Ingezonden persbericht

BEWOGEN WEEKEND VOOR DOMINICK MUERMANS IN F3 EUROSERIES OP ZANDVOORT

ZANDVOORT, 03 SEPTEMBER 2006 - Met vallen en opstaan heeft Dominick Muermans zich door het raceweekend van de Formule 3 Euroseries op het circuit van Zandvoort weten te slaan. De Nederlander begon de openingsrace op zaterdagmiddag voortvarend, maar na een touché met Sebastian Vettel werd hij door de sportcommissarissen in eerste instantie als schuldige aangewezen en zelfs geschorst voor de tweede manche. De uitsluiting werd echter ongedaan gemaakt, zodat hij ook de afsluitende race mocht rijden. Muermans kwam op regenbanden sterk uit de startblokken en lag op een tijdelijke fraaie elfde plaats, maar naarmate de baan steeds droger werd, moest hij in de slotfase alsnog diverse posities prijsgeven en belandde op de twintigste stek. Desondanks was het voor Dominick en zijn team een uitermate leerzaam weekend. Over twee weken hopen ze deze ervaringen om te zetten in een goed resultaat op het Oostenrijkse Salzburgring!

Dominick stond dit seizoen aan de start van alle Nederlandse Formule 3 races om vooral veel ervaring op te doen. Ondanks dat de coureur dit jaar samen met het raceteam de overstap maakte naar de Formule 3, zijn de resultaten van de inwoner uit Maaseik erg positief te noemen. Muermans pakte in de eerste races op het TT Circuit van Assen (15-16 juli) een keurige tiende en een dertiende stek. Begin augustus wist hij de stijgende lijn door te zetten in de BP Ultimate Masters of Formula 3. Door zich te kwalificeren voor de hoofdrace, werd de doelstellingen van de Limburger ruimschoots behaald. Een paar weken later moest Muermans op Assen tijdens de Rizla Racing Days de eerste race nog voortijdig verlaten, maar revancheerde hij zich knap door onder grote publieke belangstelling als dertiende te finishen. Dit weekend reisde hij opnieuw naar Zandvoort af, om de nodige kilometers te maken en veel ervaring op te doen tijdens de Formule 3 Euroseries, dat in het voorprogramma van de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) werd verreden.

VRIJE TRAINING + KWALIFICATIE:
Doordat Muermans voor de tweede maal dit seizoen niet de gebruikelijke Hankook, maar met Kumho banden aan het raceweekend moest beginnen, koos hij in de één uur durende vrije training samen met zijn teamgenoot op vrijdagmorgen veelvuldig het asfalt om met de nodige kilometers in de benen aan de belangrijke kwalificatiesessie te beginnen. Hij kwam gedurende de training op het duinencircuit steeds beter in het ritme en wist een snelste tijd van 1:35.996 neer te zetten, welke goed was voor de 22e stek. In de kwalificatie slaagde Muermans in zijn missie om meer dan een seconde van zijn snelste tijd af te snoepen en belandde met een 1:34.967 op de elfde startrij.

RACE 01 + 02:
In de eerste ronden van de race kon Muermans het tempo goed bijbenen en behield zijn positie. De race was echter van korte duur voor de rijder met startnummer 32, wanneer hij in de derde ronde op het rechte stuk voorbij start-finish de wagen van Vettel raakte. Muermans wilde zijn positie verdedigen waarbij de Duitser hem toucheerde. De auto van Muermans raakte hierdoor in onbalans en zag zijn race eindigen in de vangrails. Het incident kreeg nog een vervelend staartje, wanneer de wedstrijdleiding hem als schuldige had aangewezen. Als straf mocht hij hierdoor niet deelnemen aan de tweede race. Het team had echter met succes beroep aangetekend tegen de schorsing, zodat Muermans alsnog aan de start van de race mocht verschijnen.

Doordat de regen het circuit van Zandvoort op zondagmorgen compleet blank had gelegd, begon hij op regenbanden aan de race. Hij kwam hierbij uitstekend uit de startblokken en wist direct op te rukken naar de dertiende plaats. In de kielzoog van Vettel baande hij zich een weg naar voren en lag na drie ronden op een elfde positie. Muermans wist in de slipstream van de Duitser het tempo goed bij te benen en reed op dat moment dezelfde rondetijden als de toprijders van dit kampioenschap. Halverwege de manche werd de baan echter redelijk snel droog gereden, waarbij hij met regenbanden duidelijk in het nadeel was. Na zes rondjes was de baan nagenoeg droog en verloor hij definitief de aansluiting met het middenveld. Na achttien ronden werd hij uiteindelijk als twintigste afgevlagd.

DOMINICK MUERMANS: "Het was in alle opzichten een bewogen en leerzaam weekend voor ons. Ik moest op vrijdag nog wennen aan de Kumho banden, maar wist in de kwalificatie redelijk snelle rondetijden neer te zetten, waarvan de piek in tegenstelling tot de Hankooks na een paar rondjes al zijn bereikt. Vooral in de openingsfase van de races waren we niet snel genoeg met de Kumho-banden, waardoor we direct met een achterstand werden geconfronteerd. De uitsluiting voor de tweede race na de touché was niet terecht en we wisten dit gelukkig met succes ongedaan te maken. De stewards hadden hun oordeel genomen door de touché van achteren te bekijken, terwijl Vettel bij bestudering van de beelden van voren ook niet geheel vrijuit ging. In de tweede race konden we op slicks beginnen, maar bleven we op regenbanden staan. Achteraf gezien geen juiste beslissing, maar wij hebben daar als team van geleerd. Ik denk dat we van deze races in de F3 Euroseries alleen maar sterker zijn geworden en ik verwacht hiervan te profiteren in de Recaro Formule 3 Cup races op de Salzburgring!"

UITSLAG RACE 01 - FORMULE 3 EUROSERIES ZANDVOORT 02/09/2006

01. Paul di Resta, ASM Formule 3, 41:05.497
02. Giedo van der Garde, ASM Formule 3, + 01.770s
03. Kohei Hirate, Manor Motorsport, + 02.351s
-.- DOMINICK MUERMANS, VAN AMERSFOORT RACING, + 23 RONDEN

UITSLAG RACE 02 - FORMULE 3 EUROSERIES ZANDVOORT 03/09/2006

01. Charlie Kimball, Signature Plus, 30:33.295
02. Sebastian Vettel, ASM Formule 3, + 00.677s
03. Kazuki Nakajima, Manor Motorsport, + 26.251s
20. DOMINICK MUERMANS, VAN AMERSFOORT RACING, + 1 RONDE

NIEUWS en FOTO zijn afkomstig van INSIGHT F1 MOTORSPORT REPORT. Voor meer informatie of fotografisch materiaal kunt u contact opnemen met: Roelof Oosterhuis (Insight F1), TEL: + 31 652 056 637, MAIL: roelof@insightf1.com.