Gemeente Doetinchem

Invoering Wmo: lokaal loket van start met acht functies


-23 augustus 2006-
Nu de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) door de eerste kamer is goedgekeurd, gaat de invoering van de Wmo in Doetinchem van start met de realisatie van het lokaal loket. Het lokaal loket is op 1 januari 2007 operationeel.

Het lokaal loket gaat zorg verlenen aan iedereen die daar recht op heeft. De zorg wordt geleverd door meerdere partners in het veld van zorgverleners. Het loket biedt inwoners en organisaties één centrale deur voor het verkrijgen van zorg en ondersteuning. De gemeente is regisseur van het loket dat gaat werken volgens de methodiek van het klantmanagement.

Wmo-taken en meer
Als het loket op 1 januari van start gaat, heeft het loket acht taken. Daarbij worden de taken die via de Wmo verplicht zijn, breed opgevat en breidt de gemeente Doetinchem het loket tevens uit met extra functies. Het loket is allereerst verantwoordelijk voor het geven van informatie en advies. Ook de adviestaak van het huidige zorgloket van IJsselkring zal via het Wmo-loket gaan verlopen. De overige functies van het lokaal loket bestaan uit de front-office activiteiten ten aanzien van de collectieve voorzieningen en het vrijwilligerswerk, het steunpunt mantelzorg, hulp bij de huishouding en de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG). De extra functies die Doetinchem in het lokaal loket onderbrengt zijn de bijzondere bijstand, de schuldhulpverlening en de overige AWBZ-voorzieningen. Voor de verstrekking van de overige AWBZ-voorzieningen is een nauwe samenwerking gestart met het Centraal Indicatieorgaan Zorg (CIZ).

Compensatiebeginsel
In september bespreekt de Doetinchemse gemeenteraad de Wmo-verordening. Kern van deze verordening is het compensatiebeginsel. Dat betekent dat mensen met een beperking een passende voorziening of een arrangement van voorzieningen aangeboden wordt, die deelname aan de samenleving mogelijk maken. De verordening is een raamwerk op hoofdlijnen. De komende maanden worden de hoofdlijnen uitgewerkt in een besluit maatschappelijke ondersteuning, beleidsregels en een verstrekkingenboek. In dit proces is de tijdelijke sociale raad, bestaande uit clientvertegenwoordigers van verschillende doelgroepen, een belangrijke gespreks- en adviespartner.