AutoRai

Nieuwe Mazda3 nu bij de dealer

(8/31/2006)
De nieuwe Mazda3 staat vanaf vandaag in de showroom van alle Mazda-dealers in Nederland. Tijdens de gisteren gehouden Nationale Dealer Conventie kregen de Mazda-dealers de sleutels van hun nieuwe Mazda3 overhandigd. De nieuwe Mazda3 is te koop vanaf 18.295 euro. Alle dealers maakten van de gelegenheid gebruik om de best verkochte Mazda van dit moment direct vanaf het Event Centre in Aalsmeer mee naar huis te nemen.

De nieuwe Mazda3 is leverbaar in twee carrosserievarianten: een elegante en atletisch vormgegeven Sedan en een sportiever ogende vijfdeurs Hatchback, nu standaard voorzien van een dakspoiler. Naast subtiele wijzigingen aan het exterieur zijn er in de nieuwe Mazda3 nieuwe interieurkleuren en âmaterialen verwerkt, die er samen met aluminiumaccenten en een nog hoger afwerkingsniveau voor zorgen dat het interieur niet alleen fraaier oogt maar ook aan comfort heeft gewonnen.

De Exclusive, Touring en Executive kregen meters met witte wijzerplaten en indirecte blauwe verlichting voor betere afleesbaarheid tijdens de schemering. De bagageruimte van de sedan werd aan de binnenkant aangepast voor het makkelijker inladen van grote voorwerpen en het kofferdeksel is nu gebruiksvriendelijker te openen.

Drie benzinemotoren â sneller en responsiever
De 2.0-liter benzinemotor, de krachtigste van de Mazda3-serie, beschikt nu over een beter koppelkarakteristiek, betere acceleratie, een lager verbruik en is nu uitgerust met een nieuwe handgeschakelde zesbak. Sequentiële klepbediening (S-VT) werd toegevoegd om de inlaatklepbediening en daarmee de cilindervulling te optimaliseren.

De populairste motor van het gezelschap, de 1.6-liter benzinemotor, is naar keuze nog altijd leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een elektronisch geregelde viertrapsautomaat (Activematic) waarmee de bestuurder kan kiezen uit automatische of sequentiële schakeling. Deze transmissie werd gewijzigd voor een soepeler en lineaire vermogensafgifte, beter afgestemd op de motorprestaties. De 1.6 liter motor is voorzien van S-VT en VIS (Variabel Inlaat Systeem). De Mazda3 met 1.6 liter motor is, dankzij het gunstige energielabel B, te koop tegen de bijzonder scherpe prijs van ⬠20.995,-.

Ook aan de basisversie, de 1.4-liter benzinemotor, ging de modernisering niet onopgemerkt voorbij. Deze motor beschikt nu over gemodificeerde klepbediening gebaseerd op het bestaande S-VT systeem.

CiTD dieselmotor
In Europa wordt de nieuwe Mazda3 ook leverbaar met de bestaande
1.6-liter CiTD met 81 kW/110 PK bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij slechts 1.750 t/min. De motor kent een perfecte balans van vermogen, laag verbruik en emissies en lage geluidsproductie. De lichte en sterke aluminium motor beschikt over DOHC 16-kleps techniek, is voorzien van een 1600 bar ultra-hogedruk common-rail inspuitsysteem en heeft een turbocompressor met variabele geometrie en een roetfilter (DPF).

Lager verbruik voor alle motoren
De Mazda-ingenieurs bedachten ook voor alle motoren manieren om het verbruik te beperken. Een voorbeeld daarvan is de montage van andere zuigerveren wat bijdraagt aan het verlagen van interne frictie. Ook werd de luchtweerstand van de nieuwe Mazda3 verlaagd. Dat heeft geresulteerd in een lager verbruik voor alle modelversies. Gezien de hoge brandstofprijzen van dit moment zorgen deze verbeteringen voor een aanzienlijke reductie in de gebruikskosten.


1.4 benzine


1.6 benzine


2.0 benzine


1.6 CiTD diesel

Vorige motor / nieuwe motor

Brandstofverbruik (gecombineerd)


7,1 / 6,7


7,2 / 6,9


8,2 / 7,9


5,0 / 4,8

Brandstofverbruik verlaagd met


5,6 %


4,2 %


3,6 %


4 %

De koets van de Mazda3 werd plaatselijk versterkt om de auto structureel nog stijver te maken. Een nieuwe steun verbindt de veerpoottorens met het frame van de binnenschermen, en de dwarsverbinding tussen de transmissietunnel en de chassisbalken van de bodem werd tot aan de zijliggers doorgetrokken. Mazdaâs alom geprezen wielophangingsysteem, met MacPherson voorwielophanging en multi-link achterwielophanging, werd voor de nieuwe Mazda3 aangepast voor betere stuureigenschappen, meer stabiliteit en meer comfort. De inzittenden beschikken over vóór- en zijairbags, gordijnairbags, gordelspanners met spankrachtbegrenzers en een wegklapbaar rempedaal.

Mazda3 GT-M en Mazda3 MPS
In navolging van de Mazda6 is de Mazda3 meteen ook leverbaar in een GT-M uitvoering, met onder meer nieuwe 17 inch wielen, rechthoekige mistlampen, GT-M vóór- en achterbumper, zijskirts en een achterspoiler. Voor een meer gedistingeerde uitstraling beschikt de GT-M over achterlichten met LED-technologie. De nieuwe Mazda3 GT-M is nu standaard voorzien van een geavanceerd systeem voor toegang en starten zonder sleutel (Smart Card). Versies met de 2.0-liter benzinemotor en de 110 pk sterke CiTD dieselmotor zijn standaard voorzien van cruise-control.

In navolging van de Mazda6 MPS voert de geheel nieuwe Mazda3 MPS (Mazda Performance Series) het modellengamma van de nieuwe Mazda3 aan. De auto beschikt over de onmiskenbare MPS-stylingdetails en is voorzien van Mazdaâs 2.3-liter DISI* turbobenzinemotor en voorwielaandrijving. De motor levert meer dan 184 kW/250 pk bij 5.500 t/min** en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min**. De Mazda3 MPS is eind dit jaar leverbaar in Nederland.

De nieuwe Mazda3 in het kort

Vormgeving exterieur en interieur

* Nieuwe grille

* Nieuwe vóór- en achterbumpers

* Nieuwe achterlichten (zwarte sierranden)
* Nieuwe mistlampen vóór (GT-M)

* LED-achterlichten (GT-M, nu ook op sedan versie)
* Nieuwe lichtmetalen wielen (16 en 17 inch)
* Zeven nieuwe carrosseriekleuren

* Nieuwe sierdelen in interieur

* Instrumentenpaneel met afwerkingdetails in pianozwart of titaniumgrijs (afhankelijk van versie)

* Bedieningstoetsen van airconditioning voorzien van zilverkleurige accenten

* Nieuw decoratief sierpaneel in instrumentenpaneel (GT-M)

Functionaliteit, uitrusting en comfort

* Tellers met witte wijzerplaten en indirecte blauwe verlichting voor betere afleesbaarheid (afhankelijk van versie)
* Kofferruimte sedan beter toegankelijk dankzij nieuwe uitsparing in de kofferklep

* Smart Card systeem voor toegang en starten zonder sleutel (GT-M)
* Centrale ruitbediening m.b.v. Smart Card
* Bose^(TM) geluidsinstallatie (GT-M)

* Nieuw geluiddempend materiaal onder de motorkap en onder het dak
* Nieuwe en stille dynamo

* Modificaties om motorgebrom te reduceren
* Andere banden voor lagere geluidsproductie
* Cruise control op 2.0-liter benzine en CiTD diesel

Aandrijflijn

* Lager verbruik voor alle motoren

* Sequentiële klepbediening (S-VT) op 2.0-liter benzinemotor voor soepeler gebruik van motorkoppel en aangepaste klepbediening voor
1.4 liter benzinemotor

* Elektronische gasklepbediening voor 2.0-liter benzinemotor voor beter pedaalgevoel

* 2.0-liter benzine standaard met handgeschakelde zesversnellingsbak

Onderstel en veiligheid

* Veerpoottorens van de voorwielophanging en de dwarsverbinding van transmissietunnel aangepast voor meer carrosseriestijfheid
* Nieuwe schokdempers op de voorwielen

* Andere positie stuurstang voor minder uitspoor bij rijden over hobbels

* Nieuwe, dikkere enkelbuisschokdempers op de achterwielen
* Andere positie dwarsverbinding achterwielophanging voor meer toespoor bij rijden over hobbels

* Betere prestaties van achterstabilisator door gewijzigde positie
* Nieuwe bandenspoilers en een centrale vloerplaat onder de bodem voor betere aërodynamica

* Waarschuwingssysteem voor de veiligheidsgordels uitgebreid naar de bijrijderplaats en achterzitplaatsen

* Nieuwe hendel voor de stuurwielverstelling en stuurkolom bekleed met schokdempend materiaal om kans op knieletsel te verkleinen _______________________


* DISI: Direct Injection Spark Ignition


** Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster