Gemeente Sittard-Geleen

Burger centraal, stad op orde
Sittard-Geleen staat voor zwaar weer: tijd voor keuzes is aangebroken!

De gemeente Sittard-Geleen moet alle zeilen bijzetten om de begroting voor 2007 en de jaren erna in balans te krijgen. Voor 2007 moet E 6,6 miljoen worden gevonden om de begroting van dat jaar sluitend te maken. Naar verwachting is in 2010 al sprake van een tekort van E 11,7 miljoen.

"Dit is een zeer verontrustend bericht, mede gelet op het gegeven dat er nauwelijks een buffer aanwezig is om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. De algemene reserve is met een saldo van E 2 miljoen absoluut niet aan de maat": aldus Pieter Meekels, wethouder van financiën. Wethouder Meekels roept burgers, organisaties en instellingen dan ook op vooral deel te nemen aan de Stadsgesprekken, om in samenspraak met de gemeente ideeën te bedenken en te zoeken naar oplossingen voor de ontstane situatie en alternatieven voor bestaand beleid.

De Gemeente Sittard-Geleen heeft de actuele financiële situatie in beeld gebracht. Dit is gebeurd aan de hand van de jaarrekening 2005 en de eerste programmarapportage 2006. In de programmarapportage is tevens stilgestaan bij de projecten die de gemeente onderhanden heeft. Deze rapportage geeft aan dat de gemeente afkoerst op zeer zwaar weer.

Tabel : prognose meerjarenbegroting (+=nadeel; - = voordeel)

Programmarapportage
De programmarapportage, het financiële overzicht van de gevoerde programmalijnen, laat een positief resultaat zien van E 1,4 miljoen. De belangrijkste ingeboekte voordelen zijn het dividend van Essent (E 0,9 miljoen) en het gemeentefonds (E 1,1 miljoen). Daar tegenover staan de nadelen, waarvan de CAO-loonkosten (E 0,3 miljoen) en storting dubieuze debiteuren E 0,3 miljoen de belangrijkste zijn. De CAO-loonkosten zijn de verplichtingen die voortvloeien uit de landelijk gevoerde CAO-onderhandelingen. In de programmarapportage is nog geen rekening gehouden met een extra dividend van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Dit wordt geschat op E 1,5 miljoen. Hiervoor moet eerst de algemene vergadering van aandeelhouders van de BNG worden afgewacht.

Jaarrekening
Het resultaat op de financiële rekening over het boekjaar 2005 is E 0,9 miljoen voordelig. De belangrijkste factoren die het resultaat bepalen zijn de voordelen op de kosten van de bijstand (E 0,5 miljoen), de wet voorzieningen gehandicapten (E 0,2 miljoen), lagere kosten europees referendum dan begroot (E 0,1 miljoen) de kapitaalslasten (E 0,2 miljoen), hogere opbrengsten leges (E 0,2 miljoen) en gemeentefondsuitkering (E 0,2 miljoen). Er is echter ook sprake van een negatief effect, dat wordt veroorzaakt door het nadeel op de belastingopbrengsten (E 0,5 miljoen).

Projecten
Het nieuwe college van burgemeester en wethouders heeft de afgelopen maanden de circa 500 projecten die binnen de gemeentelijke organisatie lopen, tegen het licht gehouden. Een eerste tussenbalans wordt nu zichtbaar, op onderdelen is nog aanvullend onderzoek noodzakelijk om een gedegen afweging te kunnen maken. De uitkomst van de projectenrapportage laat het volgende zien: . Projecten die administratief afgesloten worden of projecten die inmiddels af zijn. In de grondexploitatie betekent dat een eenmalig tekort van bijna E 0,5 miljoen. Voor de meerjarenbegroting is er sprake van een jaarlijks voordeel van E 0,2 miljoen. . Binnenstedelijke projecten en middengebied. De binnenstedelijke projecten zijn zeer risicovol. In deze projecten werken met name een aantal historische kosten door. Het gaat daarbij om kosten, waar geen financiële dekking tegenover staat. Het geschat risico is E 11 miljoen. Het college laat nu onderzoeken of het mogelijk is om deze projecten alsnog kostendekkend te maken. Omdat het een risicovolle aangelegenheid blijft, reserveert het college alvast E 5 miljoen als achtervang. . Bij de niet binnenstedelijke projecten zijn er nog risico's waarnaar op dit moment nader onderzoek plaatsvindt. . Doorlopende projecten (niet zijnde de binnenstedelijke projecten). Omwille van de zorgvuldigheid wordt een procesvoorstel gedaan, waarin alle projecten 'on hold' worden gezet. Dit gebeurt in afwachting van het vaststellen van toetsingscriteria. Aan de hand van deze criteria wordt een analyse gemaakt, waarna bepaald wordt welke projecten worden stop gezet. De stop gezette projecten worden betrokken in de discussie over het sluitend maken van de meerjarenbegroting. Deze discussie gaat in het voorjaar van 2007 plaatsvinden. Voor een aantal projecten kan hier niet op gewacht worden. . Personele kosten. Een aantal personele kosten worden niet meer door de projecten gedekt. Globaal gaat het om E1 miljoen.

De voordelige resultaten van de rapportage over 2006 en de jaarrekening 2005 worden direct gereserveerd om de uitkomsten van deze projectenrapportage af te dekken.

Proces

Voor de aanpak van de totale problematiek is volgend drieluik gemaakt: . September 2006. In de gemeenteraadsvergadering van 28 september vindt een samenhangende behandeling plaats van jaarrekening 2005, eerste programmarapportage 2006 en projectenrapportage 2006. Als voorbereiding op het najaarsdebat en als onderbouwing van de urgentie in onze meerjarenbegroting komt in september de uitgangspuntennota voor de begroting 2007 in de commissie B en M aan de orde. . Oktober 2006: De tweede ronde van de stadsgesprekken vindt plaats. Voor de zomer heeft het college al gesprekken gevoerd met verschillende partijen en de burgers in Sittard-Geleen. Daarin is de zware opgave waarvoor de stad staat al voorzichtig geschetst. Deze tweede ronde zal concreter ingaan op de mogelijkheden om gezamenlijk het tij te keren. Het college zoekt dan ook naar concrete oplossingen die in gezamenlijkheid opgepakt kunnen worden. . Najaarsdebat 2006: Het college werkt voorstellen uit om in november of december een debat in de raad te kunnen voeren over de contouren van een sluitende meerjarenbegroting. Hierbij kan gedacht worden aan efficiencymaatregelen, verminderen of afstoten taken, versoberen of stopzetten subsidies, faseren, versoberen of stopzetten projecten, toepassen profijtbeginsel en/of versoberen arbeidsvoorwaarden. Dit debat is gerelateerd aan het sluitend maken van de begroting 2007 die in december op de raadagenda komt. Voorstellen, die gedaan zijn in de tweede ronde van de stadsgesprekken, maken deel uit van het debat in de raad. . Voorjaarsdebat 2007: Het raadsdebat van het najaar 2006 moet richting geven aan het opstellen van de voorjaarsnota. De uitkomsten van het raadsdebat worden gepresenteerd in de derde ronde van de stadsgesprekken begin 2007. Deze derde ronde is richtinggevend van karakter voor de voorjaarsnota. In de voorjaarsnota wordt in samenhang het kader beschreven voor het sluitend maken van de meerjarenbegroting 2008-2011. Tegelijkertijd vindt het finale debat plaats over de programma-afspraken en in het bijzonder over herijking van beleid. De uitkomsten van de besluitvorming van de raad over de voorjaarsnota worden verwerkt in de begroting 2008-2011.