Time : 12:12:40
Date : 06 September 2006
Sender Name: Delhaize Group

Nieuwe winkelconcepten in de vernieuwde Delhaize-Supermarkt van Waterloo

Delhaize verwelkomt vanaf morgen haar klanten in Waterloo in een volledig vernieuwde winkel. De winkel is niet zomaar aangepast aan de moderne noden, maar bevat tal van innovatieve concepten die zullen worden toegepast in toekomstige winkelrenovaties. Zo is de indeling van de winkel nog beter afgestemd op het winkelgedrag van onze klanten en hebben verschillende afdelingen een nieuwe look gekregen. Bovendien kan de klant in de Delhaize-supermarkt van Waterloo winkelen en betalen zonder langs een traditionele kassa te passeren of kan hij cash geld afhalen in een speciaal daarvoor bestemde automaat. Met deze vernieuwingen wil Delhaize een bezoek aan de supermarkt nog aangenamer maken voor haar klanten.

Een volledig vernieuwde, ruimere winkel

In april dit jaar werden de verbouwingswerken aan de supermarkt in Waterloo aangevat. De winkel bestaat al sinds 1967 maar verhuisde pas in 1989 naar de huidige locatie en was ondertussen toe aan vernieuwing. Delhaize heeft ervoor gekozen om het concept van de winkel grondig te herdenken. Waterloo biedt dan ook een voorsmaakje van hoe de toekomstige supermarkten er zullen uitzien.

Door de vernieuwingswerken aan de winkel werd niet alleen de inrichting onder handen genomen, maar nam ook de verkoopsoppervlakte gevoelig toe. Voor de werken bedroeg die 2199 m². Ondertussen is de verkoopsoppervlakte uitgebreid tot 2428 m².

De mening van onze klanten telt

De indeling van de winkel heeft een grondige verandering ondergaan. Hierbij werd rekening gehouden met het winkelgedrag van onze klanten. In de voorbereidingsfase werden de plannen en ideeën voorgelegd aan panels van klanten uit zowel Vlaanderen als Wallonië. Op basis hiervan werden bepaalde ideeën bijgeschaafd om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van de klanten.

Nadruk op convenience in de verschillende afdelingen

De verschillende afdelingen van de supermarkt van Waterloo zijn onder handen genomen. Hierbij staat steeds het winkelgemak van de klant centraal. De klanten komen eerst langs het onthaal, waar een aparte zone is voorzien voor diensten die de klant zelf kan afhandelen, zoals het afdrukken van digitale foto's of het nemen van fotokopieën.

Aan de onthaalbalie werden ook een postpunt* en een lotto-balie geïntegreerd. Hierdoor kan de klant ook voor postzegels, (aangetekende) verzendingen of het kopen en valideren van loterijbiljetten bij Delhaize terecht.

Aan de ingang van de winkel bevindt zich tot slot ook een afhaalpunt voor contant geld zodat men gemakkelijk geld kan afhalen zonder langs de kassa te passeren. De toepassing van dit systeem binnen een supermarkt is een primeur voor België.

De afdeling fruit en groenten bevindt zich zoals steeds aan de ingang van de winkel en biedt de klanten een ruime keuze aan verse, kwalitatieve groenten en fruit.

Verder in de winkel worden voor het eerst alle afdelingen gegroepeerd die producten aanbieden rond het thema brood en beleg. De bakkerij, de kaasafdeling, de charcuterieafdeling en de self-traiteur staan bij elkaar. Hierdoor vindt de klant alles wat hij nodig heeft om een broodmaaltijd samen te stellen of kan hij kiezen uit klaargemaakte belegde broodjes. In de self-traiteurafdeling vindt men bovendien naast verse salades en broodjes ook een selectie dranken en dessertjes terug waardoor de klanten alle producten bij de hand hebben om een snack samen te stellen.

Centraal in de winkel staat de afdeling wijn, die een eigen sfeerverlichting heeft. De beenhouwerij en de visafdeling zijn voor het eerst beiden ateliers die slechts door glazen wanden worden gescheiden van de klanten om de koudeketen te verzekeren. Hierdoor ziet de klant hoe de vakmensen het vlees en de vis vers bereiden.

Maar er zijn nog meer vernieuwingen. Zo is de diepvriesafdeling een afzonderlijk universum dat een beter overzicht biedt van het volledige aanbod. Alle diepvriestoestellen zijn bovendien afgesloten met doorzichtige deuren of schuifdeksels waardoor een constante temperatuur gegarandeerd is en er minder energie verloren gaat. Tot slot is ook in de afdeling verzorgingsproducten voor een nieuwe look gekozen waarbij glazen schappen worden gebruikt en is er vlakbij de kassa's een apart meubel dat alle plus-kaartaanbiedingen presenteert.

De ruimtes voor het personeel werden eveneens onder handen genomen. De aandacht voor comfort is immers niet alleen van toepassing op onze klanten, maar evenzeer op ons personeel. De rust- en eetruimtes hebben dan ook een nieuwe, aangenamere aankleding gekregen.

Betaal zoals je wil

In de supermarkt van Waterloo heeft de klant voortaan de keuze uit meerdere betaalsystemen. Er zijn niet alleen de klassieke kassa's, maar er is ook een heel systeem van self-scanning uitgewerkt. De klant kan bij het begin van zijn boodschappen een self-scanner nemen en de producten die hij koopt tijdens het winkelen inscannen. Hij kan op het einde kiezen voor een bemande kassa om zijn aankopen te betalen of voor een systeem waarbij hij zelf elektronisch de betaling regelt. Tot slot zijn er ook kleine kassa's waar klanten zelf hun producten kunnen inscannen en betalen om zo de eventuele wachttijd aan de gewone kassa's te vermijden.

Aandacht voor innovatie

Voor Delhaize is de voortdurende uitbreiding en vernieuwing van het netwerk een strategische prioriteit. Er worden zowel nieuwe winkels geopend als bestaande winkels opgeknapt. De vernieuwingen die Delhaize in de supermarkt van Waterloo doorvoert, zullen de basis vormen voor de winkelrenovaties die volgen.

Bovendien is innovatie cruciaal om een sterke marktpositie te behouden. "We zijn voortdurend op zoek naar verbeteringen aan de bestaande technologieën en winkelconcepten. Innovatie maakt dan ook deel uit van onze dagelijkse job", aldus Philippe-Henri Heymans, Architect, Design and Maintenance Director. "Het belang dat we aan innovatie hechten, komt niet alleen in de vernieuwe supermarkt van Waterloo tot uiting, maar ook in de winkel van de toekomst die we momenteel bouwen in samenwerking met Living Tomorrow". De winkel van de toekomst opent binnen enkele maanden zijn deuren in Vilvoorde en zal futuristische winkelconcepten aan het grote publiek tonen.

Over Delhaize België

Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822 winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be