Oad reizen

Oad Groep stevent af op recordomzet | Woensdag 23 Augustus

De Oad Groep, het op één na grootste reisconcern van ons land, zet in 2006 naar verwachting EUR 100 miljoen meer om dan in 2005. Dat maakte Oad-topman Louis Frankenhuis vandaag bekend tijdens de perspresentatie van de winterprogramma's. De omzet van de Oad Groep groeit dit jaar naar verwachting met 12,5% tot een bedrag van EUR 882 miljoen. Het aantal passagiers dat Oad vervoert stijgt licht tot 728.000.

De omzetgroei komt voor een belangrijk deel voort uit de recentelijke overnames van reisbureaus; de autonome groei van de Oad Groep bedraagt circa 1%. Hoewel die autonome groei wat lager uitvalt dan de Oad Groep de laatste jaren gewend was, toonde Frankenhuis zich tevreden over de resultaten. "We hebben de onverwacht grote terugloop van de markt voor Turkije-vakanties, waarin Oad in Nederland marktleider is, gelukkig tijdig onderkend en kunnen compenseren met uitstekende resultaten op andere bestemmingen. Bovendien gaat 2006 de boeken in als het jaar waarin we enkele belangrijke fundamenten hebben gelegd voor de toekomst van de Oad Groep. We zijn zeer voortvarend van start gegaan met de bouw van een compleet nieuwe e-world, de grootste investering uit de Oad-geschiedenis. En daarnaast hebben we Hotelplan overgenomen en daarmee onze positie in de touroperatingmarkt verder versterkt."

Uitstekende boekingsresultaten
De terugloop van het aantal Turkije-boekingen werd door tijdig ingrijpen gecompenseerd met uitstekende boekingsresultaten. Commercieel directeur Julius ter Haar analyseerde het lopende boekingsseizoen als volgt:

- Binnen Europa lopen vooral de vliegvakanties naar Griekenland, Portugal, Egypte en de Canarische Eilanden uitstekend, terwijl Frankrijk en Italië uitschieters zijn voor autovakanties.
- In het segment verre vakanties weet Oad de heftige prijsconcurrentie goed te weerstaan. Vooral Amerika en Canada zijn snel groeiende verre Oad-bestemmingen, terwijl Maleisië en Thailand een sterke come back maken.

- Stedenreizen blijven populair, maar bij Oad winnen alternatieve steden steeds meer terrein ten opzichte van traditionele stedenbestemmingen als Londen en Parijs.

- De Oad excursiereizen per bus handhaven zich op het niveau van het afgelopen jaar, terwijl het aantal busrondreizen flink steeg.
- Opvallend is de groei van het aantal boekingen naar Disneyland Resort Paris. Na een aantal jaren met teruglopende boekingsaantallen is er nu sprake van een krachtig herstel. Kennelijk heeft de opleving van de economie een positief effect op het aantal geboekte tweede en derde vakanties, waarvan tripjes naar bestemmingen als Disneyland een typisch voorbeeld zijn.

Geen relatie tussen vakantieboekingen en conjunctuur Overigens wordt die voor Disneyland getrokken conclusie niet ondersteund door de uitkomsten van een door Oad uitgevoerd onderzoek over de relatie tussen vakantieboekingen en de conjunctuur. Oad analyseerde de ontwikkeling van het totale aantal vakantieboekingen in de periode 2000 - 2006 met de economische groei en het consumentenvertrouwen in dezelfde periode. Daaruit bleek dat de economische ontwikkelingen niet of nauwelijks van invloed zijn op het vakantiegedrag van de Nederlander. "Of het nou goed of slecht gaat, de vakantieganger laat zich zijn welverdiende vakantie niet zomaar ontnemen. Maar door de economische situatie leek het wel of veel consumenten een lage prijs belangrijker vonden dan een fijne vakantie", zo vatte Louis Frankenhuis de onderzoeksresultaten kort samen. Het onderzoek sterkt Oad in de gedachte dat er langzamerhand een einde gaat komen aan de sanering van het aantal reisbureaus. "De afgelopen jaren is ongeveer 1/3 van het aantal reisbureaus verdwenen. Nu de economie aantrekt, zien we ook signalen dat de vakantiebeleving weer belangrijker wordt dan de prijs. Reisbureaus zullen daarvan profiteren, omdat hun adviezen weer een rol in het beslissingsproces van de consument zullen gaan spelen."

Groei Bex Reizen spectaculair
De groei van de tot de Oad Groep behorende direct seller Bex Reizen noemde Frankenhuis spectaculair. "Bex sluit het seizoen af met een groei van 55% in aantal passagiers. We zitten daarmee op koers in de ontwikkeling van het merk Bex. Frankenhuis verwacht dat Bex ook het komende jaar weer enkele tientallen procenten zal groeien: "We hebben de processen op orde, de goede producten op de schappen liggen en scherp concurrende prijzen. De boekingen van de andere dochterbedrijven van de Oad Groep, SRC-Cultuurvakanties, fietsreizenspecialist Cycletours en wandelspecialist Sindbad, liggen gemiddeld op het niveau van vorig jaar. In het afgelopen boekjaar werd de tot de Oad Groep behorende Globe Reisburogroep uitgebreid met 36 reisbureaus, waardoor Globe nu met 220 reisbureaus de grootste reisbureauketen van ons land is. De omzet van Globe stijgt dit jaar tot EUR 427 miljoen.

Hotelplan klaar voor nieuwe toekomst
Met ingang van het komende winterseizoen mag de Oad Groep zich formeel eigenaar noemen van Hotelplan. Volgens Frankenhuis is Hotelplan helemaal klaar voor een nieuwe toekomst: "In een tijdsbestek van slechts enkele maanden hebben we een nieuw management onder leiding van Hans de Wilde aangesteld, de gehele organisatie gesaneerd, zowel het product management als de inkoop en alle backoffice-systemen en automatiseringsprocessen onder Oad-beheer geplaatst, het merk Hotelplan opnieuw geladen en een nieuwe website gebouwd. Ondanks al die ingrijpende wijzigingen liggen nog deze maand alle nieuwe Hotelplan-gidsen op de schappen van de reisbureaus. Dat is een prestatie van formaat." De verhuizing van Hotelplan naar een nieuwe locatie in Den Haag in september vormt het sluitstuk van de gehele operatie.

Consolidatie in Nederlandse reiswereld zet zich voort De aankoop van Hotelplan moet volgens Frankenhuis vooral worden gezien in het licht van de zich in steeds hoger tempo voortzettende consolidatie binnen de Nederlandse reiswereld. "Oad wil uiteindelijk een multi-leisurebedrijf worden met sterke merken, een sterke inkooppositie, volledige grip op alle distributiekanalen en een sterke eigen retailketen. Met de overname van Hotelplan, onze investeringen in e-business en de Globe Reisburogroep zijn we op de goede weg. Daarnaast kijken we met onze nieuwe aankoop Mobs ook naar mogelijkheden om onze positie in het inkomend toerisme te versterken. Er zijn daartoe ook eerste contacten in China gelegd."

Optimisme over toekomst
Oad kijkt dan ook met veel vertrouwen vooruit naar het komende winterseizoen. Frankenhuis: "We hebben nu twee sterke reismerken voor de retail in huis. Met name het aanbod van Hotelplan hebben we stevig onder handen genomen. Hoewel de inkoop daarvan grotendeels in Holten heeft plaatsgevonden, hebben we als norm gesteld dat niet meer dan 20% van het Oad en Hotelplan-aanbod elkaar mag overlappen. Oad en Hotelplan worden dus complementaire merken met beide sterke posities in bijvoorbeeld de wintersport, steden en op diverse Europese en verre zonbestemmingen." Het optimisme van Oad wordt versterkt door de eerste boekingsresultaten, waaruit blijkt dat zowel het aantal winterzon- als het aantal wintersportboekingen ruim boven het niveau van vorig jaar ligt.

Noviteiten
Oad Reizen zelf concentreert zich op het aanscherpen en uitbreiden van zijn aanbod in de reeds bestaande gidsen. Oad introduceert Marokko en Tunesië als nieuwe winterzonbestemmingen en brengt Canada na enkele jaren afwezigheid weer onder de aandacht als wintersportbestemming. Daarnaast biedt Oad zijn gasten een aantal aantrekkelijke opties en noviteiten, zoals 50% korting op een tweede geboekte wintersportvakantie, een Oad Kidsclub in Gerlos, 1 dag gratis autohuur op de Canarische Eilanden en een gratis duikexcursie of jeepsafari bij boeking van een Egypte-reis. Bovendien geldt voor alle boekers van een verre Oad-vakantie of een Oad stedenreis dat zij vanaf ieder station in Nederland voor maar 10 Euro een treinretourtje naar Schiphol kunnen bijboeken.

WK voor Oad zeer succesvol verlopen
Als official supplier van de KNVB kijkt Oad met grote tevredenheid terug op het WK Voetbal in Duitsland. Rondom het WK was Oad verantwoordelijk voor de reizen en het verblijf van het Oranje-elftal inclusief de gehele technische staf, de officials en alle sponsoren van de KNVB, een groot deel van de Nederlandse sportpers en de spelersvrouwen. Commercieel directeur Julius ter Haar spreekt van een zeer goed verlopen operatie. Daarnaast regelde Oad in samenwerking met de Supportersclub Oranje ook nog de reizen van ca. 10.000 supporters naar de wedstrijden in Leipzig, Stuttgart, Frankfurt en Neurenberg. Meer dan 100 Oad-medewerkers waren bij dit megaproject betrokken. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de eerste EK-kwalificatiewedstrijden alweer in volle gang.