AutoRai

Citroën C4 WRC: van concept tot competitie

(9/6/2006)
De Citroën C4 WRC: Het nieuwe wapen van Citroën Sport beleeft op 5 september zijn première. Vlak voor zijn debuut in het nieuwe World Rally Championship (WRC) seizoen 2007, is de Citroën C4 WRC een van de belangrijkste attracties van de Mondial de lâAutomobile in Parijs (28 september â 15 oktober).
Als concept car stond de Citroën C4 Sport bij zijn introductie symbool voor de vernieuwing van het merk. Het studiemodel was het resultaat van een innige samenwerking tussen ingenieurs van de design- en sportafdeling. Aanvankelijk ging het project voorbij aan alle reguliere eisen. De Citroën C4 Sport was dan ook een pure stijloefening, een futuristische visie van een nieuwe auto. Een auto ter vervanging van de Xsara WRC, die van 2003 tot en met 2005 drie maal de constructeurstitel in de wacht sleepte. Eenmaal in de deskundige handen van de ingenieurs van Citroën Sport in Versailles Satory transformeerde de Citroën C4 Sport concept car uiteindelijk tot de Citroën C4 WRC.

Aanpassen aan reglementen
Hoewel de oorspronkelijke styling grotendeels behouden bleef, diende de auto te worden aangepast om aan de internationale reglementen te voldoen. Dat was het moment dat de designafdeling van Citroën Sport zich ermee ging bemoeien. De projectgroep kwam met een eerste rijdend model van de Citroën C4 WRC, die al sterk afweek van het oorspronkelijke concept. Zo was het dak niet langer vervaardigd uit glas, aangezien dit in de rallysport niet is toegestaan. Ook de voor- en achterspatborden, de bumpers en de spoilers werden aangepast om aan de reglementen te voldoen. Om tijd en geld te besparen werden verschillende carrosseriedelen in een schaal 1 op 4 in een windtunnel getest, voordat deze onderdelen aan het eind van het project op ware grootte werden vervaardigd.

De hoofdlijnen van het ontwikkelingsprogramma
De rol van het ontwikkelingsprogramma was om de door de designafdeling ontwikkelde onderdelen en mechanische subsystemen te valideren. Betrouwbaarheid kwam op de eerste plaats, de prestaties op de tweede. Om het gewenste resultaat te bereiken werden diverse tests noodzakelijk, zowel op asfalt als op gravel. Het technische team van Citroën Sport vergeleek vervolgens de prestaties van de C4 WRC met die van de Xsara, die als absolute standaard gehandhaafd bleef. Hoewel de Citroën C4 WRC nog in ontwikkeling is, heeft hij een enorm potentieel laten zien. Nu kunnen zijn prestaties slechts onder serieuze wedstrijdomstandigheden worden getest.

Verwachtingen en doelstellingen
De technici, ingenieurs en overige teamleden van Citroën Sport kunnen bijna niet wachten om te zien hoe de C4 WRC zich in een officiële rally staande houdt. De C4 WRC rijdt net zo plezierig en is even betrouwbaar als de Xsara WRC, maar de eisen ten aanzien van efficiency en prestaties liggen zelfs hoger. Met de C4 WRC stelt Citroën zich komend seizoen ten doel opnieuw de WRC-titels in het rijdersklassement en het constructeursklassement in de wacht te slepen.

Belangrijkste technische kenmerken van de Citroën C4 WRC Net als zijn illustere voorganger Xsara, beschikt ook de Citroën C4 WRC over vierwielaandrijving en een 2,0 liter turbomotor. Deze wordt gecombineerd met een dwars geplaatste zesversnellingsbak. Met een lengte van 4,20 meter is de C4 WRC langer dan de Xsara. Conform de voorschriften is de C4 WRC daarom ook breder, met een totale breedte van 1,80 m (Xsara WRC 1,70 m). Door deze gewijzigde afmetingen blijkt de nieuwe C4 WRC met name in bochten stabieler. In het nieuwe wedstrijdreglement is ook vastgelegd dat het gebruik van elektronische hulpsystemen sterk wordt beperkt. Deze maatregel was voor de Xsara WRC 2006 al van kracht. In het kader van de reglementair verlaagde budgetten zijn bovendien de verschillende subsystemen â zoals motoren, versnellingsbakken, voor-, midden- en achterdifferentieel en schokdempers â ontwikkeld met het oog op een langere levensduur en grotere betrouwbaarheid.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster