Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB: Campagne APK behoud Stichting Autovakman misleidend

Den Haag, 6 september 2006

De campagne voor behoud van het huidige APK keuringsregiem van de Stichting Autovakman schiet bij de ANWB in het verkeerde keelgat. De stichting wil bereiken dat de APK niet verandert. De manier waarop ze dat doen zet de mensen volledig op het verkeerde been. Anders dat de Stichting Vakmanschap suggereert, halvering van de APK betekent geen honderden verkeersdoden per jaar meer. Halvering levert amper extra luchtvervuiling op. De enorme groei van pech en extra kosten voor onderhoud aan voertuigen door verandering in APK is volgens de ANWB volledig uit de lucht gegrepen.

Een besparing voor de burger van 65 miljoen euro per jaar is voor de ANWB niet de belangrijkste reden om voor halvering van de APK te pleiten. De argumenten van de ANWB zijn:

De APK draagt onvoldoende bij aan de doelstelling voor verkeersveiligheid en milieu . Het positieve effect van de huidige APK-regeling op de verkeersveiligheid wordt door de ANWB geschat op 0.5% en het positieve effect op het milieu slechts 0.01%. Een en ander is gebaseerd op onderzoek van de SWOV en eerder onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In het rapport Afwegingskader Keuringsfrequentie APK2 uit 2003 staat zelfs; "uit feitenmateriaal is vooralsnog geen directe relatie aantoonbaar tussen APK en verkeersveiligheid". Bij halvering van het aantal keuringen is er nog steeds een gering positief effect op de verkeersveiligheid en het milieu.

Elke dode in het verkeer is er één te veel. Toch moet de samenleving zich kritisch blijven afvragen of de kosten van maatregelen, om verkeersslachtoffers te vermijden, in verhouding staan tot de positieve effecten. Voor de APK geldt dat niet. Jaarlijks besteedt de samenleving 155 miljoen euro aan de APK. De ANWB meent dat met hetzelfde geld veel betere maatregelen kunnen worden gedaan waardoor er veel meer doden en gewonden in het verkeer zijn te voorkomen. Voorbeelden: zijafscherming van vrachtwagens (effect jaarlijks circa 25 verkeersdoden minder, kosten eenmalig 75 miljoen euro) en gedragscampagnes en controle zoals het rijden met autogordel zijn ook effectief. Ook hierdoor vallen tientallen doden en honderden gewonden minder per jaar, tegen beduidend lagere kosten.

Sinds de invoering van de APK zijn auto's technisch verbeterd en milieuvriendelijker geworden. Een zeer groot deel van het autopark hoeft volgens opgave van de fabrikant voor regulier onderhoud dan ook niet elk jaar meer naar de garage.

Met een halvering van het APK regiem loopt Nederland volledig in de pas met de Europese richtlijnen. Ook andere EU-landen kennen een veel lichter keuringsregiem.

Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)