Persbericht Tom Coronel FIA WTCC races Brno

PERSBERICHT FIA WTCC 2006 SEAT TEAM HOLLAND

PODIUM EN PECH VOOR SEAT-TEAM HOLLAND COUREUR TOM CORONEL

Het FIA-WTCC is terug in Europa. Op het uitdagende circuit van Brno werden de ronden 13 en 14 van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens verreden. Met zijn SEAT Team Holland Leon was Tom Coronel van het begin snel. Uiteindelijk leverde dat hem ook een waardevolle achtste startplaats op. In de races, die beiden een lengte van 10 ronden kenden, streed hij vervolgens puur en alleen voor zijn punten in 'The Independents Trophy'. Mede door een nieuwe koppeling in de auto en zijn goede uitgangspositie op de startgrid wist hij de eerste race met een zesde plaats af te sluiten. Daarmee was ook de gang naar het erepodium wederom een feit. Die eerste overwinning smaakte gelijk naar meer. Toch zou de tweede race een ander beeld te zien geven. Ondanks zijn startplek op de tweede rij en wederom een goede start, koos de Nederlander voor een behoudende opbouw van zijn race. Daarmee verloor hij uiteindelijk enkele plaatsen, maar later in de race gaf de motor steeds minder vermogen en viel in de slotfase zelfs stil. Daarmee bleef Coronel de tweede race puntloos, maar behield de leiding in 'The Independents Trophy'.

"Eigenlijk kwamen we dus twee ronden tekort", opent Tom Coronel zijn verhaal. "Het hele weekend zat ik er super goed bij. Het team, GS-Asia, had voor deze race een nieuwe koppeling in de auto gezet en daarmee verliep de start eigenlijk als nooit tevoren. Ik kon direct goed aanpikken bij de rest en meeracen binnen de Top 8.
De meeste strijd had ik eigenlijk met Alain Menu in de Chevrolet. Hij haalde weer staaltjes uit, waardoor ik dacht: 'Ga jij er maar voorbij'. Daarna liep alles op rolletjes. Vanuit de pits gaven ze aan dat ik als zevende moest proberen te eindigen om zo vanaf de eerste rij in de tweede race te mogen starten. Maar dat idee leefde bij meer rijders. Diezelfde Alain Menu liet mij namelijk in de slotfase probleemloos passeren en toen ik hem even later weer voor wilde laten, maakte hij daar geen gebruik van. Dus ben ik maar voor die zesde plek en de bijbehorende punten gegaan. Daarmee stond ik op de tweede startrij voor de tweede race. Ook daarin kwam ik goed weg door die koppeling, maar vanaf de tweede ronde begon de motor op te spelen. Hij pakte niet lekker meer op en ik verloor langzaam maar zeker plaatsen. Door een constante snelheid te blijven rijden hoopte ik te kunnen finishen om zo nog wat extra punten voor The Independents Throphy te pakken. Maar twee ronden voor het eind stopte hij er helemaal mee en moest ik de auto aan de kant zetten. Geen punten in deze race, maar voor de rest een lekker raceweekend op een mooi circuit!", besluit Tom Coronel zijn verslag.

De deelname van GR-Asia SEAT Team Holland wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: SEAT Importeur Pon Car, McGregor, Splitfire, MAN Truck en Bus, Noble Group, Autocentrum Beelen, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, Wielengids.nl , Auto Motor Sport, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag 1e race: 1. Jorg Muller (BMW) 10 ronden in 22.39.066; 2.Alex Zanardi (BMW) op 1.729; 3.Yvan Muller (SEAT) op 2.765; 4 Jordi Gene (SEAT) op 6.340; 5 Andy Priaulx (BMW) op 6.788 en 6. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 11.371

Uitslag 2e race: 1. Rob Huff (Chevrolet) 10 ronden in 22.36.004; 2.Andy Priaulx (BMW) op 0.631; 3.Yvan Muller (SEAT) op 7.583; 4.Jorg Muller (BMW) op 7.774; 5. Dirk Muller (BMW) op 9.799; 6 Jordi Gene (SEAT) op 10.706 en Tom Coronel uitgevallen.



Ingezonden persbericht