Gemeente Rotterdam

Nr.150
23 augustus 2006

Rotterdam treedt hard op tegen asociale verhuurders

Kwaliteit van wonen en woonplezier zijn twee belangrijke items voor de gemeente Rotterdam. Tot nu toe konden huurders met hun klachten over hun verhuurder nergens terecht. Per 1 september 2006 komt daar verandering in. Huurders kunnen vanaf die datum hun klachten melden bij het algemene nummer: 0800 - 1545.

Regelmatig krijgt het College signalen dat huurders problemen hebben met hun verhuurder. De klachten variëren van intimiderend gedrag tot het onderscheppen van de post en het afsluiten van gas, water en licht. Doordat de huurders met hun klachten nergens terecht konden, waren zij overgeleverd aan de misdragingen van de verhuurder. Daar komt nu verandering in. Klachten kunnen bij het algemene nummer (0800-1545) worden gemeld. De meldingen worden geregistreerd in een stedelijk systeem van de gemeente.

Aanpak
De klager wordt vervolgens benaderd door een medewerker van de gemeente. Daarna wordt bezien welke aanpak noodzakelijk is en wie daarbij ingeschakeld moet worden. Bij intimiderend gedrag wordt de verhuurder duidelijk gemaakt dat hij vanaf dat moment door de gemeente nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Toekomstige misdragingen worden door de gemeente in een dossier verzameld. Ook de klager wordt gevraagd nieuwe incidenten te blijven doorgeven. Bij het starten van een gerechtelijke procedure is een dossier namelijk noodzakelijk. Met behulp van het registratiesysteem wordt de klachtafhandeling verder gevolgd.

De aanpak van 'slechte huisbazen' maakt deel uit van het 100-dagenprogramma van het College van burgemeester en wethouders.

noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam