Gemeente Eersel


Nieuwsberichten

04-09-2006
Centrumplan Eersel

Het centrum van Eersel gaat veranderen. Dat heeft u in diverse krantenartikelen kunnen lezen. Waarom, zult u zich nu afvragen. Het antwoord is omdat de Parel van de Kempen weer de glans verdient die het afgelopen jaren langzaam verloren heeft. De Nieuwstraat staat door de grote hoeveelheid autoverkeer onder druk, in het centrum is het parkeren ongestructureerd en zorgt voor een negatieve belevingswaarde van ons mooie centrum.

Om het centrum van Eersel weer op orde te krijgen heeft het college dit 'Centrumplan Eersel' gedoopt.
De volgende vijf projecten vormen de bouwstenen voor het 'Centrumplan Eersel':

· herinrichting omgeving gemeentehuis

· parkeervoorziening met natuurontwikkeling aan de oostzijde van de Markt

· blauwe zone inrichting op een gedeelte van de Markt- Hint, gedeelte Dijk en Nieuwstraat.

· vernieuwen straatmeubilair Markt - Hint

· herinrichting Nieuwstraat

Samenhang
Het sleutelen aan een dorp is een precaire aangelegenheid. Alles wat je doet heeft direct effect, zowel in positieve als in negatieve zin. Het doel is om in het centrum van Eersel een flinke kwaliteitsslag te maken. Daarom is het van belang om er voor te zorgen dat er samenhang tussen de voorgestelde projectmaatregelen bestaat. Het inpassen van verkeersmaatregelen in een historische dorpskern vraagt om een zorgvuldige aanpak. De identiteit van het dorp mag niet onder druk komen te staan, maar moet zich juist op een positieve wijze kunnen ontwikkelen. Alle centrumprojecten zijn er dan ook op gericht om de dorpse kwaliteiten van Eersel maximaal te beschermen.

Parkeren
De automobilist die in Eersel wil komen winkelen, verblijven of werken zal in de toekomst een grote keuze aan parkeermogelijkheden krijgen. Deze parkeermogelijkheden zijn allemaal op een zorgvuldige wijze in de omgeving ingepast. Iedere parkeermogelijkheid is afgestemd op de directe omgeving. Het woon- werkklimaat, de verkeersveiligheid alsmede de beeldkwaliteit van het centrum zal hierdoor verbeteren.

Hoe gaan we dat doen?
Op sommige plaatsen zal lang geparkeerd kunnen worden en op andere plaatsen kan alleen kort geparkeerd worden, de zogenaamde blauwe zone. De auto mag in het centrum alleen nog maar geparkeerd worden op plaatsen die daar voor aangewezen worden. Hiervoor worden er op verschillende plaatsen in het centrum nieuwe parkeerterreinen aangelegd. Rondom het gemeentehuis komen ca. 165 parkeerplaatsen. Aan de oostzijde van de Markt is een parkeerplaats gepland van ca. 60 parkeerplaatsen en aan de Nieuwstraat komen ca. 250 parkeerplaatsen.

Minder (vracht)verkeer
Een belangrijke verandering in het centrumplan is dat er minder auto- en vrachtverkeer door het centrum en in het bijzonder door de Nieuwstraat gaat rijden. Minder verkeer in de Nieuwstraat zal er voor zorgen dat het leef- en winkelklimaat aanzienlijk verbeterd. Hierdoor kan de Nieuwstraat zich ontwikkelen tot een kwalitatief hoogwaardige winkelstraat die de concurrentie in de regio met vertrouwen tegemoet kan zien.

Op dit moment rijden er dagelijks ca. 7000 motorvoertuigen door de Nieuwstraat waarvan een substantieel deel bestaat uit forensenverkeer. Meer dan de helft van het verkeer komt vanuit de Markt de Nieuwstraat inrijden. Het forensenverkeer gebruikt de Markt en Nieuwstraat als sluiproute en hoort in principe niet in de kern van Eersel thuis. Het grote aantal verkeersbewegingen maakt de Nieuwstraat op dit moment tot een van de gevaarlijkste straten van de gemeente.

Om het centrum van Eersel een nog aangenamer verblijfsklimaat te geven, wil de gemeente het aantal verkeersbewegingen in de Nieuwstraat met 50% terugbrengen tot maximaal 3500 motorvoertuigen per etmaal. Uit een verkeerskundige studie, uitgevoerd door het adviesbureau DHV uit Eindhoven, is gebleken dat indien een gedeelte van de Nieuwstraat éénrichtingsverkeer wordt gemaakt, er maar liefst ca. 1800 motorvoertuigen minder door Eersel zullen gaan rijden. Dit is een zeer belangrijk winstpunt voor de leefbaarheid van het centrum van Eersel.

De consequenties
Naast deze belangrijke winstpunten die bijdrage aan de leefbaarheid in de Nieuwstraat, Markt- Hint en de Dijk, zijn er natuurlijk ook verschuivingen te verwachten in de verkeersstromen.

Zo zal er in de nabije toekomst een verkeerstoename op de Dijk, Postakker en Quackelaer plaatsvinden. Het totale verkeer in deze straten blijft zodanig beperkt, dat deze binnen grenzen van de toegestane verkeersfunctie van de Dijk, Postakker en Quackelaer zal blijven en gezien de inrichting van de straten niet tot onveilige situaties zal leiden.
Op de Dijk zullen ca 3.500 auto's per etmaal rijden, voor de Postakker zal dit ca. 600 auto's per etmaal zijn en voor de Quackelaer zal dit ca. 750 auto's per etmaal zijn.
Hier staat tegenover dat er in het centrum van Eersel 1800 minder motorvoertuigen per etmaal zullen rijden.

Participatie
De plannen zijn op een interactieve wijze tot stand gekomen. Er is gewerkt met klankbordgroepen. Wij willen de mensen die hieraan hebben deelgenomen via deze weg nogmaals hartelijk bedanken voor hun inbreng. De suggesties die we van de deelnemers hebben gekregen zijn zoveel mogelijk meegenomen in onze plannen.

Voor alle belanghebbenden en geïnteresseerden wordt binnenkort een informatieavond georganiseerd door de gemeente. Deze avond zal in de Hint aangekondigd worden. Verder zal voor de inrichting van de parkeertuin met natuurontwikkeling aan de oostzijde van de Markt een nieuwe klankbordgroep worden geformeerd.

Voor vragen over een van de centrumprojecten kunt u contact opnemen met de heer Hendriks van de gemeente Eersel, bereikbaar op het telefoonnummer: 0497-531340.