Ingezonden persbericht


Dagbladen sluiten zich via Cebuco aan bij STIR

Het bereik van dagbladen is meer dan alleen de papieren krant. De dagbladsites zijn een volwassen medium die de dagbladen een heel nieuw speelveld bieden, met vooral een toename in het bereik, bij bestaande maar ook bij nieuwe doelgroepen. Om dit bereik op een door de markt geaccepteerde manier inzichtelijk te maken heeft Cebuco besloten deze markt beter in kaart te brengen door zich aan te sluiten bij STIR.

Bereik is een van de belangrijke indicatoren van de performance van een mediumtype, het geeft immers, anders dan bij oplage, aan hoeveel mensen daadwerkelijk met het medium in contact komen. STIR is inmiddels een algemeen geaccepteerde standaard voor internet bereiksonderzoek. Een aantal leden van Cebuco is al vertegenwoordigd in STIR. Cebuco heeft het initiatief genomen om alle dagbladsites te laten meten. "Het wordt reuze interessant om te zien hoe populair dagblad sites zijn en door wie deze bezocht worden," zegt Erik Grimm, hoofd onderzoek Cebuco."Maar het wordt nog interessanter wanneer we ook uitspraken kunnen doen over het gezamenlijke bereik van zowel de krant als de internetsite. Onderzoek uit België heeft aangetoond dat er een hoge mate van loyaliteit aan de dagbladmerken bestaat. Met andere woorden een krantenlezer is snel geneigd ook de website van zijn eigen titel te bezoeken. Eigen onderzoek van een aantal Nederlandse dagbladen toont overigens ook aan dat er naast de bestaande lezer een heel nieuw en vaak jonger publiek wordt aangetrokken. Voor een adverteerder bieden de dagbladsites dus de mogelijkheid om enerzijds uitingen in een ander Umfeld nogmaals onder de aandacht te brengen en anderzijds hiermee additioneel bereik te krijgen." Om dit soort uitspraken beter te kunnen onderbouwen zullen de print (NOM) en internet (STIR) bereiksonderzoeken beter op elkaar afgestemd moeten worden. Cebuco zal STIR en NOM vragen extra aandacht aan de samenwerking te besteden zodat nog volgend jaar flinke stappen gezet kunnen worden.

Vanaf november kunnen we de eerste cijfers en rapporten verwachten. Cebuco zal deze cijfers op regelmatige basis communiceren, ook worden ze gepubliceerd op www.cebuco.nl.

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.