International Film Festival Rotterdam


PERSBERICHT 6 september 2006


* Nieuwe initiatieven filmfestival Rotterdam naar filmindustrie
* IFFR benoemt Marnix van Wijk tot Head of International PR

Het International Film Festival Rotterdam gaat zijn service naar de internationale filmindustrie uitbreiden. Dit houdt onder meer in: de oprichting van een Sales Club; uitbreiding van de bemiddelende en consulterende rol van het Film Office; een verbeterd accreditatiesysteem voor gasten uit de filmindustrie en regelmatiger toezending van TigerTopics, de digitale nieuwsbrief van het IFFR voor de filmindustrie.

Festivaldirecteur Sandra den Hamer maakt verder bekend dat Marnix van Wijk, voorheen werkzaam bij Fortissimo Films als VP of Marketing & Festivals, door het IFFR is aangenomen om het uitgebreide serviceprogramma te coördineren en produceren.

Sinds de oprichting heeft het International Film Festival Rotterdam een actieve rol gespeeld bij het ondersteunen van onafhankelijke filmkunst. Al tijdens de eerste edities was het festival veel meer dan een serie nieuwe films. De door het festival opgerichte CineMart en het Hubert Bals Fonds zijn uitgegroeid tot - internationaal vele malen gekopieerde
- instrumenten die op effectieve wijze ten dienste staan van de onafhankelijke en creatieve filmmakers. Het IFFR staat bekend als 'the supportive festival'.

CineMart is de grootste markt in zijn soort en het Hubert Bals Fonds heeft aan meer dan 600 films een bijdrage geleverd. 80% hiervan is gerealiseerd of momenteel in productie. Het festival ontvangt inmiddels elke editie 3.000 filmprofessionals en journalisten. Terwijl een groot publiek de officiële festivalselectie bezoekt, worden de filmprofessionals bedient met de diensten van het Film Office, de filmvertoningen voor pers en industrie en een zeer uitgebreide videotheek. Met 25 jaar expertise in het initiëren van filmprojecten en in de ondersteuning van films in hun daaropvolgende carrière, gaat het International Film Festival Rotterdam het serviceprogramma naar de filmindustrie versterken.

Deze stap houdt in dat het International Film Festival Rotterdam de service naar de industrie uitbreidt. Tijdens de komende festivaleditie (24 januari tot en met 4 februari 2007) wordt de Sales Club gelanceerd als ontmoetingsplek en 'high service platform'. Ook wordt een nieuw systeem van industrie-accreditaties ingevoerd dat beter tegemoet komt aan de wensen van aanbieders en kopers gespecialiseerd in onafhankelijke cinema. De service die al tijdens de vorige editie door het Film Office werd geboden zal verder worden uitgebreid. Tenslotte krijgt de digitale nieuwsbrief TigerTopics, gericht op de filmindustrie, een hogere verschijningsfrequentie. De nieuwsbrief wordt verzonden aan het omvangrijke netwerk van professionele festivalcontacten. Het festival streeft ernaar ook de nieuwe initiatieven nauw te laten aansluiten bij het kenmerk van het IFFR: informeel maar effectief.

Marnix van Wijk was VP of Marketing & Festivals bij Fortissimo Films, waar hij in september 1997 als stagiair begon. Tijdens zijn negenjarige aanstelling bij deze bekende sales agent, was hij verantwoordelijk voor festivalboekingen, voorbereiding van filmmarkten, marketing en publiciteit.

In deze periode heeft Marnix grote kennis van de filmindustrie en een uitgebreid netwerk van festivaldirecties en -programmeurs, distributeurs, producenten en filmmakers opgebouwd. Voor Fortissimo Films werkte hij aan de internationale lancering van films als CANDY van Neil Armfield (Berlijn), THE TULSE LUPER SUITCASES van Peter Greenaway (Cannes, Venetië en Berlijn), KEN PARK van Larry Clark & Ed Lachman (Venetië), MYSTERIOUS SKIN van Gregg Araki (Venetië), IN THE MOOD FOR LOVE en 2046 van Wong Kar Wai (Cannes), COFFEE AND CIGARETTES van Jim Jarmusch (Venetië).

Marnix bezocht acht edities van Cannes, Berlijn en Venetië. Hij had zitting in het panel 'Film Festivals: A User's Guide' van het London Film Festival in 2003 en reisde naar, onder meer, de festivals van Karlovy Vary, Valladolid, Films from the South (Oslo), Chicago en Filmart (Hong Kong).

(einde persbericht)

Noot aan de redactie (