Provincie Overijssel

Resultaten netwerkanalyse gepresenteerd

Gedeputeerde Job Klaasen (verkeer en vervoer) presenteert op donderdag 7 september de uitkomsten van de netwerkanalyse aan de leden van Provinciale Staten en de gemeenteraden van Noord-Overijssel. Minister Peijs nam afgelopen maandag de Netwerkanalyse Noord in ontvangst van gedeputeerde Job Klaasen. Dit is een van de vijf analyses die in Landsdeel Oost zijn uitgevoerd. Het doel van de netwerkanalyses is om te komen tot een samenwerkingsagenda die de bereikbaarheid van de regioâs ten goede komt.

Op grond van de economische toplocaties zijn in de netwerkanalyses belangrijke verbindingen/netwerken geselecteerd. Het totaaloverzicht leidt tot een samenhangend beeld van de belangrijke netwerken in het landsdeel Oost. De belangrijke oost-westverbindingen (Randstad â Ruhrgebied) worden voor het (vracht)autoverkeer gevormd door de A15, A12, A1 en A28. De noord-zuidverbindingen worden gefaciliteerd door de A28, A50-N50, A325, A73, A35-N35, N18, N36-N34 en A37. Voor de regionale bereikbaarheid is een fijnmaziger netwerk van belang van stedelijke corridors en ringwegen. In feite alle grote steden worden hiervoor knelpunten gesignaleerd en maatregelen benoemd. Wat betreft het openbaar vervoer worden in feite alle spoorverbindingen genoemd die de steden binnen de stedelijke netwerken en de stedelijke netwerken onderling verbinden.

Bepaalde knelpunten worden in meerdere regioâs genoemd. In het oog springen de A1 (Stedendriehoek, Gelderland en Twente), de A28 (Zwolle Gelderland en Zuid-Drenthe), de N35 (Zuid-Drente, Zwolle en Twente), de N348 (Stedendriehoek en Gelderland), de A50 bij Epe (Stedendriehoek en Gelderland), de N34 (Zwolle en Zuid-Drente). Daarnaast komt de stedelijke bereikbaarheid in alle regioâs als een knelpunt naar voren. Veel reistijdverlies treedt op in de steden en op de aansluitingen met het hoofdwegennet.

Daarnaast wordt in alle netwerkanalyses duidelijk dat met de huidige spoorcapaciteit hogere ambities in termen van een betere bediening niet mogelijk zijn. De beschikbare spoorcapaciteit is met de MLT-variant in 2012 volledig benut.

Gedeputeerde Job Klaasen: âIk ben er trots op dat we gezamenlijk tot deze netwerkanalyses gekomen zijn. Samen met de betrokken gemeenten wil ik dit graag met minister Peijs op een constructieve manier bespreken om de bereikbaarheid in de regioâs te vergrotenâ. In het gesprek met de minister begin oktober komen onder andere deze vragen aan de orde:

* welke maatregelen kunnen op korte termijn ( tot 2010) geïmplementeerd worden 2007-2010;

* welke maatregelen kunnen op lange termijn (2011-2020) geïmplementeerd worden: Welke verkenningen en planstudies van regio en/of rijk;

* Verdere samenwerking Rijk en regioâs: het meerjarenprogramma infrastructuur en transport (MIT)

U bent van harte welkom om bij de presentatie aanwezig te zijn. Deze vindt plaats in de Nieuwe Buitensociëteit, Stationsplein 1 in Zwolle. Aanvang 19.45 uur.

Gedeputeerde Job Klaasen begint met de presentatie van de Netwerkanalyse. Vervolgens kunnen de raads- en Statenleden vragen stellen aan deskundigen.

Lees de site met raporten en samenvattingen.