Nederlander wil best duurzaam kopen en leven, maar onder voorwaarden


Duurzaamheid Monitor maakt kansen duidelijk en rekent af met vooroordelen

DEN HAAG, 20060827 -- Op maandag 28 augustus maakt stichting iNSnet de resultaten bekend van de eerste Duurzaamheid Monitor, het consumentenonderzoek naar de drijfveren en belemmeringen voor duurzaam gedrag onder Nederlanders. Uit de Duurzaamheid Monitor blijkt dat Nederlanders best bereid zijn duurzaam te kopen en te leven, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Geld speelt daarbij niet de enige rol.

"Mensen willen best, maar slechts een kleine groep is zo gemotiveerd dat ze omwille van duurzaamheid ook een extra inspanning willen leveren, hetzij in moeite, hetzij in geld. Een grote groep is zeker voor duurzaamheid te porren, mits mensen daar binnen hun gebruikelijke patroon gevolg aan kunnen geven," stelt Peter van Vliet, voorzitter van stichting iNSnet, de initiatiefnemer van de Duurzaamheid Monitor.

"Aan duurzame producten worden de zelfde eisen gesteld als aan andere producten: kwaliteit moet in verhouding staan tot de prijs en de producten moeten gewoon overal verkrijgbaar zijn. Bovendien wordt verwacht dat duurzame producten ook als zodanig herkenbaar zijn. Als er weinig duurzaam wordt verkocht, ligt dat blijkbaar meer aan de aanbieder dan aan de consument en ligt er nog een dankbare klus voor marketeers en communicatiemensen", zegt van Vliet.

De Duurzaamheid Monitor rekent ook af met een paar hardnekkige vooroordelen over duurzaam (koop)gedrag. Zoals sociaal volggedrag: het argument "ik gedraag me pas duurzaam als iedereen het doet" scoort zeer laag. Of het idee dat genetisch gemanipuleerde voeding een hot item is: gm scoort als minst belangrijke duurzame onderwerp.

Het meest belangrijke thema? Armoedebestrijding, met stip.

Het meest vertoonde duurzame gedrag? Afval scheiden.

De grootste zorg? Veiligheid in de wereld.

De grootste stimulans om duurzamer te worden? Duidelijk maatschappelijk voordeel.

De grootste drempels? Gebrek aan geld en gebrek aan kennis / informatie.

Het minst populair: minder reizen en steunen van organisaties.

De uitkomsten van de Duurzaamheid Monitor leveren concrete en interessante uitgangspunten voor effectiever (duurzaamheids- en mvo) beleid en strategie, voor zowel overheid, bedrijfsleven als voor organisaties in de duurzame sector. Bovendien leveren de uitkomsten voldoende stof op voor verdere uitdieping. Het ligt dan ook in de bedoeling om het onderzoek periodiek, mogelijk jaarlijks, te herhalen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden voor aansluitend wetenschappelijk onderzoek.

Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Flycatcher Internet Research uit Maastricht, namen verder deel de Kleine Aarde, MVO Nederland, NCDO, One World Nederland en Planet 2025 Network. Het onderzoek bestond uit een algemene vragenlijst en uit vragen met betrekking tot de participanten, die werden beantwoord door een representatief panel van meer dan 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Een samenvatting van de resultaten is beschikbaar via de website: www.insnet.nl/duurzaamheidmonitor

Het algemene rapport is verkrijgbaar bij stichting iNSnet ( dm@insnet.org ) en kan worden besteld via de website.


Over stichting iNSnet:

Stichting iNSnet - InterNetwork for Sustainability (Internetwerk voor duurzaamheid) richt zich op het ondersteunen en bevorderen van integrale duurzame ontwikkeling middels kennisontwikkeling en communicatie. De stichting heeft daartoe een internationaal platform ingericht voor nieuws, kennis en voorbeelden van toepassingen en resultaten in duurzame ontwikkeling. Daarnaast initieert en participeert iNSnet in projecten die (de kennis en communicatie over) duurzaamheid bevorderen. iNSnet is een onafhankelijke stichting en actief sinds 2002. www.insnet.nl en www.insnet.org

Over Flycatcher Internet Research:

Onderzoeksbureau Flycatcher is voortgekomen uit de Universiteit Maastricht. Het was het eerste bureau in Nederland dat zich volledig toelegde op online-onderzoek. De verbintenis met de Universiteit Maastricht, biedt de mogelijkheid om nieuwe wetenschappelijke kennis te reflecteren naar de praktijk van het onderzoek. Flycatcher is ambitieus, progressief en innovatief, maar verliest "conservatieve" waarden niet uit het oog. Flycatcher hanteert betrouwbaarheid en ethische verantwoordelijkheid dan ook als uitgangspunt voor haar activiteiten. www.omline-onderzoek.nl

Over de Kleine Aarde:

De Kleine Aarde is het landelijke centrum voor een duurzame leefstijl. De Kleine Aarde wil zoveel mogelijk Nederlanders inspireren om duurzaam te leven, door het laten beleven ervan. De Mondiale Voetafdruk wordt gebruikt als indicator van de leefstijl.
Haar doelstellingen bereikt De Kleine Aarde door het exploiteren van het Eco-park in Boxtel, het uitgeven van kwartaalmagazine "De Kleine Aarde", het uitvoeren van diverse projecten en het beheren van de website www.dekleineaarde.nl.

Over MVO Nederland:

MVO Nederland is een kennis- en netwerkorganisatie. We ondersteunen en stimuleren het bedrijfsleven en met name het midden- en kleinbedrijf om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. We brengen hiervoor onder andere ondernemers, maatschappelijke organisaties, overheid, onderwijs en onderzoek bij elkaar. Om zo van elkaar te leren, elkaar te inspireren en samen te zoeken naar nieuwe kansen en oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. MVO Nederland wordt hierbij ondersteund door partners. www.mvonederland.nl

Over NCDO:

NCDO staat voor: Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling. NCDO betrekt mensen in Nederland bij internationale samenwerking door middel van campagnes en projecten. Als mensen al betrokken zijn, ondersteunt NCDO hen met informatie, geld of adviezen. De millenniumdoelen zijn de leidraad voor alle activiteiten van NCDO. NCDO ontvangt voor het uitvoeren van haar taken subsidie van de Minister van Ontwikkelingssamenwerking. www.ncdo.nl.

Over One World Nederland:

OneWorld Nederland is het grootste Nederlandstalige informatiepunt op internet over milieu, mensenrechten en mondiale vraagstukken. Dagelijks brengt een onafhankelijke redactie nieuws, achtergrond, analyses, commentaren, interviews en zijn er discussies, peilingen en weblogs. Per maand wordt OneWorld.nl gemiddeld zo'n 180.000 keer bezocht.
OneWorld Nederland is een platform van en voor maatschappelijke organisaties, instellingen en bedrijven. Zij publiceren op de website hun eigen nieuws, vacatures en activiteiten. Bij OneWorld zijn op dit moment 170 partners aangesloten. Ook ontwikkelt OneWorld sites, webapplicaties en online campagnes, en adviseert desgevraagd daarover.
OneWorld Nederland is onderdeel van OneWorld internationaal, het snelst groeiende mondiale, online netwerk van meer dan 1.600 organisaties die opkomen voor mensenrechten en strijden voor de uitbanning van armoede.
www.oneworld.nl

Over Planet2025 Network:

Planet 2025 Network is opgericht in 2006 als een not-for-profit social venture met als missie het mobiliseren van nieuwe en aanvullende bronnen om lange termijn investeringen in ecosystemen mogelijk te maken door leren voor duurzaamheid, het Planet2025 News Network, en Planet2025 Leefstijl programma activiteiten. Planet2025 Network is gevestigd in Washington DC, USA en houdt tevens kantoor in Den Haag bij het Institute for Environmental Security - een van de medeoprichters.
www.planet2025.net
www.planet2025news.net