Aantal internationale opleidingen in Nederland blijft stijgen

Nuffic

Het aantal internationale Engelstalige opleidingen, dat wordt georganiseerd door de Nederlandse HBO-instellingen en universiteiten, blijft stijgen. Voor het studiejaar 2007/2008 zijn het er 1168, een toename met meer dan honderd vergeleken met het vorig jaar.

Het internationale cursusaanbod bestrijkt het totale vlak van kunsten en wetenschappen. Verwacht mag worden, dat ongeveer 40.000 buitenlandse studenten dit studiejaar naar ons land komen.

Dat blijkt uit het nieuwe informatiemateriaal van de permanente campagne Study in Holland, die de Nederlandse Organisatie voor Internationale Samenwerking in het Hoger onderwijs Nuffic in opdracht van het Ministerie van OCW wereldwijd voert. Alle informatie over Nederlands internationaal Engelstalig cursusaanbod staat op CD-Rom en op de geheel vernieuwde website www.studyin.nl. Studenten kunnen hier naar een opleiding zoeken in de database. Daarnaast zijn kleinere brochures verschenen die een meer algemeen beeld geven van studeren in Nederland.

De Nuffic beschikt over Netherlands Education Support Offices in Beijing, Taipei, Jakarta, Ho Chih Minh City, en binnen enige weken Mexico City om de Study in Holland campagne extra impact te geven. Vestigingen in Delhi, Sao Paulo, Moskou, Kuala Lumpur en Bangkok zijn in de maak.

Om in het materiaal van de Study in Holland campagne vermeld te worden dienen de aanbiedende instellingen voor hoger onderwijs de 'Gedragscode voor internationale student in het Nederlandse Hoger Onderwijs (Code of Conduct)' te onderschrijven, die standaarden garandeert op het punt van onderwijskwaliteit en de sociale opvang van buitenlandse studenten. Alleen kandidaten voor opleidingen die de Code of Conduct onderschrijven komen in aanmerking voor een Nederlands studievisum.

De Study in Holland campagne is onderdeel van een veel breder Nederlands beleid om de internationalisering van het hoger onderwijs te bevorderen. Naast het werven van goede studenten (en docenten) in het buitenland gaat het daarbij om onderwijs- en onderzoekssamenwerking. Een en ander is noodzakelijk om de concurrentie op onderwijskwaliteit en innovatie met het buitenland te kunnen volhouden. Bij een internationaal isolement van het hoger onderwijs komt er van de nationale ambitie om te excelleren als kenniseconomie weinig terecht.


Noot voor de redactie,