LEI

Plantaardige eiwitten kunnen plaats veroveren op menu van bedrijfsrestaurants (Persbericht)

7 sep 2006
Onderdeel: LEI

Plantaardige eiwitproducten kunnen een plaats veroveren op de menukaart van bedrijfsrestaurants, als ze worden gepresenteerd met bijzondere aandacht voor smaak, gezondheid en maatschappelijk verantwoord consumeren. Een deel van de restaurantbezoekers wordt door zo'n 'feel good' positionering beïnvloed, en schuift op van vleesconsumptie in de richting van plantaardige eiwitproducten. Het uitsluitend benadrukken van gezondheidsaspecten heeft minder effect, en het uitsluitend benadrukken van smaakaspecten levert zelfs weinig of geen resultaat op. Dat blijkt uit een testonderzoek door het LEI en de Universiteit van Leiden. Een opvallende uitkomst is dat plantaardige variaties op een vleeshoudend product het in de test beter doen dan compleet nieuwe plantaardige eiwitproducten. Ander consumentenonderzoek leidt vaak tot de conclusie dat een product juist weinig kans maakt als het als vleesvervanger wordt gepresenteerd.

Â

De boodschap: lekker, gezond en goed

Â

Hoe stimuleer je bezoekers van een bedrijfsrestaurant om iets te eten dat is gemaakt uit plantaardige eiwitproducten? Welke boodschap moet je ze doorgeven? Dat was de centrale vraag bij dit onderzoek, dat werd uitgevoerd samen met Schouten Europe BV (producent van plantaardige eiwitten), Sodexho (cateringorganisatie) en DeliXL (horecagroothandel).

In een test in tien bedrijfsrestaurants zijn plantaardige kroketten, hamburgers, ciabattaburgers en pasta's met plantaardig gehakt en ham aan de consument aangeboden. Daarbij zijn verschillende manieren vergeleken om het product te positioneren. Een positionering als gezond product (rijk aan ijzer, goed voor je cholesterol, laag vetgehalte, en aanwezigheid van onverzadigde vetzuren) bleek redelijk succesvol. Maar positionering als Feel Good product werkte beter. Daarbij worden smaak, gezondheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en je lekker voelen allemaal tegelijk benadrukt. Met die boodschap kon een deel van de restaurantbezoekers enthousiast worden gemaakt om het product te proberen en te accepteren. Het werkt het best als de kok of cateringmedewerker zelf zijn verhaal doet. Ook de naam van het product is belangrijk, waarbij het woord 'vegetarisch' beter kan worden vermeden.

In sommige van de restaurants die meededen aan de test heeft de plantaardige kroket en hamburger het vleeshoudende alternatief voor 10 tot 30% verdrongen en is er een constante vraag ontstaan naar deze plantaardige eiwitproducten.

Â


_______________________________________

Rapport 5.06.07: Ketenproject vervanging vleesproducten door plantaardige eiwitproducten in bedrijfsrestaurants