Gemeente Apeldoorn

Buslijnen 111 en 114 vervangen door stationsbussen

Vooruitlopend op de vaststelling van de dienstregelingen van NS en BBA Veluwe, informeren beide partijen vanaf 4 september 2006 hun reizigers binnen de Stedendriehoek over de nieuwe vervoersmogelijkheden met de komst van de vier nieuwe stations in Twello, Voorst/Empe, Apeldoorn Osseveld en Apeldoorn De Maten. Door middel van posters, flyers en een website onder de vlag van www.ovstedendriehoek.nl worden de reizigers geinformeerd over de mogelijkheden per 10 december 2006.

Met ingang van 10 december 2006 voert NS een nieuwe dienstregeling in en worden de vier nieuwe NS-stations in gebruik genomen. De stations Apeldoorn Osseveld en Twello krijgen in de ochtend- en avondspits een halfuursdienst. Tussen 10.00 en 15.00 uur en 19.00 en 23.00 uur rijdt NS een uursdienst. De stations Voorst-Empe en Apeldoorn De Maten krijgen een halfuursdienst. Naast de ingebruikname van de vier nieuwe stations worden de buslijnen 111 (Apeldoorn Deventer) en 114 (Apeldoorn Zutphen) van vervoersbedrijf BBA vervangen door stationsbussen. Dit zijn bussen die reizigers uit omliggende dorpen zullen brengen naar en van de nieuwe stations. De stationsbussen sluiten maximaal aan op de dienstregeling van de NS.

De voorlopige dienstregelingen vinden reizigers op de site www.ovstedendriehoek.nl. Van zowel NS als de BBA wordt de definitieve dienstregeling in oktober vastgesteld.

De vier stations verbeteren de ontsluiting van de Stedendriehoek (Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen). Het aantal inwoners in de regio Stedendriehoek groeit snel en de economische bedrijvigheid neemt toe. Alleen al de plannen voor een nieuw regionaal bedrijventerrein bij Apeldoorn, de bouw van duizenden woningen in de nieuwe wijken Zuidbroek en Zonnehoeve in Apeldoorn en Dumeco-De Veldjes in Twello zorgen voor een flinke toename van het aantal reizigers. Verbetering van het openbaar vervoer is volgens provincie en regiogemeenten van essentieel belang voor degenen die al gebruik maken van trein en bus als aanvulling of als alternatief voor de auto waardoor het onderliggend wegennet meer ontlast kan worden.

De regiogemeenten, Provincie Gelderland, ProRail, NS en BBA Veluwe hebben de afgelopen jaren met betrekking tot de planvorming en de uitvoering intensief samengewerkt. Als regio hebben gemeenten en provincie zelf het initiatief genomen en besloten de financiering geheel voor eigen rekening te nemen. De kosten van het totale project Openbaar Vervoer Stedendriehoek bedragen circa 15 miljoen. Ongeveer eenderde van de kosten worden betaald door de gemeenten Apeldoorn en Voorst, tweederde door de provincie Gelderland. De provincie Overijssel en de gemeenten Deventer en Zutphen ondersteunen tevens het project met een financiële bijdrage.

Voor het laatst bijgewerkt op: 1-sep-2006 12:09