Gemeente Doesburg


week 36-2006

Nieuws uit het stadhuis, d.d. 6 september 2006, week 36

BESTUURSVERGADERINGEN

Collegebesluiten
Dinsdag 29 augustus jl. heeft het college van burgemeester en wethouders onder meer de volgende besluiten genomen:
* Het college heeft nadere standpunten bepaald over de herontwikkeling van het gebied Koppelweg . Besloten is om te onderzoeken of de zuidzijde van de locatie Koppelweg langs de Oude IJssel geschikt is voor woningbouw. Bebouwing van de voetbalvelden is voor het college niet meer bespreekbaar. Het college heeft verder besloten om zich door een stedenbouwkundig bureau te laten bijstaan bij het formuleren van de randvoorwaarden en uitgangspunten voor woningbouw langs de Oude IJssel. Het betreft hier dus alleen het gebied langs het water. Op basis van de te formuleren randvoorwaarden en uitgangspunten zal toegewerkt moeten worden naar een (financieel) haalbaar woningbouwplan. Een substantieel deel hiervan zal moeten bestaan uit sociale woningbouw. De stedenbouwkundige randvoorwaarden zullen vervolgens worden uitgewerkt in een structuurplan. Het college streeft ernaar om het ontwerpstructuurplan in december 2006 te publiceren.

* Samen met de Stichting Woonservice IJsselland laat de gemeente een woningmarktonderzoek verrichten. Dit is bedoeld om een goed beeld te krijgen van de woonwensen van de huidige bevolking van Doesburg, van de kansen voor starters op de woningmarkt en van de soorten en aantallen woningen die de komende tijd gebouwd zouden moeten worden.

* Samen met de gemeenten Rheden en Rozendaal en met verschillende andere organisaties (o.a. woningbouwcorporatie, politie) zal de gemeente Doesburg deelnemen in een project voor buurtbemiddeling. Met dit project hoopt men een goed instrument te hebben om overlastsituaties in een vroegtijdig stadium op te kunnen lossen.

BOUWEN EN WONEN

Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 24-8-2006, Wilgenstraat 4: oprichten van een peuterspeelzaal (wijzigingsaanvraag).

* 25-8-2006, Molenveldsingel 11: plaatsen van een dakraam en dakkapel.

* 25-8-2006, Leigraafseweg 15b: wijzigen van een bedrijfsfunctie in een sportfunctie.

* 25-8-2006, Ph. Gastelaarsstraat 13: gedeeltelijk vernieuwen van twee dakkapellen aan de voor- en achtergevel.

Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.

Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende bouwplannen vergunning verleend op:

* 29-8-2006, Herenstraat 10: geheel vernieuwen, veranderen van kozijnen in de woning.

* 29-8-2006, Verhuellweg 3: veranderen van de beplating op de gevels.

* 29-8-2006, Verhuellweg 5: bouwen van een keerwand t.b.v. de rondweg aan de achterzijde.

* 30-8-2006, Contre Escarpe 24: plaatsen van een erfafscheiding.

Verleende reclamevergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende reclame-uiting vergunning verleend op:

* 29-8-2006, Kerkstraat 25-27: aanbrengen reclameborden op de gevel.

Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

Welstandscommissie te Doetinchem
De eerstvolgende zitting van de Welstandscommissie is gepland op maandag 11 september 2006 in het stadhuis van Doetinchem. Tijdens deze openbare zitting worden de bouwplannen en overige verzoeken welke niet door de rayonarchitect onder mandaat zijn afgehandeld om advies voorgelegd aan de Welstandscommissie. De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362).

Welstand (subcommissie) te Doesburg
De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de Welstandscommissie is gepland op vrijdag 15 september 2006 vanaf 9.00 uur in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen de nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de rayonarchitect van de Welstandscommissie worden voorgelegd. De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362).

Vrijstellingsprocedure artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om met toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het bestemmingsplan Binnenstad. De vrijstelling wordt aangevraagd om het geheel vernieuwen van een aanbouw en vergroten van de woning mogelijk te maken op het perceel F.D. Rooseveltsingel 25 te Doesburg, kadastraal bekend gemeente Doesburg, sectie B nummer 1768. Het bouwplan ligt met ingang van donderdag 7 september 2006 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage bij het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze schriftelijk naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC Doesburg.

Vrijstelling Koepoortstraat 25
Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend op 29 augustus 2006 vrijstelling te hebben verleend voor het gebruiken van een deel van de woning aan de Koepoortstraat 25 als kunstnijverheidsbedrijf.

Tegen dit besluit kan een belanghebbende die tijdig een zienswijze naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij geen zienswijze naar voren heeft gebracht, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit aan de aanvrager, schriftelijk beroep instellen bij de Arrondissementsrechtbank, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

Het besluit treedt na bekendmaking in werking. Het beroepschrift heeft geen schorsende werking. Als er naar uw mening spoedeisende belangen aanwezig zijn en u hebt een beroepschrift ingediend, kan een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

Vrijstellingsprocedure ontsluiting Bedrijventerrein Angerlo-Doesburg Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te hebben verleend voor de realisatie van een deel van de ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein Angerlo Doesburg, dat in de huidige situatie is gelegen op het grondgebied van de gemeente Doesburg. De ontsluiting van het bedrijventerrein vindt plaats in het verlengde van de afslag aan de Rivierweg. Het verzoek is in strijd met de voorschriften van het bestemmingsplan Buitengebied van de voormalige gemeente Angerlo.

Tegen dit besluit kan een belanghebbende die tijdig een zienswijze naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij geen zienswijze naar voren heeft gebracht, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit aan de aanvrager, schriftelijk beroep instellen bij de Arrondissementsrechtbank, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

Het besluit treedt na bekendmaking in werking. Het beroepschrift heeft geen schorsende werking. Als er naar uw mening spoedeisende belangen aanwezig zijn en u hebt een beroepschrift ingediend, kan om een voorlopige voorziening bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

Vrijstelling en bouwvergunning hotel- en appartementencomplex Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend op 29 augustus 2006, met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, vrijstelling van het globale bestemmingsplan IJsselkade én bouwvergunning te hebben verleend voor het realiseren van een hotel- en appartementencomplex aan de Contre Escarpe.

Het bouwplan gaat uit van de realisatie van een hotel met 26 kamers, grand café, restaurant en twee vergaderzalen. Daarnaast worden 65 appartementen in de huur- en koopsfeer voorzien.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden tegen bovengenoemde besluiten binnen 6 weken na bekendmaking, een bezwaarschrift worden ingediend. Een bezwaarschrift dient gericht te worden aan burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d. de gronden van het bezwaar.

Dit bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Tegelijkertijd kunt u de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op uw belangen, dat vereist.

Bekendmaking Monumentenwet 1988
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om een monumentenvergunning te verlenen voor het wijzigen van het rijksmonument aan de Kloosterstraat 15, Het Arsenaal Mariëngrave monumentnummer 12984. De wijzigingen hebben betrekking op de constructie van de kap en het plaatsen van een stabiliteitsconstructie in het pand.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht ligt het ontwerpbesluit met alle relevante stukken en gegevens vanaf donderdag 7 september voor een ieder gedurende 6 weken ter inzage bij het publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2 te Doesburg. Binnen deze termijn kan een ieder zijn of haar zienswijzen zowel schriftelijk als mondeling naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Indien u mondeling wilt reageren, kan dit na afspraak met de heer M. Lenselink, tel. (0313) 481362. Het publieksbureau is elke werkdag, met uitzondering van de vrijdagmiddag, van 8.30 tot 14.30 uur en op maandagavond van 18.00 tot 19.30 uur geopend.

Bekendmaking Monumentenwet 1988
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om een monumentenvergunning te weigeren voor het wijzigen van het rijksmonument aan de Gasthuisstraat 35 en 37, monumentennummer 12959. De wijzigingen hebben betrekking op het geheel vernieuwen van de gietijzeren goot in een houten bakgoot met zink. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht ligt het ontwerpbesluit met alle relevante stukken en gegevens vanaf donderdag 31 augustus 2006 voor een ieder gedurende 6 weken ter inzage bij het publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2 te Doesburg. Binnen deze termijn kan een ieder zijn of haar zienswijzen zowel schriftelijk als mondeling naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Indien u mondeling wilt reageren, kan dit na afspraak met de heer M. Lenselink, tel. (0313) 481362. Het Publieksbureau is elke werkdag, met uitzondering van de vrijdagmiddag, van 8.30 tot 14.30 uur en op maandagavond van 18.00 tot 19.30 uur geopend.

BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur, Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan (u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).

WELZIJN

Indicatiestelling per 1-1-2007 bij aanvragen van Wmo-voorzieningen In verband met het per 1 januari 2007 van kracht worden van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)is een proces van Europese aanbesteding van hulp bij het huishouden gestart. In de huidige situatie wordt bij aanvragen voor AWBZ-voorzieningen, zoals hulp bij het huishouden, een indicatie gesteld door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Volgens de aanbestedingsregels kan alleenrecht voor indicatiestelling worden verleend aan een publiekrechtelijke instelling op basis van artikel 17 Bao. Om ook per
1-1-2007 de afstemming tussen Wmo-voorzieningen en AWBZ-zorg zo veel mogelijk te waarborgen gaat de gemeente dit alleenrecht op indicatiestelling verlenen aan het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).
Dit houdt in dat vanaf 1 januari voor alle WMO-voorzieningen waarvoor externe advisering noodzakelijk is, het CIZ gevraagd wordt de indicatiestelling te regelen, met het doel het beoordelingsproces zo integraal mogelijk te laten verlopen en daarmee bij te dragen aan de klantvriendelijkheid.
Het verlenen van het alleenrecht aan het CIZ zal worden opgenomen in het nog op te stellen gemeentelijke Besluit MO.

VERKEER

GELUIDSREDUCTIE RIVIERWEG
WEGWERKZAAMHEDEN RIVIERWEG (N338) EN N317

De provincie Gelderland is donderdag 24 augustus jl. gestart met werkzaamheden op de Rivierweg (N338) tussen de Bingerdenseweg en de provinciale weg N317. De werkzaamheden duren tot en met 27 oktober en bestaan uit:

* het aanbrengen van dubbellaags Zeer Open AsfalBeton (ZOAB) op de Rivierweg (N338) tussen de Bingerdenseweg en de provinciale weg N317;

* reparaties aan de brug over de Oude IJssel en het viaduct;
* het aanpassen van de weginrichting van de provinciale weg N317 tussen de Kraakselaan en de aansluiting met de Rivierweg N338.

Geluidsreductie
Met het aanbrengen van dubbellaags ZOAB op de Rivierweg wordt een belangrijke geluidsreductie bereikt. Voor de bewoners in de aangrenzende woongebieden Beinum en een deel van Angerlo zal dat het leefklimaat aanzienlijk verbeteren en veraangenamen. Deze bewoners ondervonden al jaren hinder van het verkeerslawaai van deze provinciale weg. Door de toegenomen verkeersdrukte was dat de laatste tijd alleen maar verergerd.

Verkeersmaatregelen

* 24 augustus tot en met 29 september
Om de werkzaamheden op de Rivierweg (N338) veilig uit te kunnen voeren wordt de hoofdrijbaan tussen de Bingerdenseweg en de provinciale weg N317 voor doorgaand verkeer afgesloten. Het doorgaande verkeer tussen de N317 en de A12 wordt omgeleid via de N317, A348 en A12 en vice versa.

* 2 oktober tot en met 13 oktober
Voor de reparatie van de brugdekken in de Rivierweg wordt het verkeer met behulp van verkeerslichten over één rijbaan langs het werk geleid.

* 9 oktober tot en met 27 oktober
Voor de werkzaamheden op de provinciale weg N317 wordt het verkeer niet omgeleid, maar dient rekening gehouden te worden met verkeershinder.

Meer informatie
Voor nadere informatie wordt verwezen naar:
www.gelderland.nl/werkenaandeweg.

Tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. de Dikke Banden Race (wielerronde) op woensdag 13 september 2006
Aan Breedtesport Doesburg is voor woensdag 13 september 2006 van 15.00 tot 17.00 uur onder voorwaarden vergunning verleend voor de organisatie van een wielerronde (Dikke Banden Race), op en rond de Markt te Doesburg.
Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend, dat zij in verband met bovenbedoeld evenement hebben besloten op woensdag 13 september 2006 van 14.00 tot 17.30 uur de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen:
Door plaatsing van de borden C1 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 de volgende straten gesloten te verklaren voor alle bestuurders, in beide richtingen:
* de Markt;

* de Kleine Kerksteeg;

* de Kerkstraat, voor wat betreft het gedeelte tussen de Boekholtstraat en de Gasthuisstraat.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de datum van bekendmaking van deze kennisgeving tegen deze tijdelijke verkeersmaatregelen bij ons college een gemotiveerd bezwaarschrift indienen.

OVERIGE MEDEDELINGEN

Beperkte openstelling / gedeeltelijke sluiting van gemeentelijke diensten i.v.m. gemeentelijke personeelsreis op 8 september 2006 Op vrijdag 8 september 2006 vindt de jaarlijkse gemeentelijke personeelsreis plaats. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de openstelling en dienstverlening op die dag.

* Het Publieksbureau staatopen voor de daar gebruikelijke dienstverlening (8.30-12.00 uur; s middags gesloten).
* De afdeling Werk Inkomen Zorg (sociale zaken) is gesloten, dus ook geen telefonische spreekuren op deze dag.

* Voor de overige afdelingen op het stadhuis geldt, vanwege de geringe bezetting, een zeer beperkte bereikbaarheid en beschikbaarheid.

* Het afvalstoffendepot op de stadswerf is dan wel geopend.

Wij vertrouwen op uw begrip.

Het nieuwe rijbewijs (NRD)
Op 1 oktober 2006 wordt het nieuwe rijbewijs ingevoerd. Het betreft een creditcard formaat model dat centraal in Nederland door de Sdu in Haarlem gefabriceerd wordt. Wat verandert er voor u ?
* Geen klaar-terwijl-u-wacht-service meer.
* Het rijbewijs kan pas na pas na vijf werkdagen persoonlijk worden opgehaald.
Het wordt mogelijk een spoedaanvraag te doen. Dat kost 40,00 extra, maar dan kan het rijbewijs in de meeste gevallen de volgende werkdag worden afgehaald. (Voor 12.00 uur aanvragen).
* Zowel voor de aanvraag van een verklaring van rijvaardigheid als voor het naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) opsturen van een eigen verklaring (medische verklaring van geschiktheid) heeft u geen uittreksel uit de GBA meer nodig.
* De zogeheten eigen verklaring is bij het Publieksbureau verkrijgbaar en kost 24,80.

* U hoeft geen verklaringen meer mee te nemen naar het stadhuis om rijvaardigheid en geschiktheid aan te tonen.
* U hoeft slecht één recente, goedgelijkende kleurenpasfoto die recht van voren is genomen, in te leveren. De pasfoto moet aan dezelfde eisen voldoen als die voor paspoort of identiteitskaart gelden. Zie voor informatie over pasfotos onze website of www.paspoortinformatie.

* De RDW stuurt u ruim van tevoren een herinneringsoproep om uw rijbewijs te laten vernieuwen.

* De prijs van het nieuwe rijbewijs bedraagt 28,85.
* Wanneer u uw rijbewijs door diefstal of verlies kwijt bent, moet u altijd een proces verbaal laten opmaken bij de politie in Nederland. Zonder dit proces verbaal kunt u geen nieuw rijbewijs aanvragen.

* Voor overige vragen betreffende de rijvaardigheid, de medische geschiktheid en de daarmee samenhangende eisen, kunt u zich wenden tot het regiokantoor van het CBR in Arnhem of uw rijschool.

Belangrijk:
In verband met de landelijke omschakeling kunnen er op vrijdag 29 september geen rijbewijzen uitgegeven worden. Donderdag 28 september is de laatste dag dat u een oud model rijbewijs kunt verkrijgen.

De levertijd van het nieuwe rijbewijs bedraagt een week. Komt dus ruim van tevoren een nieuw document aanvragen om te voorkomen dat u een aantal dagen zonder geldig rijbewijs zit. Indien u in zon geval toch rijdt kan dit soms vergaande consequenties hebben. (o.a. verzekeringstechnisch). Bent u beroepsmatig actief, bijvoorbeeld internationaal chauffeur, en bent u geregeld in het buitenland, vraag dan ruim voor de verloopdatum van uw oude rijbewijs een nieuw document aan. U krijgt het oude nog geldige rijbewijs retour en kunt het nieuwe document ophalen als u weer in Nederland bent. (Uiteraard voor de vervaldatum van het oude rijbewijs) . U zit dan nooit zonder geldig document.

(N.B. Houdt u bij het aanvragen van groot rijbewijs ook rekening met het feit dat u vooraf door een arbo-gecertificeerd arts gekeurd moet worden !)

Meer bijzonderheden over het nieuwe rijbewijs vindt u op internet: www.rdw.nl of www.doesburg.nl. Ook kunt u bellen met het Publieksbureau, 0313-481390.

Pasfoto perikelen nieuwe reisdocument
Sinds vorige week zijn de nieuwe verscherpte eisen voor pasfotos van kracht. Het Rijk heeft hiertoe besloten om aan Europese regels tegemoet te kunnen komen en bepaalde biometrische kenmerken in een chip op het document te kunnen opslaan. De gemeente heeft de fotografen in Doesburg vooraf benaderd en met hen deze nieuwe eisen doorgenomen. Het is voor alle partijen even wennen. Uiteraard kunnen er zich interpretatieverschillen voordoen op bepaalde onderdelen van de voorschriften. Daarom verzoeken wij u om uw begrip indien een foto wordt afgekeurd, ook namens de fotografen in Doesburg. In de loop van de komende weken zal meer duidelijkheid ontstaan over welke fotos nu nog wel en net niet goed zijn. Uiteraard zullen de bevindingen direct worden teruggekoppeld aan de fotografen. De eisen gelden ook voor de pasfoto op het nieuwe rijbewijs per 1 oktober 2006. Het volledige pakket foto-eisen vindt u op www.paspoortinformatie.nl

Open Monumentendag zaterdag 9 september 2006 (10.00 - 17.00)

De vlag kan uit. Het is feest. Het landelijk thema van de Open Monumentendag van zaterdag 9 september 2006 is Feest.

In dit artikel staat het gehele programma met daarbij een stukje over het Arsenaal dat op 9 september a.s. ook geopend is.

Er is in Doesburgs tijdens de Open Monumentendag ook dit jaar weer veel te beleven, zowel voor de Doesburgse bevolking als voor mensen van buiten de stad. Naast de vele open panden, waarvan er een aantal voor het eerst te bezichtigen zijn, is er muziek, dans, lekker eten en andere feestelijke zaken. De dag wordt in stijl geopend met een carillonbespeling door de stadsbeiaardier Roel Smit.

De geopende panden zijn te herkennen aan de Open Monumentendag-vlag. Een boekje met fotos en beschrijvingen van alle opengestelde panden is te verkrijgen bij de VVV en op de dag zelf ook in het Stadhuis, dat natuurlijk dan geopend is.

Het programma van de Open Monumentendag Doesburg

Algemeen:

* Videofilms: in het Stadhuis worden doorlopend videofilms over Doesburg vertoond

* De klanken van het draaiorgel Erica

* Een feestelijk tintje door de Doesburgse ondernemers
* Presentatie van kerkelijke feesten in de Martinikerk
* Turkse hapjes in de Martinikerk (vanaf 11.00 uur)

10.00 uur
Openstelling deelnemende panden onder de klanken van het carillon, bespeeld door stadsbeiaardier Roel Smit.
10.30 uur
Uitreiking Snappenburg de Vriesprijs Iedereen is van harte welkom. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de voorzitter van de Monumentenvereniging 15 april 1945 aan de eigenaar van een Doesburgs monument, die zich bijzonder heeft ingespannen voor de restauratie van zijn pand.
Plaats van uitreiking van de prijs: Stadhuis, Roggestraat 2. 11.00 uur
Concert door blokfluitgroep La Sirena
Plaats: Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Duur ± 30 min. 11.30 uur
Optreden van Molukse en Turkse dansgroep
Plaats: Martini Kerk. Duur ± 20 min.
11.45 uur
Torenbeklimming door de V.V.V.. Tijdens deze beklimming kan ook een kijkje worden genomen bij de beiaardier.
Vertrek V.V.V. kantoor, Kerkstraat 6. Duur ± 1 uur. 12.00 uur
Carillonbespeling door stadsbeiaardier Roel Smit. Duur ± 30 minuten.

12.30 uur
Optreden Street- en Break-dancers
Plaats: Vismarkt. Duur ± 30 min.
13.00 uur
Torenbeklimming door de V.V.V.. Tijdens deze beklimming kan ook een kijkje worden genomen bij de beiaardier.
Vertrek V.V.V. kantoor, Kerkstraat 6. Duur ± 1 uur. 13.00 uur
Concert door blokfluitgroep La Sirena
Plaats: Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Duur ± 30 min. 13.15 uur
Carillonbespeling door stadsbeiaardier Roel Smit. Duur ± 30 min. . 13.30 uur
Stadswandeling door Doesburg, verzorgd door de V.V.V. Vertrek Stadhuis. Duur ± 1 uur 15 min.
14.00 uur
Orgelconcert met uitleg over de orgels. Organist Reinoud Egberts. Plaats: Martinikerk ingang aan de Markt. Duur ± circa 45 min. 14.00 uur
Film voor kinderen: Sjakie en de Chocoladefabriek Plaats: Meulenhuus, Bergstraat 48. Duur ± 1 uur 30 min. 14.00 uur
Het Arsenaal, verleden, heden en toekomst door Kees Scheepers, voorzitter Monumentenvereniging 15 april 1945 Doesburg Plaats: Arsenaal, Kloosterstraat. Duur ± 20 min. 15.00 uur
Optreden folkloristische dansgroep De Meulenvelders Plaats: Vismarkt. Duur ± 20 min.
15.00 uur
Stadswandeling door Doesburg, verzorgd door de Monumenten Vereniging. Vertrek Stadhuis. Duur ± 1 uur 15 min.
15.30 uur
Het Arsenaal, verleden, heden en toekomst door Kees Scheepers, voorzitter Monumentenvereniging 15 april 1945 Doesburg Plaats: Arsenaal, Kloosterstraat. Duur ± 20 min. 16.30-16.45 uur
Sluiting van de opengestelde panden.
17.00 uur
Sluiting Open Monumentendag 2006 en Slotconcert door Het Koninklijk Doesborghs Mannenkoor.
Plaats: Gasthuiskerk. Duur circa 30 min. Programmas in de kerk. 17.30 uur
Einde Open Monumentendag 2006.

Arsenaal of Grote Convent
Het Arsenaal is een groten¬deels in baksteen (klooster¬moppen) opgetrok¬ken ge¬bouw (33 x 9 meter).
Het Arsenaal is geheel on¬der¬kelderd met een prachtige twee¬beu¬kige gewelfkelder. Boven de hoge be¬gane grond bevinden zich twee lagere verdiepingen en een zolder. In de toekomst zal het dak weer zijn oude vorm terugkrijgen met een hoog zadeldak.
De gevels van de hoge begane grond zijn voorzien van kruisvensters, veelal dichtgemetseld. Kloostervensters (smalle vensters met een onder- en bovenlicht) zijn in de twee verdie¬pingen boven de begane grond. Op de ver¬diepingen zat in het midden een kruisvenster met rechts een kloostervenster. De kap is later afgeplat, waarbij ook een deel van de oorspronkelijke tuitgevel is gesloopt.

Historie
Het Arsenaal, de kapel en de Kloosterkazerne behoorden tot het Grote Convent, gesticht als begijnhuis. In de oudste vermelding wordt het omschreven als Convent van St. Maria opten Grave (klooster Mariagraf) in 1334. De bewoonsters krijgen in 1446 toestemming om officieel toe te treden tot de Franciscanessen. Na de Reformatie wordt de stad Doesburg eigenaar van het complex. In 1733 komt het in militaire handen: de gebouwen aan de Kloosterstraat worden ingericht als kazerne. De somber ogende vleugel wordt ingericht als Arsenaal (hiervoor zijn diverse ver¬bouwingen nodig). In 1933 verlaten de militairen het complex. Sloop dreigt! Uiteindelijk wordt het gebouw weer gebruikt door verschillende kleinere bedrijven en particulieren. Eind jaren 60 neemt de Rijksgebouwendienst het Arsenaal als opslag in gebruik. In 1971 wordt het gebouw Rijksmonument. Enkele jaren later wordt het eigendom van de heer en mevrouw Van der Mee, die het als woonhuis, zaak (antiek) en opslag gebruikten. Momenteel wordt het Arsenaal gerestaureerd en zal in de toekomst gebruikt gaan worden als internationaal wetenschappelijk instituut Para Limes.

Het Stadhuis is op 9 september het centrale informatiecentrum. Het gehele programma met aanvangstijden en waar een en ander zich afspeelt is te verkrijgen bij de V.V.V. Het boekje Feestelijke Open Monumentendag Doesburg is daar ook tegen een kleine vergoeding te krijgen.

Inlichtingen:

- Comité Open Monumentendag. tel: 0313-484954
- VVV tel: 0313- 479088.

Samenwerking politie, OM en gemeenten Doesburg, Arnhem, Rheden en Rozendaal,

1 september start scooterproject GAS TERUG! Met ingang van 1 september 2006 starten de politie in het district Arnhem Veluwezoom, het Openbaar Ministerie en de gemeenten Doesburg, Arnhem, Rheden en Rozendaal gezamenlijk het scooterproject GAS TERUG. Het project draait al met succes in andere gemeenten in Gelderland. Het project is gericht op verkeersonveiligheid en overlast, veroorzaakt door jeugdige scooter-, bromfiets- en snorfietsrijders. De gemeenten participeren in het project uit het oogpunt van hun verantwoordelijkheid voor de veiligheidszorg en de leefbaarheid binnen de gemeenten. De politie gaat regelmatig bromfietsers controleren en overtreders registreren. Het OM kijkt naar de strafmaat en de eventuele mogelijkheid van inbeslagname van de scooter, brom- of snorfiets. Door een combinatie van doelgerichte verkeerscontroles samen met uitgebreide communicatie, proberen de deelnemers aan het project het aantal verkeersslachtoffers te verminderen en de overlast van scooterjeugd terug te dringen.

Doel project
Het project GAS TERUG! is gericht op (verkeer)overlast veroorzakende scooter- bromfiets- en snorfietsrijdende jongeren tussen de 16-25 jaar. Een belangrijk doel van de deelnemende gemeenten, politie en OM is vermindering van het aantal verkeersslachtoffers onder bromfietsrijders.

Overlast
Naast de verkeers(on)veiligheid heeft het project GAS TERUG! als doel het terugdringen van geluid- en andere overlast voor bewoners in de gemeenten. Binnen het district Arnhem Veluwezoom constateert de politie regelmatig overlast van scooterjeugd bestaande uit: roekeloos rijden met vaak opgevoerde scooters en bromfietsen, het negeren van verkeersregels en de maximum snelheid. De scooter is voor veel jongeren in de genoemde leeftijdscategorie een soort heilige koe. Daarbij hoort vaak stoer gedrag, het lak hebben aan verkeersregels en het onderschatten van risicos in het verkeer. Het roekeloze rijgedrag is van invloed op de verkeersveiligheid, maar zorgt ook voor een gevoel van onveiligheid voor het publiek. Daarnaast levert de geluidsoverlast veel ergernis op.

Inbeslagname
Als middel en als stok achter de deur hanteert de politie samen met justitie een beleid, dat na drie (strafrecht)overtredingen binnen twee jaar tijd, de scooter bij de eigenaar in beslag genomen kan worden. De politie houdt een registratie bij van de bestuurders van scooters, brom- en snorfietsen die een overtreding hebben begaan. Zij stelt een top X-lijst van overtreders op. De bromfietsen waarmee de overtreding is begaan, worden door de politie op de foto gezet. Bestuurders krijgen na twee overtredingen een waarschuwingsbrief van de politie, die in persoon wordt uitgereikt en die ze moeten ondertekenen voor ontvangst. Als de bestuurder niet de eigenaar is, krijgt de eigenaar ook een brief in persoon uitgereikt, die hij moet ondertekenen voor ontvangst. Bij een volgende strafrechtovertreding kan de politie de bromfiets in beslag nemen. Waarna de rechter kan beslissen dat de eigenaar de bromfiets niet mee terug krijgt.
Overigens gaat de politie niet alleen bekeuren, maar ook preventief scholen en winkelcentra in het district af, met de rollentestbank, waar de jeugd - bijvoorbeeld in de schoolpauze - het vermogen van hun brommer of scooter kan laten testen. Zonder dat de politie een bon uitdeelt, maar wel een advies meegeeft.

Communicatie
Er wordt door het district, samen met de gemeenten en het OM flink aan de weg getimmerd in de communicatie naar de scooterjeugd over het project GAS TERUG!. Er worden posters en flyers verspreid op scholen, jeugdhonken, bibliotheken, buurthuizen, etc. Alle bijna 16-jarigen krijgen een brief van de gemeenten thuis gestuurd waarin, naast de oproep om deel te nemen aan een bromfietscursus, het project GAS TERUG! onder de aandacht wordt gebracht. Informatie over het project is tevens te vinden op de internetsites van de deelnemende gemeenten, OM en politie.

De deelnemers aan GAS TERUG! hopen dat het project zich snel rond praat onder de jeugd en dat de jongeren hun (verkeers)gedrag zullen aanpassen en zullen stoppen met het opvoeren van hun bromfietsen, scooter of snorfiets.

Meer informatie:
Peter Meijer, communicatie politie Arnhem Veluwezoom, tel. 026-3524308 Caroline Kobus, communicatie gemeente Doesburg, tel. 0313-481308 (m.i.v. 11 september 2006)