Ingezonden persbericht


Prijswinnaar Internationaal Orgelfestival Nijmegen 2002 Herman Jordaan terug in Nijmegen

Klassiek romantisch programma met een vleugje Zuid-Afrika

NIJMEGEN ­ Zo vlak voor het Internationaal Orgelfestival Nijmegen 2006, keert de winnaar van het festival in 2002, de uit Zuid-Afrika afkomstige Herman Jordaan, terug op het Nijmeegse podium. Op uitnodiging van de Nijmeegse Orgelkring geeft hij op dinsdag 29 augustus een concert in de Sint Stevenskerk. Jordaan geeft zijn klassiek-romantische programma een Zuid-Afrikaans tintje mee met werken van Henk Temmingh en Stefans Grové. Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt ¤6,- of ¤ 5,- met studentenkaart, CJP en 65+-pas. De zomerconcertserie loopt tot en met 12 september.

Herman Jordaan heeft in het afgelopen decennium maar liefst viermaal de eerste prijs op een (inter)nationaal orgelconcours in de wacht gesleept. In 1996 won hij de UNISA National Organ Competition in Zuid-Afrika; in 1999 schreef hij, na twee jaar studie aan het conservatorium in Amsterdam, de International Schnitger Organ Competition in Alkmaar op zijn naam. In 2002 volgde het Internationaal Orgelfestival Nijmegen en in 2003 de St. Albans International Organ Competition in Engeland. In St. Albans en Alkmaar ontving Jordaan eveneens de publieksprijs. Na de opening met de gebruikelijke Mozartkugel van dit concertseizoen, laat Jordaan de luisteraar eerst kennismaken met de Zuid-Afrikaanse orgelcultuur. De eerste componist, Henk Temmingh, is weliswaar afkomstig uit Nederland en heeft in Nederland orgel gestudeerd, maar woont en werkt nu toch al bijna veertig jaar in Zuid-Afrika. Zijn vroege werk was experimenteel, nu werkt hij voornamelijk in opdracht. Herman Jordaan speelt de Three Organ Pieces, geschreven in 1995. Puurder Zuid-Afrikaans is de Song of an old woman in her hut at dawn uit de Afrikan Hymnus van Stefans Grové. Deze componist is na de periode waarin hij in neoklassieke stijl onder invloed van de Hindemith-school componeerde, teruggekeerd naar zijn Afrikaanse wortels. Hij nam specifiek Afrikaanse elementen op in zijn composities en is een van de eerste Zuid-Afrikaanse componisten die grondig onderzoek doet naar de oorspronkelijke Zuid-Afrikaanse muziek. Terug naar de Europese orgelcultuur speelt Jordaan klassiek en romantische werken van Bach, Ritter, Vierne en Saint-Saëns. De Impromptu uit de Pièce de Fantaisie van Vierne is een lichtvoetig, impressionistisch, vriendelijk stukje Franse romantiek dat perfect een brug slaat naar de Prelude & Fugue Op. 109, no 3 van Saint-Saëns. Dit romantische werk met zijn spectaculaire virtuoze preludium en een sterke vormvaste fuga vormt een waardige afsluiting van het concert.

Herman Jordaan studeerde orgel aan de Universiteit van Pretoria en vervolgens twee jaar aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is actief als kerk- en concertmusicus.

noot voor de pers,