Consumentenbond

Internetbellen: tevredenheid maar ook problemen Consumentenbond opent meldpunt 'Klachten over internetbellen'

De meerderheid van de internetbellers is over het algemeen tevreden. Maar vooral bij het installeren, maar soms ook bij de kwaliteit van de verbinding lopen mensen wel degelijk tegen problemen aan. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die voor meer helderheid over het aanbod pleit. Vandaag opent de bond een klachtenmeldpunt.

Meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens belt inmiddels via internet; een `booming business' dus. Hoe het is gesteld met de kwaliteit van de verbindingen, kon tot nu toe niemand zeggen. Voor consumenten is het dus een lastige afweging: zeg ik mijn vaste telefoon bij KPN op en stap ik over op het relatief goedkope internetbellen, of niet? De Consumentenbond heeft daarom een enquête gehouden onder internetbellers, waaraan 1.500 mensen hebben meegedaan. De resultaten van dit onderzoek publiceert de bond vandaag in zijn tijdschrift de Digitale Consument.

De meeste ondervraagden vinden de gesprekskwaliteit in het algemeen niet verschillen van de oude situatie. Maar één op de vijf mensen merkt wel een verslechtering van de kwaliteit. Van alle ondervraagden vindt 8% dat storend. De helft heeft recentelijk een keer of vaker een slechte kwaliteit ondervonden. Ook constateert een derde dat de verbinding vaker dan vroeger niet tot stand komt of tijdens het gesprek wordt verbroken. Het installeren verloopt lang niet altijd vlekkeloos.

Opmerkelijk is dat het vaker misgaat als juist wél een monteur is ingehuurd. En als het misgaat, gaat het ook écht goed mis: mensen zitten dan bijvoorbeeld maanden zonder telefoon. 14% heeft zelfs spijt van zijn overstap. Tot slot, de verschillen tussen de aanbieders van internettelefonie zijn significant groot: sommigen scoren boven het gemiddelde, anderen scoren daar duidelijk onder.

De Consumentenbond opent vandaag - naast zijn telefonische advieslijn
- via zijn website het meldpunt 'Klachten over internetbellen'. Gezien de stormachtige groei van internettelefonie wil de bond de vinger aan de pols houden en zal zo nodig in actie komen.

Verder pleit de bond ervoor dat de aanbieders in hun uitingen duidelijk maken wat mensen kunnen verwachten als ze instappen: krijgen ze wel of niet dezelfde mogelijkheden en kwaliteit als bij de vaste telefonie van KPN?

Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl