Gemeente Elburg


Gemeente Elburg Infosessie Cluster Maatschappelijke Zaken(1)

Inclusief beantwoording openstaande vragen

Datum vergadering: 4 september 2006 Plaats: Habozaal Gemeentekantoor te Oostendorp

Aanwezig:

Voorzitter: de heer J.J. Hensbergen Commissiegriffier: mevrouw M.C. Luiting - Kamminga Fractie AB: de heer F. van der Heide Fractie CDA: de heer G. de Haan Fractie CU: de heer E.A. Rietkerk Fractie Gemeentebelangen: de heer D. Kroese Fractie PvdA: Mevrouw A. Wegh
Fractie VVD: mevrouw J.W.M. van Egerschot - Slichter Fractie SGP: de heer J. Krooneman Portefeuillehouder: de heer G. van der Velde Genodigden: --
Publiek:
10 personen

Afwezig:

WMO

De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.

Mw. Van Egerschot vraagt of het een meer open discussie kan worden. Besloten wordt de info- sessie op gebruikelijke wijze af te doen.

De wethouder geeft aan dat de WVG verordening onverkort is overgenomen in de nu voorliggen- de verordening. Verder zijn het model van de VNG en de kaders van de raad verwerkt. Vanuit de bevolking zijn geen zienswijzen binnengekomen. De Seniorenraad en de Gehandicaptenraad zijn akkoord onder voorwaarden van een tijdige evaluatie. De wethouder deelt een kort verslag uit van het gesprek van vandaag met beide organisaties. De twee brieven van het gehandicaptenberaad zijn inmiddels beantwoord. De ambtenaar is verhinderd.

Vragen van de raad:
Mevrouw Wegh:
Waarom is gekozen voor modelverordening van de VNG en niet die die is opgesteld van de ver- sterking cliëntenparticipatie en is de verordening van de VNG verouderd? (beantwoord door wet- houder)

Waarom wordt in de verordening steeds over kan gesproken. Dit is vrijblijvend. (beantwoord door wethouder)

Art. 1h: waarom die uitleg over algemene voorziening Het is van belang dat begrippen goed om- schreven zijn, zodat als de term algemene voorziening wordt gebruikt in verordening, de uitleg eenduidig is. Bovendien is het een relatief nieuw begrip.


---

Art. 1j: waarom niet naar draagkracht? In de omschrijving wordt verwezen naar de algemene maatregel van bestuur, genaamd het Besluit maatschappelijke ondersteuning. Daarin staat dat eigen bijdragen naar draagkracht worden opgelegd. Kortom, wèl naar draagkracht.

Art. 1n: Waarom zo summier over algemeen gebruik gesproken. In de artikelgewijze toelichting (pag. 14), staat een nadere uiteenzetting, verwijzing naar jurisprudentie en worden voorbeelden van voorzieningen genoemd die uw raad in 2005 als algemeen gebruikelijk heeft aangemerkt.

Art 1p: waarom is laatste "of kan vervangen" toegevoegd. Een voorbeeld: Is iemand aangewezen op een scootmobiel, dan vervangt die in de regel de fiets. Als de persoon in kwestie geen fiets heeft (en ook geen vergelijkbare voorziening) ­ om welke reden dan ook ­ dan kan de scootmo- biel de fiets vervangen. Daarmee wordt dus bedoeld dat ieder mens geacht wordt een fiets te hebben en dus die kosten. Niet getoetst wordt of aanvrager ook een fiets heeft.

Art 1q: waarom ontbreekt de financiële situatie. Het gaat hier niet om de financiële situatie, maar om het feit of er anderen in huis wonen die in praktische zin hulp bij het huishouden kunnen ver- lenen. Is er bijvoorbeeld een partner die kan stofzuigen etc.? Zoals de toelichting aangeeft, ver- wijst dit naar het huidige protocol gebruikelijke zorg dat het CIZ hanteert, hetgeen uw raad op 3 juli heeft overgenomen.

Graag uitleg over art 1s en 1t. De begrippen inkomen en norminkomen komen letterlijk uit de huidige WVG-verordening. De omschrijving is nodig om vast te leggen op welke wijze de draag- krachtberekening gemaakt moet worden. Wat inkomsten zijn is wel duidelijk. Conform het raads- besluit van 3 juli (handhaven huidige WVG-beleid), is het begrip norminkomen overgenomen uit de WVG. Bedoeld norminkomen is in de regel hoger dan de bijstandsnorm, hetgeen dus gunstig te noemen is voor de klant.

Hoe kan art. 9.2a en 9.2b worden aangetoond? a. Elke aanvraag leidt een individueel onderzoek, waarbij indien nodig extern advies wordt opgevraagd. Kortom, er vindt altijd een individuele af- weging plaats waarbij de informatie van aanvrager wordt meegenomen en gewogen. Dat leidt tot een beschikking waartegen bezwaar en beroep open staat. b: Bij de consulent is bekend dat er bijvoorbeeld nu nog geen `algemene klussendienst' is, maar wel `tafeltje dekje'. Voorliggende formulering is conform de huidige WVG-verordening inzake de beschikbaarheid van collectief ver- voer.

Hoe kan art. 10 worden aangetoond? Nu wordt inzake de huishoudelijke verzorging (AWBZ) ge- bruik gemaakt van het protocol gebruikelijke zorg. Vergelijkbaar met dat protocol wordt de situa- tie van aanvrager vanaf 1 januari daar aan getoetst. Ook hier is sprake van een individuele afwe- ging, hetgeen leidt tot een beschikking waartegen bezwaar en beroep open staat.

Hoe wordt art. 17 concreet uitgelegd? Onder de WVG is in een aantal situaties een losse woonunit geplaatst, omdat dit een prima voorziening kan zijn om beperkingen op te lossen. Het hoeft geen betoog dat een losse woonunit vaak goedkoper is dan een verbouwing en tevens kan zo'n woon- unit in sommige situaties opnieuw worden ingezet. Als het dan ook nog past binnen de Welstands- bepalingen etc. dan ligt het voor de hand om bij voorrang naar deze oplossing te kijken. Het gaat dus om het bestendigen van het huidige WVG-beleid. Indien een losse woonunit niet mogelijk is, dan zal uiteraard een andere adequate oplossing worden gezocht.

Wordt dit ook nog in een Besluit opgenomen. Dat ligt voor de hand.

Graag nadere uitleg over art. 20d, waarom geen woonvoorziening bij verlaten ouderlijk huis naar zelfstandige woonruimte? Dit wordt ­ net als nu onder de WVG ­ als algemeen gebruikelijk be- schouwd. Zie verder de toelichting bij artikel 20 onder d.

Waarom is de titel van art. 20 beperkingen? Overgenomen uit huidige WVG-verordening (art. 1.2) en model-verordening VNG.


---

De wethouder geeft aan dat is aangesloten bij de nieuwste modelverordening van de VNG. Hij is niet verouderd. De gemeente werkt altijd met de modellen van de VNG. Daar zijn we als gemeen- te bij aangesloten. Belangrijkste is dat we ons hebben gehouden aan de kaders van de raad. De overige vragen worden schriftelijk beantwoord. De ambtenaar heeft hier morgen tijd voor inge- ruimd.
Kan wordt steeds gebruikt omdat dit is overgenomen van de WVG-verordening. In 2008 wordt dit meegenomen bij de evaluatie.

Mw. Van Egerschot
Wat zijn algemene voorzieningen? (art. 1h) Het zijn direct of uit voorraad beschikbare voorzienin- gen, die met een minimum aan bureaucratie kunnen worden verstrekt. Daarbij valt te denken aan een scala van al bestaande of nog te ontwikkelen voorzieningen: tafeltje dekje, collectief vervoer, scootmobielpools, algemene woonvoorzieningen als klussendiensten en voorzieningendepots, rol- stoelpools en vrijwilligersdiensten. De verstrekkingsprocedure is eenvoudiger dan bij individuele voorzieningen: een beperkte toegangsbeoordeling, geen formele beslissing (beschikking) en geen eigen bijdragen. Het gaat om eenvoudige en veel voorkomende voorzieningen die bedoeld zijn voor incidenteel of kortdurend gebruik. Voor alle duidelijkheid: elke burger heeft het recht om een individuele voorziening aan te vragen met de mogelijkheid van bezwaar en beroep, zodat rechts- zekerheid is geborgd.

Art 6 sub 1b: waarop zijn deze percentages gebaseerd? Op de huidige WVG-praktijk en de huidige AWBZ-praktijk huishoudelijke verzorging. Het uitgangspunt van 75% is door uw raad vastgesteld op 3 juli jl., maar tevens is gesteld dat er wel een adequate voorziening moet kunnen worden getroffen. Het voorbeeld van een PGB voor een traplift is als eens genoemd. Het is maar de vraag of in zo'n situatie 75% reëel is. Vandaar de marge tot 100%. Uiteindelijk leidt het tot een indivi- duele beoordeling en beschikking.

Art 6.5: komt er een duidelijke voorlichting t.a.v. de verplichtingen van de budgethouder? (be- antwoord door wethouder)

Art. 15 b en c: Deze twee lijken elkaar uit te sluiten? Gaan ze over alle soorten van woonvoorzie- ningen? Klopt dit taalkundig? Onder b gaat het bijvoorbeeld om een uitbouw of douchezitje dat vast aan de muur wordt bevestigd (onroerend). Onder c gaat het bijvoorbeeld om een losse, roe- rende douchekruk. Zie verder de toelichting op dat artikel. Taalkundig is het m.i. correct.

De uitraasruimte: hoe moet je aantonen dat deze langdurig een probleem oplost. Met name het woord langdurig. Aanvrager moet voor langere tijd aangewezen zijn of zo'n voorziening. Wie tijde- lijk gehandicapt is, bijv. door een ongeluk, of indien een therapie o.i.d. de problematiek kan op- heffen, dan is geen sprake van langdurig. De grens tussen langdurig en kortdurend verschilt per situatie. De (medische) prognose is van groot belang. Een zorgvuldige afweging is van groot be- lang.

Art. 19.5: toilet vervangen door sanitaire voorziening. Dat kan, maar is niet bedoeld. Sanitaire voorzieningen gaat veel verder. Te denken valt aan badkamer en douche. Dat brengt dus zeker extra kosten met zich mee.

Art. 25: De normering voor auto's: waarom wordt niet uitgegaan van het eigenlijke bezit van een auto? In dit artikel gaat het om het inkomen en het zelf kunnen bekostigen van vervoerskosten voor de `WVG-regio'. Iemand met een inkomen van tenminste 150% van de bijstandsnorm wordt ­ volgens vaste jurisprudentie ­ geacht de kosten zelf te kunnen dragen. Daarbij is het niet van belang of aanvrager ook daadwerkelijk in bezit is van een auto.

De wethouder
Algemene voorzieningen zijn omschreven in de toelichting. Daar worden aantal zaken benoemd. Een aantal voorzieningen moeten nog toegankelijk gemaakt worden, ze zijn dan toegankelijk voor iedereen.
De folder komt er in het kader van een goede voorlichting.


---

Bij de invulling van de verordening is goed naar de WVG gekeken en de vraag gesteld, gaan de cliënten er niet op achteruit? Het WVG-beleid is vorig jaar al WMO proof gemaakt. De uitraasruimte en de toiletten komen uit de verordening van de WVG. Sanitaire voorzieningen in plaats van toiletten zal nader worden bekeken. Antwoord komt nog. De termen als langdurig heb- ben ook met de indicatie te maken.
De overige vragen zullen op korte termijn schriftelijk worden beantwoorden.

De heer de Haan
Art. 1c: Kan het woord activiteiten beter worden omschreven. De gewenste omschrijving staat in artikel 1d.

Art. 19.5: valt de slaapkamer ook hieronder? Nee. Het gaat er om dat de persoon met beperkin- gen, bijvoorbeeld zijn ouders in een AWBZ-instelling kan bezoeken (lid 2). De huidige formule- ring is conform het huidige WVG-beleid.

Art. 31: Aanvragen komen binnen bij het zorgloket en op het gemeentehuis. Klopt dit met de kaders van 3 juli? Voor Doornspijk en 't Harde zien we het een half jaar aan. Het is een goede suggestie om dit artikel wat ruimer te formuleren, zodat na (eventuele) realisering van spreek- uren/loketten in de kernen de verordening niet aangepast behoeft te worden. Voorgesteld wordt het adres uit de tekst van artikel 31 te halen en in de toelichting op te nemen dat aanvragen voor een individuele Wmo-voorziening ook tijdens de (nog te realiseren) spreekuren c.q. bij de (nog te realiseren) loketten in de kernen ingediend kunnen worden.

Bezetting WMO raad? (beantwoord door wethouder)

De wethouder
Afspraak is dacht hij dat de eerste aanvragen zoveel mogelijk via het zorgloket komen. WMO-raad: bezetting is seniorenraad en gehandicaptenraad op dit moment. In januari komen we hierop terug. Een van de punten is dat men er niet op persoonlijke titel kan zitten. Besloten is advies van een onafhankelijke partij te vragen.

De heer Kroese
Beschamend dat de ambtenaar er niet is.
Dependance Doornspijk en 't Harde: kan me niet herinneren dat er definitief twee plekken voor aanvragen zijn in Elburg. Hoe staat het met de dependances. Zie beantwoording laatste vraag van de heer De Haan.

De wethouder geeft aan dat de raad na een half jaar een evaluatie wil en dat dan de eventuele dependances zullen worden bekeken. De opmerking neemt hij mee. Wel is er nu al een spreekuur door de ouderenadviseur. Als mensen niet naar het zorgloket kunnen komen worden de mensen bezocht. Er worden dus nu nog geen uren gereserveerd voor Doornspijk en 't Harde.

De heer J. Krooneman
ICF klassificering: is het verstandig deze te volgen? Zeker vanwege de vage termen. Is dit ver- plicht te volgen. Is de klassificatie ook nader bekeken? Ja, werken volgens ICF is verplicht. Zie toelichting bij artikel 32 lid 4 en de algemene toelichting op pagina 11. Het gaat om een uniform begrippenkader dat als grondslag dient om behoefte aan voorzieningen in individuele gevallen vast te stellen. Ook dat is overigens conform de huidige WVG-praktijk.

Art. 18: uitsluitingen; ouders die huur betaling voor inwoning bij kinderen, hoe zit het daarmee? (beantwoord door wethouder)

De wethouder
Er zit een hardheidsclausule in. Per geval wordt bekeken hoe we mensen kunnen helpen. De andere vraag wordt schriftelijk beantwoord. Binnen de uitgangspunten wordt hier goed invul- ling aan gegeven

De heer Rietkerk


---

Uitraasruimte, liever rustruimte. In aanvulling op beantwoording wethouder moet opgemerkt wor- den dat uitraaskamer de geijkte term is voor artsen en anderen in het medische circuit, zodat een ieder weet wat wordt bedoeld. Het begrip rustruimte is veel breder en zal verwarring en onduide- lijkheid genereren. Indien dit woord toch gebruikt moet worden, zal dit in de begrippenlijst etc. opgenomen en nader gedefinieerd moeten worden.

WMO-evaluatie: 2008 evaluatie, invoering 2007; is dit te combineren (beantwoord door wethou- der)

Hoogte eigen bijdrage; wat is de stand van zaken? In aanvulling op beantwoording wethouder moet opgemerkt worden dat de algemene maatregel van bestuur hieromtrent nog steeds niet definitief is vastgesteld! Kortom, we wachten op Den Haag.

Digitale aanvragen: hoe zit dat met de handtekening en de juridische gevolgen? (beantwoord door wethouder). De Wmo heeft in dit kader geen uitzonderingspositie.

De wethouder
Rustruimte wordt in overweging genomen. Komt wel vriendelijker over. De evaluatie is vanmiddag overeengekomen. Evaluatie na een jaar, dus begin 2008. Dan wordt alles en iedereen meegenomen.
De eigen bijdrage: gezegd is eerst de verordening en daarna de uitvoering. Er moeten 500 aan- vragen voor de huishoudelijk verzorging verwerkt worden. Digitale pakket moet nog verder ontwikkeld worden. Dit zou toch moeten kunnen.

De heer Van der Heide
Besluit maatschappelijke ondersteuning: Inhoud van dit besluit is alleen een bevoegdheid van het college, zo lezen we meer dan eens. Kan de raad hier geen sturing op willen uitoefenen? (beant- woord door wethouder)

Algemene voorzieningen in kader van huishoudelijke verzorging. Zijn de vormen van behoefte- voorziening tijdig gereed? (beantwoord door wethouder)

Adequaat: hangt af van wat de aanvrager vindt, maar ook wat goedkoop is. Vindt de wethouder niet dat het in de eerste plaats om de kwaliteit van de voorziening zou moeten gaan. Hoe zit het met het depot en het hergebruik van zaken als bv. trapliften (toelichting pag. 20)? (beantwoord door wethouder)

De wethouder
De evaluatie van 2008 zal een en ander aangeven. Dat zijn ervaringscijfers die de raad kan ge- bruiken in haar controlerende taak. Uitvoering zit bij het college, de raad controleert. Niet alles zal lukken bij de algemene voorzieningen voor 1 januari 2007. Het is een terrein dat constant in ontwikkeling is. We spelen in op de behoeften van de mensen. Adequaat is kwaliteit, maar de financiën moeten we ook in het oog houden. Deze term komt uit de WVG. Enerzijds goedkoop en adequaat, anderzijds het compensatiebeginsel, het zal nog spannend worden de komende tijd hoe deze twee zich tot elkaar verhouden. Dit moet ook in de evaluatie worden meegenomen.
Depot werkt goed. Een aantal zaken worden opnieuw gebruikt. Misschien kunnen we hier ook regionaal iets betekenen. We gaan ook voor kwaliteit. We gaan geen slecht materiaal leveren.

Mw. Wegh
Drietal vragen voor de gehandicaptenraad
Waarom moeite met aantoonbare beperkingen
Waarom art. 1f zelfredzaamheid het financiële willen schrapen. Goedkoopst adequaat, waarom wil GBE dat schrappen? Stoelt dit op problemen uit het verleden.

GBE, de heer H. Vis

1e een adequate voorziening dan pas goedkoop.


---

Aantoonbaar is niet altijd te zien. Een beperking is niet altijd de persoon zelf, kan ook de omstan- digheden zijn. In de WMO staat ook niet aantoonbaar. GBE vanmiddag akkoord vanwege het tijdspad, voor 1 oktober moet de verordening worden vastgesteld. Deze maand komt er een over- leg met de VNG die moet leiden tot een nieuwe verordening. Daar komen ook de punten van de GBE aan de orde. Het komende jaar kunnen we de problemen inventariseren, dan kan de evalua- tie de problemen oplossen. Om die reden is GBE akkoord gegaan. Het verslag klopt.

Art. 1f: dit ging met name om de opbouw van de zinsnede.

De wethouder, ter verduidelijking
Er is deze maand een overleg tussen de VNG en belangengroeperingen met de vraag of bepaalde problemen in de modelverordening van de VNG kunnen worden opgenomen. Wij moeten nu een verordening opstellen. Compromis is nu 1 jaar met een verordening werken en dan met onze eva- luatie ook de resultaten van het VNG overleg meenemen. 2007 als uitvoeringsjaar wordt dan geë- valueerd. Eventuele aanpassingen op basis van de gesprekken van de VNG worden bij ons dus pas in 2008 overgenomen.

Mevrouw Wegh vraagt of het college dit laatste voor zijn verantwoording wil nemen. Zo kunnen mensen in de kou komen te staan.

De wethouder geeft aan dat hier nog een antwoord op komt, maar hij ontkent dit vooralsnog. Het is zeker niet de bedoeling dat mensen in de kou komen te staan. Uitgangspunt zijn de Raadsbe- sluiten van 3 juli jl.. Mocht blijken uit de landelijke ontwikkelingen dat de verordening leidt tot benadeling van de doelgroep(en), dan zal uiteraard al in 2007 een wijzigingsvoorstel aan de Raad worden voorgelegd.

Voorzitter
Openstaande vragen komen zeer snel schriftelijk deze week. Zo niet, dan wordt behandeling in de raad van 18 september moeilijk. De antwoorden op de vragen komen op de site te staan, met een verwijzing in de huis-aan-huis naar de website. Vragen die niet in het verslag voorkomen, kunnen morgen gesteld worden.