VVD


7-9-2006

VVD wil regeling MEP gedupeerden

De VVD heeft herhaaldelijk gewaarschuwd dat de MEP regeling - ook financieel - niet deugt. Het is daarom zuur dat de wal het schip nu moet keren.

Zuur, maar wel noodzakelijk. Maar de VVD vindt dat Minister Wijn wel een regeling moet treffen voor gedupeerden die onevenredig hard worden getroffen. In ieder geval voor kleinere bedrijven - met name in de land- en tuinbouw - die dreigen om te vallen of in grote financiële problemen dreigen te raken. De VVD wil dat de Minister snel in kaart brengt voor wie een regeling moet worden getroffen, en welke kosten daarmee zijn gemoeid. Bovendien wil de VVD dat de Regering de problematiek zo ruimhartig mogelijk - ook financieel - benadert.

Hieronder treft u de bijdrage van Paul de Krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt.

Net zoals veel mensen was de VVD fractie verrast door het besluit van Minister Wijn om de MEP met onmiddellijke ingang te bevriezen. Ik heb nog nooit mijn mailbox zo snel vol zien lopen met mails als over dit besluit.

De reacties zijn ook volstrekt begrijpelijk. Herhaaldelijk heeft Minister Veerman in debatten in de Kamer opgeroepen om te investeren in bijvoorbeeld bio-gas installaties. Nog bij de opening vorige maand van een biovergistingsinstallatie in Sterksel herhaalde hij het belang van investeringen in duurzaamheid en opende hij vol trots de installatie. De voorganger van Minister Wijn noemde zich de tweede milieuminister van Nederland. En uit de mond van deze Minister konden we vorige maand nog optekenen dat `het Kabinet onderschrijft dat consistentie en continuïteit in het beleid nodig zijn om een optimaal investeringsklimaat te scheppen voor energie-innovatie'. Ja, als verwachtingen vervolgens niet worden waargemaakt dan moet je niet verbaasd zijn als er boze reacties komen. Geen wonder dat de overheid dan het stempel onbetrouwbaar krijgt opgedrukt. Ik heb de indruk dat de Minister die reacties niettemin toch heeft onderschat. Dames en heren Ministers: spiegel mensen geen wereld voor die mooier lijkt dan zij in werkelijkheid is. Het leidt tot ongelukken en frustratie.

De Wijn is dus zuur. Zuur vooral, omdat ikzelf al in 2004 uitdrukkelijk heb gewaarschuwd dat de MEP - om meerdere redenen overigens - niet deugt. Ik citeer letterlijk uit mijn tekst van het algemeen overleg d.d. 27 oktober 2004: `Het is een open-einde regeling zonder plafond. We stevenen af op een volstrekt onbeheersbare uitgavenpost'. Ik neem het het Ministerie van EZ kwalijk dat het steeds te laat reageert. Al eerder moest Minister Brinkhorst plotseling ingrijpen - terecht overigens - om de bouw van miljarden kostende mega-windparken op zee te voorkomen. En nu een tweede ingreep. Hoezo consistentie en continuïteit Minister Wijn?

Dat de kosten keer op keer uit de hand lopen bewijzen de cijfers. Werd in de periode 2003 - 2005 de raming al met zo'n 120 miljoen overschreden, zonder ingrijpen zou daar in de periode van nu t/m 2010 nog eens een kleine 300 miljoen bijkomen. Terwijl er in de actuele raming cumulatief t/m 2010 al een kleine drie miljard aan verplichtingen is aangegaan. Mijn conclusie is dus: het ingrijpen is zuur, maar wel noodzakelijk. Uit de reacties die bij mij zijn binnengekomen duikt het beeld op dat men daar op zichzelf nog wel begrip voor heeft, maar niet voor het feit dat bedrijven of projecten dreigen om te vallen die al verplichtingen zijn aangegaan, een vergunning hebben en als gevolg van de maatregel dreigen om te vallen. Bedrijven dus die onredelijk hard door de maatregel worden getroffen.

Zoals gezegd: ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken geen fan van de MEP-regeling te zijn. Maar met zeggen dat je gelijk had, daar hebben gedupeerden op dit moment natuurlijk helemaal niets aan. Wat er volgens de VVD fractie nu moet gebeuren is dat er zeer snel een gedegen inventarisatie en categorisering wordt gemaakt van alle gedupeerde gevallen. De VVD vindt dat in ieder geval als minimum dat voor bedrijven of projecten die onevenredig hard worden getroffen een regeling moet worden getroffen. In het bijzonder voor kleinere bedrijven, met name in de land- en tuinbouw, die al investeringen hadden gedaan, waarvan de vergunningaanvragen liepen of net waren afgerond, maar de aanvraag nog niet was ingediend. Maar er zijn natuurlijk nog meer categorieën te bedenken, in al die brieven die ik heb gekregen is het voor mij niet mogelijk daar nu apart op in te gaan. Pas wanneer dat haarscherp in beeld is gebracht, kan worden besloten voor welke categorie wel en voor welke geen regeling wordt gemaakt. Pas dan heb je ook een overzicht van de bedragen die daarmee zijn gemoeid. Ik dring er bij de regering op aan - ik benadruk dat - met een open oog en ruimhartig (ook financieel) de zaken te benaderen. Ook snelheid is absoluut geboden, er zijn mensen die echt wakker liggen van de financiële zorgen. Genoeg ambtenaren die dat snel kunnen doen, en als dat niet zo is, dan maakt de Regering die maar vrij. Mijn fractie vind dit echt belangrijk. Vertrouwen verliezen is in een oogwenk gebeurd en kost geen moeite, vertrouwen terugwinnen des te meer. Beste Minister, grijp die kans!

Het tweede dat moet gebeuren is een drastische herziening van de MEP. Ook daar heb ik in het verleden al het één en ander over gezegd. Ik heb aangegeven dat een stimuleringsregeling moet zijn gericht op technologie-ontwikkeling en innovatie, liefst kleinschalig, waarbij via tendering de doelstelling duidelijk is, een zo hoog mogelijk opbrengst wordt gegarandeerd per geïnvesteerde subsidie-euro en de keuze van een technologie aan de markt wordt overgelaten. Maar dit is prioriteit nummer twee. Eerst moet het huidige probleem worden opgelost. Ik begrijp ook dat de Minister dit aan een nieuw Kabinet wil overlaten. Dus ik laat dat punt nu maar verder even liggen, we komen daar op een later tijdstip nog uitgebreid op terug.