Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 212 HZ
Datum: 31 augustus 2006Nummer: 005 LM
Datum: 16 januari 2006

Friese gemeenten starten extra inhaalslag baggeren Start werkzaamheden baggeren vaarwegen Akkrum Dokkumer Ee:

verwijderen verontreinigde bagger

Volgende week start de provincie met het baggeren van enkele vaarwegen in en rondom Akkrum. Het betreft het tweede werk in het kader van het Friese Meren Project.Skarsterlân en Tytsjerksteradiel hebben als eerste Friese gemeenten een subsidie van de Provincie Fryslân gekregen voor baggerwerkzaamheden. Daarmee is het startsein gegeven voor een inhaalslag van baggerwerkzaamheden die in het kader van het Friese Meren Project door gemeenten moeten worden uitgevoerd.

De subsidie maakt deel uit van een regeling die sinds 1 januari 2006 van kracht is. Daarin hebben Provinciale Staten voor de periode 2006 - 2009 E 3.050.000 beschikbaar gesteld om de vaarwegen voor de recreatievaart op de vereiste diepte te brengen. Die vereiste diepte is minimaal 1.50 meter.

Skarsterlân gaat dit jaar zo'n 5 kilometer vaarwegen en enkele insteekhavens baggeren. Daaronder vallen de Noord- en Súdbroeksterfeart, de Lykfeart, de Syltsjesleat bij Terkaple en gedeelten van de vaarwegen bij Idskenhuizen. Voor het baggeren ontvangt de gemeente een subsidie van ruim E 170.000,-. Tytsjerksteradiel ontvangt E 5.000,- voor het baggeren van de Oosterse Hei in Burgum, dat uitgevoerd wordt als onderdeel van een groter baggerproject.

Ook de Provincie voert baggerwerkzaamheden uit aan haar vaarwateren. Het baggeren is één van de onderdelen van het Friese Meren Project, dat is opgestart om de watersport als belangrijke economische drager van Fryslân een kwaliteitsimpuls te geven. Andere belangrijke aandachtspunten zijn het vergroten van de recreatiemogelijkheden, het verbeteren van aanlegplaatsen en de aanleg van aquaducten en hogere bruggen om de doorgang voor het wegverkeer zo soepel mogelijk te houden.

Ook andere gemeenten binnen het Friese Meren gebied kunnen aanspraak maken op de subsidie. De baggerwerkzaamheden voor het Friese Meren Project moeten in 2011 afgerond zijn.

Vandaag start de provincie met het weghalen van circa 9.000 m3 verontreinigde bagger (klasse 3) uit het Dokkumer Ee tussen Leeuwarden en Dokkum. Deze bagger zal per schip naar het provinciale baggerslibdepot Meersloot te Warten worden afgevoerd. Naar verwachting zijn zullen deze werkzaamheden in maart zijn afgerond.

ODe provincie Fryslân wil met het Friese Meren Project de recreatie in Fryslân een flinke stimulans geven. Een onderdeel van dit prestigieuze plan is het wegwerken van achterstallig onderhoud en het opwaarderen van een aantal vaarwegen. Het opwaarderen bestaat uit het geschikt maken van de vaarweg voor grotere schepen door middel van verdieping en waar mogelijk cq. gewenst verruiming (binnen de bestaande oevers).

Nadat eerder dit jaar de vaarweg van Sneek naar het Tsjûkemar is aangepakt is het nu de beurt aan een aantal vaarwegen in en rondom Akkrum. Het betreft hier de Meinesleat, de omgelegde Boarn, de Sylroede en het Burstumer Rak. In totaal zal er ca. 24.000 m3 baggerslib worden verwijderd. Het slib zal worden afgevoerd naar de voormalige zandwinput "Wijde Ee" bij Burgum. De verwachting is dat de werkzaamheden medio november afgerond zullen zijn.

p korte termijn verwijdert de provincie ook de rest van het verontreinigde slib (klasse 4). Het weghalen van deze 3.900 m3 verontreinigde baggerspecie is echter een stuk moeilijker uit te voeren, omdat extra maatregelen nodig zijn die verspreiding van de verontreinigde baggerspecie moeten voorkomen. Mogelijk zal de vaarweg zelfs tijdelijk worden gestremd. Ook deze baggerspecie zal worden afgevoerd naar het provinciale depot Meersloot. De werkzaamheden zullen volgens de huidige planning voor de start van het nieuwe vaarseizoen zijn afgerond. De kosten voor het verwijderen van de verontreinigde klasse 3 en 4 bagger zullen ruim E 300.000,= bedragen.

Meerjarenplanning
Doordat de Dokkumer Ee een voormalige zeearm is varieert de breedte en loopt de vaargeul niet keurig door het midden van de vaarweg. Er zitten op een aantal plaatsen verondiepingen in, de zogenaamde drempels. In 2005 zijn deze verwijderd om de grootste hindernissen voor de scheepvaart weg te nemen. Verder is de vaargeul op veel plaatsen door aanslibbing erg smal geworden, zo blijkt uit de digitale peilingen die in 2003 zijn gedaan. Grotere vaartuigen ondervinden hier forse hinder van. Het is dus nodig dat de Dokkumer Ee wordt gebaggerd.

Het baggeren van de Dokkumer Ee zal verspreid over meerdere jaren plaatsvinden. Vanaf 2007 wordt de schone en vrijwel schone bagger uit de Dokkumer Ee verwijderd. Naar verwachting wordt in totaal zo'n 100.000 m3 baggerspecie verwijderd om de vaargeul vrij te maken, en op enkele plaatsen iets te verleggen of te verruimen. Momenteel worden de mogelijkheden voor hergebruik van deze bagger onderzocht, direct dan wel indirect (na indroging in een tijdelijk depot op locatie). Zo kunnen hoge kosten voor opslag en transport van bagger worden voorkomen. "Bij zulke projecten kijken we altijd of we werk met werk kunnen maken en de verwijderde bagger kunnen toepassen in infrastructurele werken in het gebied", aldus gedeputeerde Baas. "In dit geval biedt de Centrale As straks wellicht mogelijkheden".

---- --