Deze week in FEM Business: Windstilte

De duurzame energiesector heeft een veelbelovende toekomst, maar kan nog niet zonder steun. Als enige Europese land stopt Nederland nu plotseling de subsidie op dergelijke energie. De bedrijven die erin hebben geïnvesteerd dreigen nu kapot te gaan. En dat is jammer, want er zitten enkele heel interessante ondernemingen tussen.

Plus: Den Haag moet nu eindelijk eens een samenhangend energiebeleid formuleren.

Herrezen uit de puinhopen van 9/11
Het Amerikaanse effectenhuis Cantor Fitzgerald verloor vijf jaar geleden 658 medewerkers toen een Boeing zich in zijn kantoor in het World Trade Centre boorde. Enkelen overleefden. Hun zeer persoonlijke verhaal over de wederopbouw van hun onderneming kan niet met droge ogen worden gelezen.

Kaartenmakers op ramkoers
Het Amerikaanse Navteq en het Nederlands-Belgische Tele Atlas zijn de enige relevante fabrikanten van digitale routekaarten. Maar ze zitten elkaar in de weg. Met een prijzenoorlog dreigen ze elkaar kapot te maken.

Uitgerangeerde Shell-man stapt in olie
Voormalig Shell-bestuurder Walter van de Vijver kan het boren naar olie niet laten. Hij is betrokken bij een bedrijf dat een methode heeft ontwikkeld om toch nog olie uit opgegeven bronnen te pompen. Geheim is het allemaal nog wel. "Je gaat hier toch niet over schrijven...?”

SOX stinkt
De kosten van Sarbanes-Oxley zijn hoog, dat weten we. De verborgen kosten zijn nog hoger. Toch heeft de wetgeving Nederlandse ondernemingen gedwongen hun financiële organisatie onder de loep te nemen en te verbeteren.

Tussenstand Executive Car of the Year 2006

* Maserati Quattroporte

* Lancia Thesis

* Volvo S80

Verder in dit nummer:
> electrodetailhandel zoekt naar vernieuwing
> Executive Car of the Year: Lancia Thesis is een elegant alternatief > Paul Frentrop: verontwaardiging over 'sprinkhanen' klinkt hol

Informatie: Arne van der Wal 06 22 31 37 18

Meer informatie: 020 - 515 98 52 / 06-22313718