Oad reizen

Economisch klimaat laat Nederlandse vakantieganger koud | Woensdag 23 Augustus

Of het economisch gezien nou goed of slecht gaat, de Nederlander laat zich zijn welverdiende vakantie niet ontnemen. Dat is de conclusie van een intern onderzoek van de Oad Groep, het op één na grootste reisconcern van ons land. Oad analyseerde het boekingsgedrag van Nederlandse vakantiegangers in de afgelopen 6 jaar en kwam tot de conclusie dat vakantie vieren voor Nederlanders langzamerhand een primaire levensbehoefte is. "Net zo als we blijven eten en drinken als 't economisch wat tegenzit, gaan we als 't maar even kan ook gewoon op vakantie", aldus Oad-topman Louis Frankenhuis tijdens de presentatie van de winterprogramma's van de Oad Groep.

Oad vergeleek economische groei en het consumentenvertrouwen met kengetallen uit verschillende in- en externe bronnen binnen de toeristische sector en concludeerde dat er nauwelijks een relatie bestaat tussen de economische situatie en het vakantiegedrag van de Nederlander. "In de afgelopen jaren, waarin er sprake was van economische stagnatie en teruglopend consumentenvertrouwen bleef het percentage van de Nederlandse bevolking dat elk jaar op vakantie ging vrijwel gelijk. Ook het totale aantal geboekte vakanties en de vakantiebestedingen leden niet onder de recessie."

Wel werd uit het onderzoek duidelijk dat de consument de afgelopen paar jaar een groter prijsbewustzijn aan de dag legde als het om zijn vakantie ging. "Er werd massaal gegrepen naar middelen waarvan de consument, terecht of onterecht, dacht dat hij er goedkoper mee uit zou zijn. Dus werd er direct geboekt via het internet, werd er gevlogen met goedkope buitenlandse airlines, werden last-minuteaanbiedingen afgewacht en goedkope bestemmingen als Turkije populair en kwam de all-inclusive vakantie steeds meer in zwang, omdat daarmee de vakantie-uitgaven niet uit de hand konden lopen." Frankenhuis stelde dat deze ontwikkelingen werden versterkt door de laagconjunctuur waarin de economie zich de afgelopen jaren bevond: "De vakantiebeleving is de afgelopen jaren vaak ondergeschikt geweest aan de prijs."

Frankenhuis voorspelde dat die laatste trend de komende jaren zal worden omgebogen, nu de economische situatie weer rooskleuriger is. "De eerste signalen zijn er al. Het kan geen toeval zijn dat juist nu een terugloop in het aantal Turkije-boekingen valt te constateren. Een groeiend aantal mensen wendt zich weer tot een reisbureau voor advies, omdat er hogere eisen worden gesteld aan de vakantiebeleving. Reizen naar alternatieve landen en steden en themavakanties worden steeds populairder. De consument is bereid te betalen voor extra's, luxe en wellness. Genieten is voorop komen te staan. Prijs blijft belangrijk, maar is niet langer het enige doorslaggevende argument."

Op grond van die ontwikkelingen veronderstelt Oad dat er langzamerhand een einde gaat komen aan de sanering van het aantal reisbureaus. "De afgelopen jaren is ongeveer 1/3 van het aantal reisbureaus verdwenen. Nu de economie aantrekt, zien we gelukkig ook weer signalen waarvan reisbureaus optimaal kunnen profiteren. Het is ook om die redenen dat wij geloof houden in het reisbureau als belangrijke schakel in de verkoop van reizen en zelf ook in dat kanaal blijven investeren.