Gemeente Amsterdam


Kabinetsbesluit Noordvleugel: ambities goed, kans gemist

Vandaag heeft het kabinet besluiten genomen over een aantal grote projecten in de Noordvleugel. De gezamenlijke bestuurders van de Noordvleugel zijn verheugd dat de ambities om van de Noordvleugel een sterke internationaal concurrerende regio te maken door het kabinet worden gesteund. Het kabinet heeft echter nog geen besluit genomen over de infrastructurele problemen rondom de verbinding Schiphol-Amsterdam-Almere. Een oplossing voor deze problemen is noodzakelijk om de gewenste ambities te kunnen waarmaken. De Noordvleugel heeft een integraal pakket opgesteld dat de beste kansen biedt voor een economisch sterke regio. De afzonderlijke onderdelen daarvan zijn echter in hoge mate van elkaar afhankelijk.

Er is nu voldoende onderzoek gedaan naar de verschillende mogelijkheden om de infrastructurele problemen op te lossen. De recent genoemde locatiespecifieke variant wijst de regio af. Dit is weliswaar de goedkoopste keuze maar het is ook de variant die nauwelijks een oplossing biedt. Een groot deel van de knelpunten blijft bestaan. Bovendien wordt de leefbaarheid rondom de Gaasperdammerweg in Amsterdam Zuidoost niet verbeterd.

De Noordvleugel pleit er voor dat er zo snel mogelijk een keuze wordt gemaakt tussen de tunnelvariant en de stroomlijnvariant. Dit besluit dient voor of tijdens de komende formatie worden genomen.

Regionaal Openbaar Vervoer
De regio heeft regelmatig gevraagd om een serieuze aanpak van het regionale openbaar vervoer, omdat de bereikbaarheid in de problemen komt als daarin niet tijdig wordt geïnvesteerd. Het starten van een Planstudie Openbaar Vervoer is daar een goed antwoord op. De regio gaat er van uit dat in de loop van dit jaar er voldoende budgetten beschikbaar komen om de uitkomsten van de studie om te zetten in concrete projecten, het verbeteren van bestaand spoor en het maken van nieuwe metro- of treinverbindingen. Een daarvan is wat ons betreft de IJmeerverbinding die niet alleen voorziet in een vervoersbehoefte, maar ook bijdraagt aan het creëren van stedelijke milieus in Almere en aan de economische en sociale binding tussen Amsterdam en Almere. Ook het besluit over de openbaar vervoerverbinding naar Almere is voorwaarde voor het ingang zetten van de nieuwe stedelijke ontwikkeling.

Woningbouw
Positief is dat Rijk en regio het er over eens zijn dat tussen 2010 en 2030 150.000 woningen in de Amsterdamse regio gebouwd moeten worden. Deze woningen zijn nodig om werknemers van bedrijven binnen de regio te kunnen huisvesten. De instemming van het kabinet met de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer Bollenstreek met de mogelijkheden voor nieuwe 24.600 woningen en met de opgave van Almere om in deze periode 60.000 woningen te bouwen is noodzakelijk om deze aantallen te kunnen realiseren en om voldoende differentiatie in woonmilieus te kunnen creëren.

De Noordvleugelbrief bevat een aantal belangrijke voornemens om de verdere schaalsprong van Almere, zowel via een ontwikkeling aan de westelijke zijde (Pampus) als de oostelijke zijde, verder uit te werken. Van belang is dat daarbij nadrukkelijk de samenhang met de verbetering van de kwaliteit van het IJmeer en het realiseren van een IJmeerverbinding wordt uitgewerkt. Ook is positief dat Rijk en regio nauw samenwerken. Doordat de Noordvleugelbrief echter geen adequate oplossing voor de bereikbaarheid van Almere biedt, is er op dit moment onvoldoende basis voor de gemeente Almere om medewerking te verlenen aan de plannen voor de schaalsprong.

Ook bij het woningbouwplan voor Haarlemmermeer zal rekening gehouden moeten worden met diverse randvoorwaarden, zoals de benodigde infrastructuur en de opgave om hier voldoende natuur en recreatievoorzieningen te creëren.

Groen/blauw
Verstedelijken en aanleg van infrastructuur kan niet zonder de zorg om het landschap, natuur en milieu. De regio heeft in het kader van het Programma Noordvleugel rond drie projecten meer dan gewone aandacht hieraan besteed. Het Strategisch Groen Project in Haarlemmermeer, de Groene Uitweg rondom de uitbreiding van de wegcapaciteit tussen Amsterdam en Almere, en het IJmeer. De noodzaak van deze projecten wordt door het rijk onderschreven. De middelen die beschikbaar komen voor het realiseren van de projecten, zijn echter onvoldoende om de ambities geheel waar te maken. Dat neemt niet weg dat de rijksbijdrage aan de Groene Uitweg en de aankondiging van een pilot voor natuurontwikkeling in het IJmeer door ons positief worden ontvangen.

De regionale bestuurders zijn tevreden met de steun van het Rijk voor het aqua-ecoduct bij Muiden, nodig voor woningbouw en een impuls voor natuur en recreatie. Wel is nader overleg nodig over de precieze uitvoering en de financiering van de inpassingmaatregelen in het belang van de woningbouw in de Bloemendalerpolder.

Schiphol
Het Rijk geeft in haar besluit alleen aan dat aan Schiphol wordt gevraagd om duidelijkheid te geven over groeimogelijkheden. De regio heeft zelf wel al een visie op de toekomstige ontwikkeling van de luchthaven, waar selectieve uitplaatsing naar Lelystad deel van uitmaakt en veel aandacht is voor de kwaliteit van de leefomgeving. Ook het Rijk zou met een heldere visie moeten komen én steun moeten verlenen aan het leefbaarheidprogramma van de regio.

Samenwerking
Wat de regio betreft blijven we intensief samenwerken met het rijk. Op een aantal onderdelen zal de samenwerking geïntensiveerd moeten worden, zodat we tempo blijven maken en uiteindelijk tot een uitgebalanceerde inrichting van de Noordvleugel komen. Wij pleiten er voor om het Programma Noordvleugel voorlopig intact te houden, en binnen het programma de inhoudelijke en procesmatige samenhang te bewaken en de financiële afspraken nader uit te werken.

De Noordvleugel, een regionale netwerkstad
In een vijftal Noordvleugelconferenties in de afgelopen jaren hebben de bestuurders van de Noordvleugel gezamenlijk een ruimtelijk beleid uitgezet met als doel een economisch sterke regio te ontwikkelen waar het goed wonen is in een grote verscheidenheid aan woonmilieus en waar de bereikbaarheid met de verschillende wijzen van vervoer goed is.

De regio kan dat niet alleen realiseren en is voor grote investeringen, met name in de infrastructuur, afhankelijk van de rijksoverheid. Gezien de urgentie van de problemen en de lange doorlooptijd van grote projecten is een voortvarende besluitvorming zeer gewenst.

Het Noordvleugeloverleg bestaat uit de provincies Noord-Holland en Flevoland, het ROA, en o.m. de gemeenten Amsterdam, Almere, Haarlemmermeer, Haarlem en Zaanstad



Gemeente Amsterdam