AutoRai

Rob Huff pakt tweede WTCC-overwinning voor Chevrolet in Brno

(9/4/2006)
Chevrolet-coureur Rob Huff scoorde vandaag zijn allereerste WTCC-overwinning in Brno, komend vanaf een 24^e positie op de start grid. Nooit eerder in de geschiedenis van het World Touring Car Championship kwam een winnende coureur zover vanuit het achterveld. Het bijzonder sterke optreden van Huff en Chevrolet op dit circuit werd nog verder onderstreept door Alain Menu, die in Race 1 als zesde finishte, en Nicola Larini, die als zevende eindigde in Race 2, komend vanaf een 27^e startplek.
Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe, was als toeschouwer aanwezig bij de race in Brno en was uiterst content met het resultaat. Toevalligerwijs was Brannon eerder dit seizoen ook present in Brands Hatch, waar Alain Menu de allereerste WTCC-overwinning van Chevrolet in de boeken zette. âHet gevecht van Rob, komend vanaf een bijna laatste positie, om uiteindelijk de zege te pakken, geeft blijk van de instelling van de mensen bij Chevrolet, en ons totale merk,â verklaarde Brannon. âDeze overwinning is het bewijs van de vastberadenheid en mogelijkheden die ons merk biedt. Rob Huff deed vandaag precies datgene waar wij bij Chevrolet in geloven en het vormt een juiste afspiegeling van de successen die ons merk momenteel in de markt boekt. Racen behoort tenslotte tot het erfgoed van Chevrolet, simpelweg omdat wij er niet bang voor zijn om de confrontatie met onze concurrenten aan te gaan.â

Gisteren, aan het einde van de kwalificatie, werd zowel Huff als Larini terug naar het achterveld verwezen als gevolg van een dubbele straf voor het inhalen onder geel tijdens de kwalificatie en voor het wisselen van een motor. Maar Huff was desondanks vol vertrouwen dat hij in de punten kon eindigen, wetende wat slechts weinigen voor aanvang van de race wisten: âTijdens mijn snelste kwalificatieronde âliftteâ ik kort vanwege een gele-vlag-situatie, waardoor ik in die sector tweetienden liet liggen,â lichtte Huff toe. âDat bleek ook duidelijk uit de data, dus zonder die gele vlag had ik zonder problemen op de eerste startrij gekwalificeerd. Zo goed is onze auto hier.â

Alle drie de Chevrolet coureurs gingen er bij de start als een haas vandaar, waarbij Alain na de eerste ronde op een zesde positie lag (komend vanaf plek 9), Nicola op dat moment als 14^e doorkwam (vanaf een 27^e positie) en Rob de finishlijn na de eerste ronde als 15^e passeerde (komend vanaf plek 24). Terwijl Alain de concurrentie tot aan de laatste ronde op strategische wijze achter zich hield, kroop Rob langzaam door het veld naar voren. Hij lag 12^e in ronde 3, 11^e in ronde 6 en 8^e in ronde 8. Huff handhaafde die achtste plek tot aan de finish â goed voor een pole position plek in Race 2 â terwijl Menu Coronel tegen het einde van de race liet passeren, waardoor Menu als zevende over de eindstreep kwam en daarmee een plek naast Huff op de eerste startrij van Race 2 veiligstelde.

Met voor het eerste twee Chevrolets op de eerste rij waren er bij de finish van Race 1 in de pits alleen maar tevreden gezichten te bespeuren in het Chevrolet-kamp. âHet viel allemaal mooi op zijn plaats, nietwaar?â aldus een uitgelaten Huff. âDe auto was bijzonder goed en ook de grip was prima voor elkaar; ik had ietwat last van onderstuur, maar dat vormde geen probleem. Onze auto lijkt dit circuit met zijn vloeiende lijnen goed te liggen. Natuurlijk werden we bij de omhoog lopende delen geholpen door het feit dat we geen succesballast aan boord hadden, maar desalniettemin denk ik dat mijn auto vandaag één van de beste op de baan was. Vanaf het moment dat de lichten op groen sprongen kon ik vrij gemakkelijk door het veld naar voren rijden. Bocht 10 leek mijn favoriete bocht te zijn, omdat ik daar de meeste autoâs heb ingehaald. Ik moet de mannen van RML dan ook hartelijk bedanken voor het feit dat ze zoân superauto voor me gebouwd hebben.â

Ook Menu reed een uitstekende race: âIk werd bij de start door een BMW geraakt, waardoor ik met wat onderstuur te kampen kreeg, maar los daarvan verliep het allemaal prima. Gedurende de eerste helft van de race was het lastig om de anderen achter me te houden, maar in het tweede gedeelte deed de auto het beter. Ik liet Coronel in de laatste ronde bewust voorbij gaan, om zo een plek terug te vallen en als zevende te finishen, een positie die resulteert in startplek op de eerste rij in Race 2.â

De race van Nicola Larini verliep misschien niet zo succesvol als die van de andere twee Chevrolet-coureurs, maar ook hij maakte maar liefst 16 posities goed. âMijn race ging behoorlijk goed, totdat één van de Seats me naar buiten drukte toen ik hem passeerde. Terwijl ik bijna spinde, wist Rob ons allebei in te halen. Vervolgens verloor ik minimaal vier seconden achter één van de Hondaâs, wat me uiteindelijk een potentiële negende positie aan de streep kostte.â

In Race 2 slaagde Huff helemaal in zijn opzet: degelijk van start gaan en de race leiden vanaf het groene licht tot aan de streep, ondanks de continue druk van regerend Wereldkampioen Andy Priaulx. Menu viel bij de start een plek terug, maar werd vervolgens door Jorg Müller van de baan gekegeld. Nicola Larini maakte ondertussen een hoop verloren terrein goed en finishte uiteindelijk als zevende.

De volgende ronde van het WTCC 2006 wordt over drie weken verreden in Istanbul.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster