Fractie PvdA Rotterdam

Uit de fractie

Raad neemt motie aan tegen privatisering Schiphol

Do 7 Sep 2006 - Redactie
Raad neemt motie aan tegen privatisering Schiphol

PvdA-woordvoerder Claus Verbrugge: "Privatisering past niet in het streven de positie en de zeggenschap over Rotterdam Airport te versterken, zeker niet de overhaaste beursgang die nu wordt voorgestaan. Wij hebben daarom een motie ingediend waarin wij het college vragen tegen het toelaten van private aandeelhouders te stemmen. Ook willen we een onderzoek hoe de belangen van Rotterdam Airport beter behartigd kunnen worden."
De door de PvdA ingediende motie is aangenomen.

De PvdA stelde begin deze zomer al vragen over het aandelenbezit van de gemeente Rotterdam in Luchthaven Schiphol, waarvan Rotterdam Airport een onderdeel is. In antwoord op die vragen geeft het college aan dat de luchthaven Rotterdam Airport van groot publiek belang is en dat het college zich er voor inzet om het zakelijk karakter van Rotterdam Airport te versterken. Daar is de PvdA heel tevreden mee. Minder blij was zij met het antwoord dat het college de privatisering van de luchthaveninfrastructuur in Nederland niet afwijst. Het college grijpt daarbij terug op een besluit op 22 maart 2001, waarin de raad akkoord gaat met de verkoop van de aandelen Schiphol.

Inmiddels zijn wij in een ander tijdsbestek beland, de fractie van de Partij van de Arbeid was toen al verdeeld, nu is zij unaniem in haar oordeel dat privatisering van de luchthavens in Nederland en die in Rotterdam in het bijzonder niet gewenst is. Claus Verbrugge: "Nimmer is in de afgelopen jaren aangetoond dat de burger van Nederland beter wordt van privatisering van overheidsbedrijven. En hoe kan de zeggenschap over een bedrijf beter geregeld worden dan door middel van het aandeelhouderschap."
"Ook economisch gezien is privatisering en beursgang van Schiphol niet nodig en ongewenst", vervolgt Verbrugge.
"Niet nodig omdat Schiphol voldoende inkomsten genereert om investeringen te financieren en er tal van financiële instrumenten bestaan om pieken in de financieringsbehoefte op te vangen. Sterker nog, Schiphol heeft in de afgelopen jaren zoveel geld verdiend dat een superdividend zonder enig probleem kan worden uitgekeerd."

Monopolie
Het argument van marktwerking geldt niet, Schiphol is de enige vliegveldexploitant van omvang in Nederland, die niet alleen Amsterdam en Rotterdam, maar ook Eindhoven en Lelystad in haar bezit heeft. In Nederland heeft Schiphol een monopolie, en monopolies kunnen maar beter onder directe publieke controle staan .
Verbrugge: "Naast economisch gewin brengt het vliegveld ook lasten met zich mee, lasten in de vorm van geluidshinder en luchtvervuiling, Een publieke aandeelhouder zal zorgvuldiger omgaan met de belangen van de burger dan een private aandeelhouder."