Project Gemeente Westland

voor wonen, zorg en welzijn
Westland kiest voor vijf loketten voor wonen, zorg en welzijn

Stichting Welzijn Westland, woningcorporaties en gemeente werken nauw samen

In elk van de vijf hoofdkernen van de gemeente Westland komt op termijn een loket waar burgers terecht kunnen voor allerlei vragen en begeleiding op het gebied van bijvoorbeeld huishoudelijke zorg, woonzaken zoals woningaanpassing, mantelzorg, vervoersvoorzieningen en Tafeltje dekje. Met de keuze voor vijf loketten verspreid over de gemeente komt deze voorziening zo dicht mogelijk bij de burgers. De stichting Welzijn Westland, de woningcorporaties en de gemeente Westland werken hierbij nauw samen. De vijf loketten zijn een gevolg van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) die op 1 januari 2007 in werking treedt.

Met de komst van de vijf gelijkwaardige Wmo-loketten kunnen de diensten van de huidige om te vormen zorgloketten van de stichting Welzijn Westland en de gemeente beter op elkaar worden afgestemd en verbreed. Het is de bedoeling dat op 1 januari 2007 in elk geval één loket Wmo-proof is. De rest volgt zo snel mogelijk. Dat heeft te maken met het feit dat gekeken wordt naar de geschiktheid van de huidige locaties. Niet alleen wordt de dienstverlening op het gebied van wonen, zorg en welzijn in elkaar geschoven, ook centrale ligging, goede bereikbaarheid, herkenbaarheid en toegankelijkheid spelen hierbij een rol.

De Wmo
Uitgangspunt van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat iedereen mee kan doen in de maatschappij. De wet richt zich dan ook op iedereen, jong of oud, gezond of met beperkingen voor ondersteuning en om mensen juist op andere wijze te betrekken bij de maatschappij bijvoorbeeld als vrijwilliger.

De nieuwe wet komt in de plaats voor enkele bestaande wetten, om te voorkomen dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd om een antwoord te krijgen op hun ondersteuningsvraag. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om voorzieningen als hulp in het huishouden, een rolstoel of woningaanpassing. Verder moet de informatievoorziening beter worden, zodat bijvoorbeeld mantelzorgers op een eenvoudige manier dichtbij huis informatie kunnen krijgen over ondersteuning.

Redactie: voor meer informatie over dit persbericht kunt u terecht bij B.F. Assies, Communicatie-adviseur, tel 0174-673 303, e-mail: bfassies@gemeentewestland.nl