Onderwijsraad


P E R S B E R I C H T
KENMERK 20060277/860 DATUM 31 augustus 2006

ONDERWIJSRAAD WIL MEER PERSPECTIEF
VOOR DE LERAAR

NASSAULAAN 6 De komende jaren worden forse lerarentekorten verwacht. Maat- 2514 JS DEN HAAG regelen zoals het bieden van een aantrekkelijk carrièreperspectief TELEFOON 070 310 00 00 en concurrerende arbeidsvoorwaarden zijn daarom noodzakelijk om FAX 070 356 14 74 leraren voor het onderwijs te behouden en nieuwe leraren aan te E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL trekken. Dit stelt de Onderwijsraad in zijn advies Waardering voor WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL het leraarschap dat vandaag wordt aangeboden aan de voorzitter van de Tweede Kamer. De raad roept dringend op de tekorten nú aan te pakken en niet te wachten tot problemen echt nijpend worden. De Kamer kan het belang van de positie van de leraar benadrukken door het instellen van een parlementair onderzoek.

Meer perspectief voor leraren: ophogen van eigen opleidingsniveau Bij het kiezen voor een loopbaan moet het onderwijs een volwaardige optie zijn en blijven. Dit betekent dat het vak aantrekkelijk moet zijn en perspectief moet bieden, zowel financieel (salaris) als inhoudelijk (opleiding). Er moet veel meer mobiliteit vanuit en naar het onderwijs komen, zodat werken in het onderwijs een normaal onderdeel van een loopbaan wordt. Naast het verbete- ren van de arbeidsvoorwaarden in het algemeen denkt de raad aan een op- slag in bepaalde regio's of voor vakken waar het tekort schrijnend is. Daar- naast wil de raad het opleidingsniveau van ten minste 10% van de leraren in primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar en hoger beroepsonder- wijs ophogen door speciale bachelor-, master- of promotieopleidingen. Hier- aan moet een diplomaopslag worden gekoppeld. De raad verwacht dat door deze maatregelen de belangstelling voor werken in het onderwijs zal toene- men, bijvoorbeeld onder groepen die nu niet vaak voor deze sector kiezen (waaronder mannen en academici).

Advies aan Tweede Kamer: parlementair onderzoek naar de leraar De raad pleit ervoor dat de nieuw gekozen Tweede Kamer straks laat zien de positie van de leraar cruciaal te vinden, en dat te doen door inzet van een specifiek middel: een parlementair onderzoek naar de positie van de leraar. Een dergelijk onderzoek beoogt een drietal doelstellingen. Allereerst laat de Kamer zien waar zijn hart ligt. Ten tweede kan op die manier alle kennis die bij instanties aanwezig is openbaar en voor iedereen toegankelijk worden besproken, beoordeeld en gedeeld. Tot slot kan de Kamer zo de rolverdeling sturen wanneer onderwerpen in een schemergebied dreigen te blijven liggen: welke instantie behoort eigenlijk welke taak op zich te nemen? Bijvoorbeeld als het gaat om een nascholingsregister van leraren. De Kamer kan verder alert zijn op het risico van `downgrading' in het onderwijs wanneer steeds meer leraarstaken worden overgenomen door onderwijsassistenten, en op de ontacademisering van het onderwijs.

KENMERK

Pagina 2