Ingezonden persbericht

MADE-BY introduceert herkenningteken
Blauwe knoop maakt duurzame kleding herkenbaar

Op woensdag 6 september introduceert MADE-BY in Amsterdam de blauwe knoop, het nieuwe herkenningsteken van duurzaam geproduceerde mode. Tijdens de feestelijke lancering zullen een aantal bekende Nederlanders, waaronder Dolf Jansen, Cees Geel en Barbara de Loor, plaatsnemen achter een naaimachine om het blauwe knoopje op de kleding van het winkelend publiek te naaien.

Herkenbaarheid. Uit onderzoek van het modevakblad Textilia blijkt dat maar liefst 78% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat hun kleding op een maatschappelijk verantwoordelijke manier is gemaakt. Bij het kiezen van kleding blijkt echter moeilijk te achterhalen hoe de kleding geproduceerd is. Het blauwe MADE-BY knoopje moet hier verandering in brengen: de kledingmerken die aangesloten zijn bij MADE-BY bevestigen het knoopje in hun kledingstukken zodat de consument weet dat deze oké zijn. Daarnaast kan de consument het knoopje op elk willekeurig kledingstuk naaien als een statement waarmee men zegt "Ik vind het belangrijk dat bij de productie van kleding zorgvuldig wordt omgegaan met mens en milieu".

Directeur Mark Huis in 't Veld: 'Steeds meer merken doen iets met duurzaamheid, maar de consument heeft vaak geen idee welke merken dat zijn. In kleren ontbreekt elke informatie. Een carelabel zegt iets over de kwaliteit van het product maar niks over de kwaliteit van het productieproces. Ons knoopje doet dat wel. Als je het ziet, dan weet je dat het goed zit.'

Merken. Het door ontwikkelingorganisatie Solidaridad opgerichte MADE-BY label heeft als doel de markt voor duurzaam geproduceerde kleding te vergroten. Eind 2004 startte MADE-BY met twee merken: Kuyichi en Imps&Elfs. Inmiddels zijn er zestien merken bij MADE-BY aangesloten, waaronder Bart's, Kidscase en M'Braze, de T-shirtlijn die in samenwerking met de Bijenkorf is geproduceerd.

Transparantie. Kledingmerken die zich aansluiten bij MADE-BY maken zo veel mogelijk gebruik van biologische katoen en werken waar mogelijk samen met fabrieken met goede arbeidsomstandigheden. Huis in 't Veld: 'Beweren dat je goed bezig bent is niet genoeg. Om geloofwaardig te zijn is het noodzakelijk openheid van zaken te geven. Wie claimt goed bezig te zijn, moet dat kunnen laten zien.' Omdat transparantie cruciaal is, heeft MADE-BY het eerste track & trace systeem in de mode opgezet. Aan de hand van een code in het kledingstuk kan de consument met enkele muisclicks de herkomst van het kledingstuk achterhalen en zien door wie het kledingstuk gemaakt is.

----------