Gemeente Utrecht

Gemeente Utrecht: vragen van de heer drs. E. Smid

Vragen van de heer drs. E. Smid
(vragen binnengekomen op 28 juli 2006
en antwoorden van het college verzonden op 29 augustus 2006)

Onlangs is in de Meern de Landschapsbaan opengesteld voor verkeer en heeft de gemeente éénrichtingsborden op de Zandweg geplaatst. De Rijkstraatweg is momenteel afgesloten. Met het raadbesluit Rijkstraatweg en Zandweg van 1 juni 2005 is besloten dat de Rijkstraatweg door middel van een nieuwe lus in Veldhuizen het sluipverkeer in de wijk 't Weer zou ontzien als de Landschapsbaan zou worden opengesteld. Deze nieuwe lus is nog in aanbouw. Door het openstellen van de Landschapsbaan zonder dat de Rijkstraatweg open is en het instellen van éénrichtingsverkeer op de Zandweg gaat veel sluipverkeer door de wijk 't Weer richting centrum De Meern en vice versa.

Veel bewoners uit de wijk 't Weer hebben overlast van het toenemende verkeer en er onstaan onveilige situaties. De CDA-fractie is van mening dat dit onwenselijk is en niet conform afspraak. De CDA-fractie zou graag zien dat er tijdelijke maatregelen worden genomen om de bewoners van de wijk 't Weer te ontzien. Gedacht kan worden om een gedeelte van de Rijkstraatweg tijdelijk open te stellen voor verkeer zodat verkeer richting Vleuterweide om de wijk heen kan.

Graag stelt de CDA-fractie aan het college hierover de volgende vragen:


1. Hoe interpreteert het college het raadsbesluit Rijkstraatweg en Zandweg van juni 2005?

In het raadsbesluit van juni 2005 is een totaalpakket van maatregelen benoemd in De Meern, De Balije en Veldhuizen. De maatregelen komen neer op het volgende.
1. De bestaande Rijksstraatweg tussen de Balije en de Meernbrug blijft tijdelijk (voor een periode van maximaal 5 jaar) functioneren conform de huidige functie. De voorbereidingen voor de aanleg van het HOV starten conform de bestaande planning en langs de HOV-baan wordt een flexstrook aangelegd.
2. De HOV-baan tussen Veldhuizen en het Kloosterpark wordt definitief aangelegd, waarbij deze baan in noordelijke richting opschuift. Langs de HOV-baan wordt een rijweg aangelegd.
3. Als de Zuidelijke Stadsas gereed is wordt de Loobrug weer ingericht als volledig kruispunt.
4. Als de Zuidelijke Stadsas gereed is wordt op de Zandweg eenrichtingsverkeer ingesteld in de oost-west richting.
5. De Verlegde Castellumlaan wordt zo spoedig mogelijk gerealiseerd.

In het besluit is vastgesteld dat de Loobrug (kruising Europaweg-Rijksstraatweg) kan worden ingericht als volledig kruispunt na realisatie van de Zuidelijke Stadsas (de Landschapsbaan). De situatie op de brug is nu zo, dat er geen afslag mogelijk is van de Europaweg naar de Rijksstraatweg richting De Meern en vice versa. Met het openstellen van de Landschapsbaan heeft verkeer tussen Vleuten en de aansluiting A12 een nieuwe definitieve route (Europalaan-Landschapsbaan-Veldhuizerweg).

Het herinrichten van de Loobrug hangt naast de opening van de Landschapsbaan samen met de realisatie van een autoverbinding tussen Veldhuizen en De Meern, in de vorm van een rijbaan naast de HOV-baan (zoals in het besluit aangegeven). Anders dan eerder gepland kan deze autoverbinding tussen Veldhuizen en De Meern-Centrum begin 2008 worden gerealiseerd, verband houdend met de bouw van De Balije. Omdat er nog geen nieuwe autoverbinding is en de Rijksstraatweg veelvuldig wordt gebruikt door bussen en bouwverkeer, is het niet mogelijk deze route (en daarmee de brug) nu voor het autoverkeer te openen.

Het openstellen van de brug zou bovendien betekenen dat er een sluiproute ontstaat tussen Vleuten en de aansluiting A12 door het centrum van De Meern. Om dit effect tegen te gaan, is enkele jaren de afzetting op dit kruispunt geplaatst. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Zandweg betekent dat verkeer uit Veldhuizen naar het centrum De Meern gebruik moet maken van andere routes. Een deel van dit verkeer zal gebruik maken van de route via Evenaar en Meridiaan. Berekend is dat circa 500 motorvoertuigen extra door de wijk 't Weer zullen rijden als gevolg van het instellen van eenrichtingsverkeer op de Zandweg. Uitgaande van de in mei 2003 getelde 3.100 voertuigen, betekent dit een totaal van 3.600 motorvoertuigen per dag. Volgens de Duurzaam Veilig richtlijnen, die toegepast worden in de hele stad Utrecht, is een intensiteit van 4000 motorvoertuigen per dag voor 30 km/h-gebieden acceptabel.


2. Is het college het eens met de CDA-fractie dat het raadsbesluit niet conform de gemaakte afspraken wordt uitgevoerd ? Zo ja, kan het college aangeven wanneer dit kan worden rechtgetrokken ?

Ja. Uit het antwoord op vraag 1 blijkt dat het raadsbesluit niet volledig volgens de gemaakte afspraken is uitgevoerd, maar dat de planning is geactualiseerd. De redenen hiervoor zijn ook aangegeven. De herinrichting van het kruispunt Europaweg-Rijksstraatweg wordt begin 2008 gerealiseerd, in samenhang met de opening van de autoverbinding tussen Veldhuizen en De Meern. Dit voorstel is gecommuniceerd met de leden van de Task Force en hierop zijn geen bezwaren ingediend.


3. Wat denkt het college van het bovengenoemde voorstel van de CDA-fractie tot tijdelijke openstelling van een gedeelte van de Rijkstraatweg ?

In principe is de Rijksstraatweg beschikbaar en wel voor autoverkeer vanuit Veldhuizen en De Balije (in aanbouw). Zoals beschreven zijn wij van mening dat het openstellen van de Rijksstraatweg voor verkeer vanaf de Europaweg op dit moment niet mogelijk is. Verkeer tussen Vleuterwijde en de aansluiting A12 wordt geacht gebruik te maken van de nieuwe route via de Landschapsbaan.

3. Hoe wil het college de verkeersproblematiek in het gebied in de toekomst monitoren?

Wij stellen voor om een aantal controletellingen uit te voeren om te monitoren of de geprognosticeerde intensiteiten voor Žt Weer zich in de praktijk ook voordoen.