Ingezonden persbericht

Nederlanders blijven ontevreden over eigen bestedingspatroon Vooral veel kritiek op bestedingsgedrag partner

Amsterdam, 25 augustus 2006 - Bijna de helft van de Nederlanders is niet tevreden over het eigen bestedingspatroon (49%). Dit percentage is vergelijkbaar met vorig jaar. Zo koopt ruim 1 op de 10 naar eigen zeggen vaak dingen waar men achteraf spijt van heeft. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van InterBank onder 531 Nederlanders. Niet alleen is het eigen bestedingspatroon doelwit van commentaar, er is ook kritiek op de uitgaven van de partner...

Zie voor het volledige onderzoeksrapport:
http://www.online-pr.nl/docs/Onderzoeksrapport%20InterBank%20-%20Verantwoord%20Lenen.pdf

Vrouwen spijt, mannen trots
Vrouwen hebben vaker spijt van een aankoop dan mannen (respectievelijk 15% en 7%). Ook schamen ze zich meer dan mannen voor de manier waarop ze met geld omgaan (14% tegenover 8%). Een minderheid van de vrouwen (44%) is tevreden over de eigen uitgaven, vergeleken met 59% van de mannen. Mannen zeggen dan ook vaker vol trots dat ze alleen goede aankopen doen. Vrouwen zijn hierin juist een stuk terughoudender.

Wanneer ze het uitgavenpatroon van de partner beoordelen, dan blijken mannen (76%) een stuk vaker tevreden dan vrouwen (60%). 'Mijn partner koopt teveel onnuttige dingen': relatief veel vrouwen zijn het hiermee eens (11%), mannen lijken zich er minder druk om te maken (6%). 6% van de vrouwen is van mening dat hun partner te veel geld uitgeeft aan stappen. Mannen op hun beurt zeggen dat hun partner te veel besteedt aan uiterlijk (11%). "Een romantisch etentje of een leuk cadeautje: mijn partner mag best wat meer aan mij besteden", zegt ruim 1 op de 5 vrouwen. Het is niet verwonderlijk dat bijna 1 op de 10 Nederlanders (8%) zegt wel eens ruzie te hebben met de partner over hoeveel geld er aan elkaar wordt besteed.

Mannen lenen vaker voor auto
Ook als het gaat om geld lenen, verschillen mannen van vrouwen. Meer dan de helft van de vrouwen (53%) zou zeker geen lening afsluiten voor een auto, bij mannen is dit percentage veel lager (41%). Verder zijn vrouwen eerder geneigd op afbetaling te kopen, mannen kiezen ook vaak voor een lening van een bank of kredietverstrekker. Over het algemeen zijn Nederlanders overigens selectief met het afsluiten van leningen. Voor een wasmachine (34%) sluiten Nederlanders wel een lening af, maar aandelen, vakanties en cosmetische chirurgie komen hier niet voor in aanmerking.

Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar het leengedrag van Nederlanders om meer inzicht te krijgen in de manier waarop zij tegen lenen aankijken en hoe zij het proces doorlopen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Blauw Research heeft het onderzoek uitgevoerd onder 531 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Over InterBank
In InterBank N.V. heeft een aantal financieringsmaatschappijen hun krachten gebundeld, waaronder Finata Bank, IDM Bank en Mahuko. Gezamenlijk vormen zij de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en zijn zij marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. InterBank en de bij InterBank behorende financieringsmaatschappijen zijn geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Meer informatie: http://www.interbank.nl