Vng
Persbericht
De gemeenten zijn tegen het wetsvoorstel doorberekenen politiekosten.
Handhaving van de openbare orde en veiligheid is een kerntaak van de overheid en de kosten
daarvan dienen uit de algemene middelen te worden vergoed. De burgemeester heeft een
eigenstandige rol bij het nemen van maatregelen in het kader van openbare orde en
veiligheid. De afweging moet niet vertroebeld worden door discussies over het
doorberekenen van de kosten.
Om de politie-inzet terug te dringen zien gemeenten veel meer heil in een goed
evenementenbeleid en stringent vergunningenbeleid waarbij organisatoren meer eigen
verantwoordelijkheid dienen te nemen ten aanzien van de vermindering van politie-inzet.
We maken daarbij geen uitzondering voor betaald voetbal. We wijken hiermee af van ons
eerder ingenomen standpunt. Dit omdat de afspraken met de KNVB bij de nieuwe
competitieopzet resultaat hebben opgeleverd; er is sprake van een trendbreuk met
betrekking tot de politie-inzet bij voetbalwedstrijden in vergelijking met de jaren
hiervoor. (Een reductie van de politie-inzet in de reguliere competitie met 50 duizend
uur. Dit is een daling van 24%). Verdere invoering van aanvullende maatregelen, zoals
biometrie en Hooligans in Beeld kan leiden tot een grotere reductie van de politie-inzet.
Naar onze stellige overtuiging leidt doorberekening niet tot verminderde politie-inzet.
Als er meebetaald moet worden voor de politie-inzet, zal een organisator dit verkiezen
boven de duurdere private beveiligingsbedrijven en dus minder maatregelen zelf nemen.
Organisatoren kunnen niet ontslagen worden van hun verplichting om zelf
(beveiligings)maatregelen te nemen.
Het wetsvoorstel introduceert een aantal nieuwe beschikkingen en bezwaarprocedures. Dit is
in tegenspraak met een andere doelstelling van dit kabinet: deregulering, het terugdringen
van de bestuurlijke en administratieve lasten, terugdringen van de bureaucratie.
Bepalingen zoals de KNVB in zijn reglementen voor de Play offs en Bekercompetitie heeft
opgenomen interveniëren op onaanvaardbare wijze in de afwegingen die de burgemeester
moet maken bij het bewaken van de openbare orde en veiligheid in de stad. Volgens het
reglement van de KNVB leidt een wedstrijdverbod van de burgemeester automatisch tot een
reglementair verlies van de thuisspelende club. De burgemeester neemt de beslissing tot
het niet laten doorgaan van een wedstrijd niet lichtvaardig. De KNVB moet aanvaarden dat
de burgemeester af en toe om redenen van openbare orde een wedstrijd verbiedt. De
burgemeester kan nooit en te nimmer verantwoordelijk worden gemaakt en gehouden voor
verlies van de thuisspelende ploeg. Zulke artikelen zijn onaanvaardbaar en moeten
verdwijnen uit de reglementen van de KNVB.
Den Haag, 31 augustus 2006