NMBS

Infrabel: De stiptheid verbetert lichtjes tijdens het 1e semester van 2006

06/09/2006

Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, heeft tijdens het 1^e semester van 2006 een lichte verbetering vastgesteld van de stiptheid op haar spoorwegnet. Het Belgische netwerk blijft een van de meest stipte in Europa, ondanks enkele uitzonderlijke situaties en de toename van spoorwerken die hun impact hebben op de statistieken. Infrabel zet, net zoals de operatoren, haar inspanningen verder om de stiptheid van haar netwerk te verbeteren. Ze doet dit door een vervolg te geven aan de investering van 8 miljoen euro die begin dit jaar werd gelanceerd.

95,2% van de treinen op tijd

Infrabel heeft tijdens het 1e semester van 2006 vastgesteld dat 95,2% van de treinen op tijd reden (of met een vertraging van minder dan of gelijk aan 5 minuten). Het betreft een lichte verbetering van 0,1% in vergelijking met het eerste semester van 2005. Dit cijfer is echter beter dan het gemiddelde van de laatste vijf jaren, namelijk 94,8%.

Zonder neutralisatie voor feiten ten laste van derden, reden tijdens het 1^e semester van 2006 91,9% van de treinen volgens het spoorboekje. Dit betekent een vermindering van 0,7% ten opzichte van het 1^e semester van vorig jaar. Ook dat cijfer blijft binnen het gemiddelde van de voorbije vijf jaren, dat werd vastgesteld op 92%.

De gebruikte norm houdt in dat een trein op tijd rijdt wanneer hij de voorziene dienstregeling respecteert met een marge van maximum 5 minuten. Dit is een Europese referentie die wordt gebruikt door alle spoorwegnetten en rekening houdt met de technische eisen van de spoorwegsector. Het is namelijk niet mogelijk net zoals bij andere vervoersmiddelen om een stiptheid tot op de minuut te garanderen. De stiptheid (met een vertraging tot maximum vijf minuten) laat bovendien toe om de aansluitingen te verzekeren zoals die voorzien zijn in de dienstregelingen van de operatoren.

Talrijke uitzonderlijke feiten

De resultaten tijdens het 1e semester
van 2006 kunnen worden verklaard door een reeks verschillende factoren:


- De stiptheid werd negatief beïnvloed door enkele belangrijke incidenten. Het betreft enkele grote storingen tijdens de piekuren die een serieuze impact hadden op het treinverkeer. Zo hebben tijdens dit
1e semester zes incidenten 25,7% van het totaal aantal minuten vertraging veroorzaakt. Dit verklaart dat 35,1% van de vertragingen tijdens het 1e semester van 2006 ten laste zijn van de infrastructuurbeheerder tegenover 31,2% gedurende het 1^e semester van 2005. 40,5% van de vertragingen (tegenover 44,2% een jaar eerder) zijn ten laste van de spoorwegoperator. 24,4% (tegenover 24,6% tijdens het
1^e semester in 2005) zijn een gevolg van externe oorzaken aan de NMBS-Groep (aanrijdingen van personen, vertragingen vanuit naburige spoornetten, ).


- Vele vertragingen zijn ook te wijten aan de winter van 2005-2006 die strenger was dan die van de voorbijgaande jaren. Ondanks die strenge winter is de stiptheid stabiel gebleven tijdens de maanden januari en februari terwijl ze beter was in maart, april en mei. De mindere resultaten tijdens de maand juni vallen te verklaren door enkele grote incidenten.


- De vertragingen tijdens het 1e semester van 2006 zijn ook te verklaren
door de omvang van de werken en investeringen gerealiseerd door Infrabel met het oog op de modernisering van haar spoorwegnet. De vertragingszones (bron van vertragingen) als gevolg van werkzaamheden zijn eveneens gestegen met 8,9% gedurende het 1^e semester van 2006 in vergelijking met het 1^e semester van 2005, waar er ook al een toename viel te constateren. Vaak zijn de vertragingen de prijs die moet worden betaald voor de modernisering van het spoorwegnet en een betere stiptheid in de toekomst. Een van de beste resultaten in Europa

Het Belgische spoorwegnet lijft een van de meest performante in Europa op vlak van stiptheid. De resultaten zijn merkelijk beter in vergelijking met die van de Duitse en Franse spoorwegen. Hier zijn de resultaten van de naburige netten (% van de treinen op tijd of met een vertraging minder dan of gelijk aan 5 minuten) zonder neutralisatie:

Nederland

93,4%

België

91,9%

Frankrijk

82,6% (1)

Duitsland

76,6% (1)

(1) Resultaten grote lijnen

Infrabel neemt sterke maatregelen om de stiptheid te ondersteunen

Ondanks het feit dat de stiptheid op het Belgische spoorwegnet sterk wordt beïnvloed door een aantal uitzonderlijke gebeurtenissen, heeft het directiecomité van Infrabel, sinds begin 2006, een hele reeks maatregelen genomen om de stiptheid te verbeteren. Specifiek voor dit doel heeft het directiecomité een bijkomend budget van 8 miljoen euro uitgetrokken voor het jaar 2006:

* 4 miljoen euro zal worden ingezet voor specifieke maatregelen met het oog op de ondersteuning van lopende of reeds voorziene investeringen;

* 3 miljoen euro zal worden gewijd aan een technisch verbeteringsprogramma met als doel de modernisering van een aantal kleine uitrustingen die een impact kunnen hebben op de stiptheid, en dit vooral in en rond Brussel;

* 1 miljoen euro zal worden toegewezen aan de oprichting van technische ploegen die stand by zal zijn voor snelle tussenkomsten in geval van incidenten.

* De stiptheid is steeds het eerste discussiepunt op elk directiecomité van Infrabel. Het comité maakt wekelijks een diepgaande analyse van de resultaten van de voorbije week en een gedetailleerde analyse van alle feiten met meer dan 300 minuten vertraging. Bovendien volgt het directiecomité systematisch en nauwgezet alle lopende en toekomstige actiepunten op en neemt nieuwe beslissingen indien nodig.

* Iedere morgen houdt de directie Netwerk van Infrabel een volledige debriefing van de voorbije twee piekmomenten, verspreidt ze de verslagen over de incidenten en ontwikkelt ze progressieschemas en coachingprogrammas voor het personeel. Deze inspanningen gebeuren in nauwe en permanente samenwerking met de operatoren, onder meer binnen de NMBS-Groep.

* Andere maatregelen om de inspanningen met betrekkingtot de stiptheid te verhogen, zullen tijdens de komende weken door het directiecomité van Infrabel worden voorgesteld. Meer dan ooit zal de stiptheid in 2006 een absolute prioriteit voor Infrabel blijven.

Het zijn maatregelen die kunnen bijdragen tot een verbetering van de situatie op het Belgische spoorwegnet, maar de resultaten hiervan zullen pas merkbaar zijn vanaf het volgende jaar.

""