Gemeente 's-Hertogenbosch

Nieuw fietsplan draagt bij aan verbetering fietsklimaat den Bosch

Fietsersbond onderzoekt o.a. verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, routes en comfort

's-Hertogenbosch wil een aantrekkelijke stad voor fietsers worden. Daarvoor moet nog veel gebeuren, maar de eerste stappen zijn gezet. De maatregelen staan beschreven in een "Fietsplan in uitvoering". Met de introductie van dit plan wil 's-Hertogenbosch duidelijk maken dat de stad hard werkt aan een verbetering van het fietsklimaat. Vooruitlopend op het nieuwe fietsplan start de Fietsersbond met een grootschalig onderzoek in de stad. Dit onderzoek maakt deel uit van de Fietsbalans die de Fietsersbond voor de tweede keer voor 's-Hertogenbosch ontwikkelt.

In Hintham zijn bijvoorbeeld de vrijliggende fietspaden in asfalt uitgevoerd en op dit moment wordt er gewerkt aan de fietsroute tussen Maaspoort en het Heetmanplein. De vrijliggende fietspaden worden verbeterd en de parallelwegen worden omgebouwd tot fietsstraten. Dat zijn straten waar auto's én fietsers gebruik van mogen maken, maar ze hebben het uiterlijk van een fietspad. De auto moet er zich als het ware `te gast' voelen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. De verbetering van deze fietsroute is één van de vele fietsmaatregelen die de komende jaren in 's-Hertogenbosch uitgevoerd zullen worden.

Fietsnetwerk
Een belangrijk onderdeel van het "Fietsplan in uitvoering" is de realisatie van een nieuw fietsnetwerk. Zes routes uit dit fietsnetwerk vormen letterlijk en figuurlijk het sternetwerk van de stad. Dit zijn de belangrijkste fietsroutes waar snel, veilig, comfortabel zonder oponthoud gefietst moet kunnen worden. Het sternetwerk bestaat uit routes tussen enerzijds de binnenstad en anderzijds Maaspoort, De Groote Wielen, Rosmalen, Zuid, Vught en West. Maatregelen aan deze sternetroutes krijgen volgens de gemeente de allerhoogste prioriteit. Zo zal er volgend jaar gewerkt worden aan de route naar Maaspoort: het eenrichtingsfiets-pad aan de oostzijde van de Rompertsebaan zal verbreed worden tot een tweerichtingsfiets-pad en het fietspad in de Hengmeng wordt geasfalteerd. Daarna is de fietsroute naar Rosmalen aan de beurt. Het fietspad langs de Stadionlaan zal parallel aan het spoor over de A2 helemaal doorgetrokken worden tot aan het fietspad bij het Rodenborchcollege in Rosmalen. Hierdoor ontstaat er een snelle en comfortabele fietsverbinding tussen Rosmalen en 'sHertogenbosch. In 2010 moet het gehele sternetwerk gerealiseerd zijn.

Onderzoek Fietsersbond
De realisatie van het sternetwerk is nog maar een klein deel van alle fietsmaatregelen die de gemeente voor ogen heeft om het fietsklimaat te verbeteren. Volgend jaar wil de gemeente een geheel nieuw fietsplan ontwikkelen waarin alle maatregelen zijn opgenomen. Vooruitlopend op het nieuwe fietsplan start de Fietsersbond vandaag met een grootschalig onderzoek in de stad. Dit onderzoek maakt deel uit van de Fietsbalans die de Fietsersbond voor de tweede keer voor 'sHertogenbosch ontwikkelt. In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste onderzoek en wordt bekeken welke vooruitgang er geboekt is. Daarbij gaat het onder andere om de verkeersveiligheid, het fietscomfort en de directheid van de routes.

Luchtkwaliteit
Het onderzoek is echter uitgebreid met drie nieuwe aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik. Voor het meten van de luchtkwaliteit is speciale apparatuur ontwikkeld voor op de fiets en voor in de auto. De Fietsersbond wil onderzoeken of er verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets en op verschillende plaatsen in de gemeente. Tevens wil de Fietsersbond laten zien hoe de lucht op fietsroutes kan verbeteren als meer mensen de fiets pakken in plaats van de auto, of als de routes worden gewijzigd.

Fietsstad
Fietsbalans-2 bezoekt dit jaar elf gemeenten. De gemeenten ontvangen allemaal een uitgebreide rapportage en een set concrete aanbevelingen. Daarna zal het onderzoek jaarlijks in 20 nieuwe gemeenten worden gedaan. Tevens wordt in 2007 voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2003) deze eretitel. Bij de beoordeling van Fietsstad 2007 wegen luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten extra mee.