Gemeente Mook & Middelaar


Spacer

BEGROTINGSSCAN MOOK EN MIDDELAAR 2006

Donderdag 17 augustus 2006 wordt de Begrotingsscan Mook en Middelaar 2006 gepresenteerd in de commissie Begroting en Rekening. Deze scan is op verzoek van de gemeente opgesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Provincie Limburg. Het rapport gaat in op de financiële situatie en organisatie van de gemeente Mook en Middelaar.

De scan geeft een beeld van het uitgaven,- en inkomstenpatroon van de gemeente, afgezet tegen een aantal referentiegemeenten en de uitgangspunten van de algemene uitkering. De scan concludeert dat onze gemeente op o.a. het terrein van openbare orde en veiligheid en van bevolkingszaken meer uitgeeft dan deze benchmarks. Op andere terreinen zoals maatschappelijke zorg en educatie wordt minder uitgegeven. Wat de inkomsten betreft hebben vooral de relatief lage algemene uitkering en de relatief hogere woonlasten aandacht gekregen.

Positieve bevindingen zijn dat het uitgavenpatroon van de gemeente meer in de pas is gaan lopen met de verdeelmaatstaven van de algemene uitkering en dat de personeelskosten als gemiddeld zijn aan te merken. Analyse van de financiële positie in de afgelopen jaren laat zien dat de planning en control-cyclus en de financiële administratieve organisatie nog onvoldoende op orde zijn.

Op basis van de bevindingen hebben het Ministerie en de Provincie een lijst van aanbevelingen geformuleerd. Deze adviezen zijn niet vrijblijvend: de provincie ziet de komende tijd toe op het inzetten van verbeteracties en op de resultaten die daarmee geboekt worden.

Het college van de gemeente Mook en Middelaar is blij dat de scan er ligt. Er zijn al acties in gang gezet naar aanleiding van de aanbevelingen. Zo wordt er bijvoorbeeld al gewerkt aan actualisatie van het programmatisch onderhoud van gebouwen en het Gemeentelijk Riolerings Plan. Ook aan de nota lokale heffingen en aan het inventariseren en kwantificeren van risicos wordt al gewerkt.

Het college is voornemens externe hulp in te roepen bij het opstellen van een plan van aanpak omtrent de financiële organisatie en de opzet van een gedegen planning en control-cyclus. Zo kunnen de door het Ministerie en de Provincie genoemde knelpunten op dit gebied structureel worden aangepakt . Ook de aandachtspunten, genoemd door de accountant zullen hierbij betrokken worden.

Het college verwacht dat dit plan van aanpak wel financiële consequenties heeft : in de sfeer van personeel en organisatie, werkprocessen, procedures, automatisering, sturing en communicatie zijn acties nodig.

Het college realiseert zich ook dat het implementeren van al deze veranderingen in werkwijze en cultuur enkele jaren in beslag zal nemen. Via de Kadernota heeft het college dan ook een voorstel gedaan hiervoor tijdelijk en ook structureel middelen vrij te maken. Berichttype Persberichten