Ingezonden persbericht


Halfjaarresultaten 2006 en strategisch overzicht activiteiten van de Groep

Sterke groei van de resultaten in de eerste helft van 2006

? Resultaat voor belastingen: 282 ME, +36,7%
? Netto resultaat, aandeel van de Groep: 241 ME, +54,3%

? Netto winst per aandeel: 1,06 E, +47,2%

? Prognose resultaat voor belastingen over het hele jaar: 680 à 700 ME, +20%

|(in miljoen euro)                 |Juni 2005   |Juni 2006  |Verschil|
|                                  |Pro forma   |           |        |
|                                  |(1)         |           |        |
|Omzet                             |3 404       |3 690      |+8,4%   |
|EBITDAR (2)                       | 864        |969        |+12,1%  |
|Winst vóór belastingen en         |206         |282        |+36,7%  |
|buitengewone lasten:              |            |           |        |
|Netto resultaat, aandeel van de   |156         |241        |+54,3%  |
|Groep                             |            |           |        |

1. (1) Overeenkomstig de IFRS-normen wordt het netto resultaat van Carlson Wagonlit Travel in 2005 en 2006 gepresenteerd bij de winst vóór belastingen en buitengewone lasten, onder een speciale post "Resultaat van niet-aangehouden activiteiten".
2. (2) De EBITDAR omvat de exploitatiekosten en -inkomsten (vóór huren, afschrijvingen en voorzieningen, financieel resultaat en belastingen).

De geconsolideerde omzet van Accor steeg de eerste helft van 2006 met 8,4% (gerapporteerd). De goede prestaties over alle activiteiten en in alle regio's blijken uit de like-for-like toename van 6,0%.

De EBITDAR van de Groep bedroeg 969 miljoen euro, een stijging van 12,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EBITDAR marge vertegenwoordigt 26,2% van de omzet, tegen 25,4% in de eerste helft van 2005. Deze gerapporteerde stijging van 0,8 punten (1,0 punt op like-for-like basis) is het gevolg van een sterke groei van de twee kernactiviteiten van de Groep. De EBITDAR marge steeg bij de Hotels op like-for-like basis met 1,1 punt en weerspiegelt de aanzienlijke verbetering van de marges in het hoge en middensegment in Europa zonder Frankrijk (+2,0 punten like-for-like) en de economy hotels in de Verenigde Staten (+2,5 punten like-for-like). Bij de Diensten bedroeg de EBITDAR over het eerste halfjaar 40,6%, een like-for-like stijging van 1,8 punten, die de uitstekende prestaties van deze activiteit op alle markten bevestigt. De winst vóór belastingen en buitengewone lasten steeg de eerste helft van 2006 met 36,7% tot 282 miljoen euro.

Het netto resultaat, aandeel van de Groep bedroeg 241 miljoen euro, een stijging van 54,3% ten opzichte van de eerste helft van 2005. De opbrengst van de verkoop van 68 hotels aan Foncière des Murs (129 miljoen euro) is hierin opgenomen. Evenals bij de eerste transactie in juni 2005 had de verkoop tot doel de volatiliteit van het resultaat van de Groep te verminderen door te werken met huren die gebaseerd zijn op een percentage van de omzet, zonder gegarandeerd minimum.

Als gevolg hiervan steeg het netto resultaat per aandeel met 47,2% tot 1,06 euro tegen 0,72 euro in de eerste helft van 2005, bij een gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen van 228.278.721 in het eerste halfjaar.

De netto schuld van de Groep bedroeg op 30 juni 2006 1.248 miljoen euro. In de cash flow van de eerste zes maanden was met name 892 miljoen euro uit de verkoop van activa opgenomen. Deze verkoop was het gevolg van de strategie van de groep om te focussen op Diensten en Hotels, en van het beleid inzake het management van het hotelvastgoed. Het aandelenkapitaal daalde met 262 miljoen euro doordat 5.714.500 aandelen werden ingetrokken in het kader van het aandelenterugkoopprogramma dat Accor in mei 2006 in gang heeft gezet om de aandeelhouders te laten profiteren van de goede vooruitzichten van de Groep.

De belangrijkste financiële ratio's zijn in de eerste helft van 2006 verbeterd en weerspiegelen de sterkere financiële positie van de Groep. Op 30 juni 2006 bedroeg de verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen 31 %. De ratio kasstroom uit operationele activiteiten / aangepaste netto schuld bedroeg op 30 juni 2006 18,5% tegen 15,5% eind juni 2005.. Het rendement op investering (ROI) stijgt gestaag en bedroeg op 30 juni 2006 11,0 % tegen 10,3 % op 30 juni 2005.

Vooruitzichten voor 2006

In juli en augustus 2006 steeg de totale RevPar in de hotels in het hoge en middensegment in Europa met 10,4%, in de economy hotels in Europa met 6,3% en in de economy hotels in de Verenigde Staten met 3,6%. In dezelfde periode steeg de omzet van de Diensten op like-for-like basis met 15,6 %.

In augustus 2006 verkocht de Groep het 50%-belang in Carlson Wagonlit Travel voor 365 miljoen euro.

Op 6 september 2006 was 80% van aandelenterugkoopprogramma reeds uitgevoerd. Het totale effect hiervan op de netto schuld en het eigen vermogen bedraagt 407 miljoen euro. De Groep wil het volledig programma, waarmee 500 miljoen euro gemoeid is, vóór eind 2006 afgerond hebben.

Over het hele jaar 2006 streeft de Groep naar een winst vóór belastingen en buitengewone lasten van 680 miljoen tot 700 miljoen euro, een stijging van meer dan 20% ten opzichte van 2005 (569 miljoen euro).

Strategisch overzicht van de activiteiten van de Groep

Focus op twee groeiende kernactiviteiten: Hotels en Diensten

VERDERE AFSTOTING van niet-strategische participaties voor meer dan 500 ME in 2007-2008

DIENSTEN:

? Positionering van "Ticket" als paraplumerk

? Handhaving van de organische groei op 8% tot 16% per jaar

? 500 miljoen euro uitbreidingsinvesteringen tegen het jaar 2010

HOTELS:

|? Creëren van een nieuw, niet   |? Versnelde verkoop van vastgoed voor   |
|gestandaardiseerd               |meer dan 3,2 miljard euro* tegen eind   |
|twee-sterrenmerk in Europa      |2008                                    |
|? Herpositionering van de       |? Lancering van drie                    |
|Sofitel hotels                  |exploitatieprojecten in Europa          |
|? Herlancering van de merken    |? Bevestiging van de opening van 200.000|
|Formule 1, Ibis en Novotel      |kamers, een investering van 2,5 miljard |
|                                |euro tegen 2010                         |
|? Strategische herziening van   |* Waarvan 1,6 miljard euro in contanten |
|Red Roof Inn                    |en 1,6 miljard euro als niet in de      |
|                                |balans opgenomen verplichtingen.        |
De Raad van Bestuur heeft de uitgebreide strategische herziening die door de Directie is uitgevoerd goedgekeurd. De Groep richt zich nu op de twee kernactiviteiten Hotels en Diensten, en zet de verkoop van niet-strategische activa voort.

Voor wat betreft de DIENSTEN streeft de Groep naar versterking van zijn positie als wereldwijd marktleider, door producten met een sterk innovatief karakter samen te brengen onder het paraplumerk "Ticket".

Er zijn vier belangrijke stimulansen voor de organische groei van deze activiteit: vergroting van het marktaandeel, verbreding van het aanbod, internationale afzet van producten en betreden van markten in andere landen. De Diensten zouden een organische groei (zonder aankopen en wisselkoerseffecten) kunnen realiseren van 8% tot 16 % per jaar.

Ook externe groei is een belangrijke stimulans voor de toekomstige uitbreiding van de Diensten. In dit kader is Accor voornemens de komende vijf jaar 500 miljoen euro in deze activiteit te investeren voor de verwerving van marktaandelen of know-how. Hierdoor zouden de Diensten nog eens met 5% per jaar kunnen groeien.

Voor wat betreft de HOTELS heeft de Groep de ambitie om in de vijf continenten marktleider te worden in het segment van de economy en middenklasse hotels en een zeer belangrijke speler in het hoge segment, door bevordering van de know-how en aanpassing van de exploitatiemethoden.

Zo wil Accor via een nieuwe marketingaanpak de merkenportefeuille een nieuwe impuls geven. In Europa wordt een nieuw, niet-gestandaardiseerd twee-sterrenmerk in het leven geroepen, dat al in 2007 in Frankrijk aan franchisenemers zal worden aangeboden. In het hoge segment wordt het merk Sofitel opnieuw gepositioneerd. Tot slot zal Accor in het segment van de economy en middenklasse hotels via innovatie en een nieuw design de merken Formule 1, Ibis en Novotel opnieuw worden gepositioneerd.

In de Verenigde Staten heeft Accor besloten tot een strategische herziening van Red Roof Inn.

Ook versnelt de groep het programma voor de verkoop van hotelvastgoed. Nadat in achttien maanden 261 hotels zijn verkocht voor meer dan 1,6 miljard euro (waarvan 725 miljoen in contanten), komt de Groep met een programma voor de verkoop van 535 hotels waardoor tegen 2008 nog een extra bedrag van 3,2 miljard euro kan worden vrijgemaakt (waarvan meer dan 1,6 miljard euro in cash).

In Europa wordt gewerkt aan een actieplan rond 3 exploitatieprojecten, dat niet alleen beoogt de winstgevendheid van de hoteleenheden te vergroten, met name op de twee grote Europese markten Frankrijk en Duitsland, maar ook die van de ondersteunende functies. De Groep verwacht dat hierdoor de winst vóór belastingen tegen 2008 meer dan 60 miljoen euro hoger zal zijn.

Ter ondersteuning van de uitbreiding zal de wereldwijde operationele organisatie worden ingericht rond acht centers of excellence. Op deze wijze komt een uniek systeem tot stand voor het delen van know-how, dat onmisbaar is voor een snellere implementatie van het beleid inzake management- franchisecontracten.

Accor bevestigt dat er in de periode 2006-2010 200.00 nieuwe kamers bij zullen komen, waarvan 51% in het economy segment en 34% in het middensegment. Meer dan twee derde van deze nieuwe kamers zal geëxploiteerd worden op basis van management- en franchisecontracten. Het uitbreidingsplan is geconcentreerd op de opkomende landen in het Midden-Oosten, Latijns Amerika en de zogenaamde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China, waar bijna 50% van de nieuwe kamers geopend zal worden). Met het uitbreidingsplan is tussen 2006 en 2010 een investering van 2,5 miljard euro gemoeid, met een beoogde ROI van 15%. De helft van de investeringen vind plaats in Europa en 44% in de opkomende landen.

De Groep zet de afstoting van niet-strategische belangen voort. Er is reeds voor meer dan 600 miljoen euro aan activa verkocht. In de eerste helft van 2006 werden de belangen in Compass en Club Méditerranée van de hand gedaan, en vervolgens in augustus 2006 het belang in Carlson Wagonlit Travel. Verdere verkopen van niet-strategische participaties, voor een bedrag van meer dan 500 miljoen euro, staan op het programma voor 2007-2008. De opbrengst van deze verkopen zal aan de aandeelhouders worden uitgekeerd. De contanten die voortvloeien uit de verkoop van vastgoed worden in eerste instantie bestemd voor investeringen in nieuwe projecten. Eventuele resterende gelden kunnen aan de aandeelhouders worden uitgekeerd zolang als de Groep hiermee de BBB-rating kan behouden.

*****

Contactpersonen

Armelle Volkringer Eliane Rouyer
Directeur Communicatie Directeur Investor relations en Externe betrekkingen en financiële communicatie Tel. : +33 (0)1 45 38 84 85 Tel. : +33 (0)1 45 38 86 26

Arnaud Leblin Anthony Pallier
Hoofd Persafdeling Investor relations

Tel. : +33 (0)1 45 38 84 85 Tel. : +33 (0)1 45 38 86 33

Meer informatie over Accor is beschikbaar op: www.accor.com

De kasstroom uit operationele activiteiten is de kasstroom uit operationele activiteiten vóór buitengewone lasten en de mutatie werkkapitaal. De ratio kasstroom uit operationele activiteiten / aangepaste netto schuld wordt berekend volgens de methode van de belangrijkste rating agencies. De netto schuld wordt aangepast op basis van de 8% correctie op de toekomstige minimum huren en de kasstroom wordt gecorrigeerd met de afschrijvingen op deze huren. EBITDA als een percentage van de bruto waarde van de vaste activa, verhoogd met de behoefte aan werkkapitaal.