Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2006-390       |
|                                            |Arnhem|15 augustus    |
|                                            |,     |2006           |
Uitnodiging voor de Pers

GELDERSE KENNIS- EN INNOVATIEBUS OP 19 AUGUSTUS BIJ DE HEIDEWEEK IN EDE Maak uw eigen medisch dossier en proef zuivere zuivel uit Gelderland

Onder het motto "ontdek de innovatie in Gelderland" organiseert de provincie deze zomer een bustour langs verschillende grote evenementen. Tijdens de Heideweek is de bus op 19 augustus te vinden op het Doelenplein tegenover Xenos. Bezoekers kunnen in en bij de bus kennismaken met een "medstick", een memorystick waarop iedereen zijn eigen medische gegevens kan opslaan, met boerengolf dat is uitgegroeid tot een veelgevraagd exportproduct in Europa en met de zuivere zuivel van boerderij den Hoek. Allemaal nieuwe producten die op een bijzondere manier tot stand zijn gekomen. De provincie wil op een laagdrempelige en aansprekende manier laten zien wat het begrip innovatie inhoudt en wat er in Gelderland op dat gebied gebeurt. De bus bezoekt evenementen variërend van de Heideweek in Ede tot het fruitcorso in Tiel en de Bridge to Bridgeloop in Arnhem. Er zijn steeds weer andere producten te zien en te proberen. Zo is er kleding die gehandicapten zonder hulp kunnen aantrekken, kan geneeskrachtige honing worden uitgeprobeerd, is te lezen wat nanotechnology voor mensen kan doen, is er een kliko die zichzelf aan de straat zet en wordt onthuld hoe een tuinbouwkas meer energie oplevert dan gebruikt.

Waarom investeert Gelderland in kennis & innovatie? Met de universiteiten van Wageningen en Nijmegen, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Technische Universiteit Twente herbergt Oost-Nederland toonaangevende kennisinstituten op het gebied van voedsel, gezondheid en technologie. Samenwerking met het bedrijfsleven zorgt ervoor dat deze kennis wordt omgezet in innovatieve producten. De provincie stimuleert deze samenwerking niet alleen vanwege de vernieuwende resultaten, maar ook vanwege het positieve effect op de werkgelegenheid en de economische groei. Het bedrijfsleven heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 100 miljoen euro extra geïnvesteerd in innovatie. Rondom Wageningen (Food Valley) en Nijmegen (Health Valley) hebben zich in diezelfde periode 58 nieuwe bedrijven gevestigd en de investeringen in innovatie hebben tussen de 2000 en 3000 arbeidsplaatsen opgeleverd. Met de specifieke combinatie van universiteiten en bedrijvigheid in Gelderland en Overijssel heeft Oost-Nederland de potentie om in 2015 wereldwijd te behoren tot de top 5 van kennis- en innovatieregio's op het gebied van voeding, gezondheid en technologie. De rijksnota "Pieken in de Delta" onderstreept de potentie van dit landsdeel. Om die reden kwam er al 30 miljoen euro van het Rijk naar deze regio.

Dichterbij dan je denkt
Provincie wil de afstand tussen het bestuur en haar inwoners verkleinen. Door met een bus de provincie in te gaan en contact te leggen met de bezoekers, laat ze de resultaten zien van het kennis- en innovatiebeleid. De looptijd van de campagne is van juli 2006 tot maart 2007. Zij komt tot stand in samenwerking met: Health Valley, Food Valley, Universiteit Wageningen en Radboud Universiteit Nijmegen, Syntens (innovatienetwerk voor ondernemers), ontwikkelingsmaatschappij Noord-Nederland en de betrokken bedrijven.