Gemeente Mook & Middelaar
Spacer
BEGROTINGSSCAN MOOK EN MIDDELAAR 2006
Donderdag 17 augustus 2006 wordt de Begrotingsscan Mook en Middelaar
2006 gepresenteerd in de commissie Begroting en Rekening. Deze scan is
op verzoek van de gemeente opgesteld door het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Provincie Limburg. Het
rapport gaat in op de financiële situatie en organisatie van de
gemeente Mook en Middelaar.
De scan geeft een beeld van het uitgaven,- en inkomstenpatroon van de
gemeente, afgezet tegen een aantal referentiegemeenten en de
uitgangspunten van de algemene uitkering. De scan concludeert dat onze
gemeente op o.a. het terrein van openbare orde en veiligheid en van
bevolkingszaken meer uitgeeft dan deze benchmarks. Op andere terreinen
zoals maatschappelijke zorg en educatie wordt minder uitgegeven. Wat
de inkomsten betreft hebben vooral de relatief lage algemene uitkering
en de relatief hogere woonlasten aandacht gekregen.
Positieve bevindingen zijn dat het uitgavenpatroon van de gemeente
meer in de pas is gaan lopen met de verdeelmaatstaven van de algemene
uitkering en dat de personeelskosten als gemiddeld zijn aan te merken.
Analyse van de financiële positie in de afgelopen jaren laat zien dat
de planning en control-cyclus en de financiële administratieve
organisatie nog onvoldoende op orde zijn.
Op basis van de bevindingen hebben het Ministerie en de Provincie een
lijst van aanbevelingen geformuleerd. Deze adviezen zijn niet
vrijblijvend: de provincie ziet de komende tijd toe op het inzetten
van verbeteracties en op de resultaten die daarmee geboekt worden.
Het college van de gemeente Mook en Middelaar is blij dat de scan er
ligt. Er zijn al acties in gang gezet naar aanleiding van de
aanbevelingen. Zo wordt er bijvoorbeeld al gewerkt aan actualisatie
van het programmatisch onderhoud van gebouwen en het Gemeentelijk
Riolerings Plan. Ook aan de nota lokale heffingen en aan het
inventariseren en kwantificeren van risicos wordt al gewerkt.
Het college is voornemens externe hulp in te roepen bij het opstellen
van een plan van aanpak omtrent de financiële organisatie en de opzet
van een gedegen planning en control-cyclus. Zo kunnen de door het
Ministerie en de Provincie genoemde knelpunten op dit gebied
structureel worden aangepakt . Ook de aandachtspunten, genoemd door de
accountant zullen hierbij betrokken worden.
Het college verwacht dat dit plan van aanpak wel financiële
consequenties heeft : in de sfeer van personeel en organisatie,
werkprocessen, procedures, automatisering, sturing en communicatie
zijn acties nodig.
Het college realiseert zich ook dat het implementeren van al deze
veranderingen in werkwijze en cultuur enkele jaren in beslag zal
nemen. Via de Kadernota heeft het college dan ook een voorstel gedaan
hiervoor tijdelijk en ook structureel middelen vrij te maken.
Berichttype Persberichten