Ingezonden persbericht


Amsterdam Baroque Orchestra met werk van Haydn en Händel Donderdag 7 september 20.00 uur

Nederland is een aantal ensembles rijk, die ook internationaal toonaangevend zijn, zoals het Schönberg/Asko Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw op het gebied van de nieuwe muziek (zie 11 april), het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen (zie 15 oktober) en het Amsterdam Baroque Orchestra op het gebied van de barok en later. In Nederland zelf zijn ze echter slechts hoogstzelden te beluisteren en lijkt het wel of hier geldt: uit het gezicht (of gehoor), uit de gedachten. Zeer ten onrechte. Wie bijvoorbeeld een gids met recente c.d.-recensies opslaat (uit Engelse, dus onverdachte hoek, immers het land van Trevor Pinnock, Andrew Manze, Richard Egarr en Christopher Hogwood), komt al snel tot de conclusie dat met name het orkest van Ton Koopman bijna zonder uitzondering als de beste uit de bus komt in vertolkingen van Bach tot Haydn. Koopman's authentieke benadering zal daaraan meewerken, maar vooral het transparante geluid van zijn orkest en de dynamische tempi, die hij hanteert. Echt een orkest om maar snel te vergeten, maar niet heus. MuziekPodium Zeeland stelt zich ten doel dit soort orkesten met een jaarlijkse regelmaat naar Zeeland te halen, in de stille en uitgesproken hoop dat het Zeeuwse publiek dit gebaar naar waarde weet te schatten. Op het programma staan werken van Haydn, o.a. Symphonie nr. 83, en Händel, waarbij in het gros van de gevallen de leider van het orkest, Ton Koopman, in staat gesteld wordt zijn grote gaven op het orgel te etaleren. De thuisblijvers hebben ongelijk.

(Klassiek)

Toegang 20 euro Donateurs 16 euro