;

* Uiterste indieningdatum van de offerte is 30 augustus 2006, 12.00 uur;
Offertes die na de aangegeven sluitingsdatum en het aangegeven tijdstip worden ontvangen, zullen (en kunnen) niet in behandeling worden genomen. De risico's van (te late) postbezorging liggen bij de aanbieder.

* Beoordeling offertes tussen 31 augustus en 6 september 2006;
* Beoordelingsgesprekken met 6 kandidaten op donderdag 14 en vrijdag 15 september 2006;

* Definitieve keuze vrijdag 15 september 2006. Daarna volgt de contractfase.


10. Adresgegevens
De offerte en bijlage moeten worden gezonden naar: Gemeente Hilversum
Dienst Inwoners
Afd. Sociale Zaken
t.a.v. mw. Y. van den Bergh
Postbus 9900,
1201 GM HILVERSUM
In de linkerbovenhoek van de envelop dient u te vermelden: Offerte klantmanagement